Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller hvis du heter Bundy. Han fikk postcounten resatt :p

Haha, seriøst? Hvordan klarte han det?

 

 

Resetta postcounten haha :p Hvordan gikk det til ;D

Han spamma mye. Det hjalp ikke å banne han, og når han ble permbanna så ble det hysteri fordi folk ville ha han tilbake. Så de gav en straff som svei.

For en latterlig straff.. Jeg hadde ikke brydd meg.. Kan jo bare skrive i signaturen "Jeg hadde faktisk 15604 innlegg en tid tilbake!"

Lenke til kommentar
Nei, man skal egentlig vente i 30 minutter, ett anafylaktisk anfall kommer, hvis det kommer, som regel innen 30 min når du har tatt vaksine. Men dette er veldig sjeldent igrunn, en lege opplever det kanskje en gang i karrieren.

 

Ett anafylaktisk anfall er en reaksjon på vaksinen, blodårene utivider seg veldig og blodtrykket faller. Man kan/får da hjerteinfarkt, som kan føre til død.

Hvis dette skjer så skal man sette en adrenalin sprøyte A.S.A.P

Her fortjener du ros for et godt innlegg. smiley24.gif

 

Det kan derimot være greit med en liten utbrodering. Det er riktig at ved anafylaktisk sjokk utvides blodkarene og blodomløpet svekkes, noe som fører til akutt blodtrykksfall og nedsatt oksygentransport. Men det er nødvendigvis ikke dette alene som fører til hjerteinfarkt. Vasodilatasjonen fører også til at veske lekker ut til vevet og forårsaker ødem i hode og halsregionen. Når innsiden av svelget hovner blir det vanskelig å puste og det kan føre til apné og i ytterste konsekvens pustestopp. Sammen med førstnevnte er dette en svært farlig kombinasjonen og det er også derfor alvorlighetsgraden ved anafylaktiske anfall er så høy.

 

Adrenalin fører til en umiddelbar sammentrekning av blodkar og økning av hjertets sammentrekningevne og er derfor livsviktig som akuttmedisin for å motvirke reaksjonen og forhindre ytterligere forverring frem til kliniske behandling kan iverksettes. Adrenalin bør nødvendigvis gis så tidlig som mulig i denne sammenheng men det kan selvsagt også brukes i etterkant av hjertestans sammen med hjerte-/lungeredning i forbindelse med et gjenopplivningsforsøk.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...