Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det er det blir. vannmelonen veier 10kg, du fjerner 1% og det er 5kg igjen? Det er slik jeg har oppfattet det dere har sagt

Nei. For hvis du "fjerner" 1%, så er summen 99%. Men summer er 100%!

Jeg er ikke særlig flink i pedagogikk.

Du starter med en vannmelon på 10kg. 99% av dette er vann. Det vil si at 1% av dette er tørrstoff. 1% av 10kg er 0,1kg, eller 100g om du vil.

Etter at solen har gjort jobben sin, er 98% av totalmassen vann. Det vil si at de 100g nå er blitt 2%.

For å finne totalmassen (som selvfølgelig er 100%) ganger du bare 100g med 50 (2%*50=100%). Totalmassen er altså 0,1kg*50=5kg.

Du kan ikke sammenligne relativ masse før og etter.

Lenke til kommentar
Men det er det blir. vannmelonen veier 10kg, du fjerner 1% og det er 5kg igjen? Det er slik jeg har oppfattet det dere har sagt

Nei. For hvis du "fjerner" 1%, så er summen 99%. Men summer er 100%!

Jeg er ikke særlig flink i pedagogikk.

Du starter med en vannmelon på 10kg. 99% av dette er vann. Det vil si at 1% av dette er tørrstoff. 1% av 10kg er 0,1kg, eller 100g om du vil.

Etter at solen har gjort jobben sin, er 98% av totalmassen vann. Det vil si at de 100g nå er blitt 2%.

For å finne totalmassen (som selvfølgelig er 100%) ganger du bare 100g med 50 (2%*50=100%). Totalmassen er altså 0,1kg*50=5kg.

Du kan ikke sammenligne relativ masse før og etter.

:blink: Jeg tror jeg skjønner hva du mener sånn cirka

Lenke til kommentar
Det må da være helvetes dyrt? Er dere to om det?

Ikke så ille dyrt, 10k pr mnd. Vi er 3 stk som skal leie i lag så blir 3334kr hver pr mnd + strøm.

Skal dere betale TO KRONER ekstra? :scared:

Blir så mye knot med nettbanken å betale 3333,333333333333333333333333334.

Så de 2 kronene skal huseier gladelig få hos åss:)

Lenke til kommentar

Hmm..sluket i dusjen min begynner visst å gå tett, flooda hele badet når jeg dusja nå. Så tok jeg vekk toppen, og det er ikke sånn grei moderne vannlås-sluk, neida, er bare et 90 graders hull i betongen som man ikke kommer nedi med noen ting. Og langs kantene var det 1cm råttent belegg jeg skrapte vekk..men åssen i pokker skal jeg få reint sluket når jeg ikke kommer nedi i det hele tatt? Er ingen deler nedi, kun stein.

Hjelper vel ikke å tømme slukrens nedi når det står fullt av vann hele tiden?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...