Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Før fordamping er vannvekta 9,9kg. Vekta av "resten" av melonen er 0,1kg. Denne utgjør 1%.

Etter fordamping utgjør 0,1kg 2%.

Da har du 0,1*49=4,9kg vann.

4,9kg er 98% av 5kg, som da blir den totale massen.

Aka:

You all phail epicallly.

Tøys, det kommer strengt talt an på tettheten til skallet. Skallet kan stå for 90% av vekten, selv om den bare tilsvarer 1% av massen. Derfor er dette et helt idiotisk spørsmål, som ikke kan besvares med de opplysningene som er gitt i oppgaven. Spark kompisen din på leggen og be ham komme med barnehagesvaret sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Før fordamping er vannvekta 9,9kg. Vekta av "resten" av melonen er 0,1kg. Denne utgjør 1%.

Etter fordamping utgjør 0,1kg 2%.

Da har du 0,1*49=4,9kg vann.

4,9kg er 98% av 5kg, som da blir den totale massen.

Aka:

You all phail epicallly.

Tøys, det kommer strengt talt an på tettheten til skallet. Skallet kan stå for 90% av vekten, selv om den bare tilsvarer 1% av massen. Derfor er dette et helt idiotisk spørsmål, som ikke kan besvares med de opplysningene som er gitt i oppgaven. Spark kompisen din på leggen og be ham komme med barnehagesvaret sitt.

Hæ? Massen og vekten er direkte proporsjonal. Hvis noe er 90% av vekten, er det også 90% av massen. Selvfølgelig er ikke oppgaven korrekt (som i naturlig) slik den er nå, men løsningen jeg kom med er den matematisk korrekte.

Lenke til kommentar
Hæ? Massen og vekten er direkte proporsjonal. Hvis noe er 90% av vekten, er det også 90% av massen. Selvfølgelig er ikke oppgaven korrekt (som i naturlig) slik den er nå, men løsningen jeg kom med er den matematisk korrekte.

Det står ikke noe om at vannet er 99% av vekten. Melonen består av 99% vann. Hvilket ikke er det samme som at vannet er 99% av vekten. 1 dråpe bly veier ikke det samme som en dråpe vann, men 1 kilo bly, veier selvsagt det samme som 1 kilo vann. Terfor er massetettheten en viktig faktor.

Jeg tipper svaret er noe så morsomt som at vannet ikke fordamper, siden skallet er tett. Hvem vet, en barnehagenøtt er det i alle fall.

Lenke til kommentar

Det står ikke noe om at vannet er 99% av vekten. Melonen består av 99% vann. Hvilket ikke er det samme som at vannet er 99% av vekten. 1 dråpe bly veier ikke det samme som en dråpe vann, men 1 kilo bly, veier selvsagt det samme som 1 kilo vann. Terfor er massetettheten en viktig faktor.

Jeg tipper svaret er noe så morsomt som at vannet ikke fordamper, siden skallet er tett. Hvem vet, en barnehagenøtt er det i alle fall.

Aha, det var det du mente. Ikke kom og snakk om masse og vekt, du tenker på forholdet mellom masse og volum.

Når vi får oppgitt at 99% av melonen er vann, og "innholdet" i melonen (det som befinner seg inni skallet) er en blanding av (ekstremt mye) vann og (ekstremt lite) andre stoffer, og i tillegg får oppgitt totalvekten, så sier det seg selv at man snakker om at 99% av massen er vann. Å snakke om hvor stor andel av volumet som er vann gir uansett ingen mening.

På samme måte hadde jeg gått ut i fra at man snakket om volum om vi hadde fått oppgitt prosent og totalvolum.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...