Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sipper whiskey

Sipper? What, u gay? Du må drikke whisky. Store gode svelger :p

There's a very special place in hell for people who waste good whisky.

Jack Daniels er den beste whiskeyen mener nå jeg

Jack Daniels er en heller kjedelig bourbon. For de som ønsker en balansert og enkel whisky som ikke slår for mye er en Tullamore Dew verdt en titt, irsk og mild.

Jeg har et inntrykk av at alle som ikke liker wiskey drikker JD. Takke meg til Higland Park.

Mye god whisky, Caol Ila, Glenmorangie og en Arran Single Cask er brukbare greier det også..

Jeg har et inntrykk av at alle som ikke liker wiskey drikker JD. Takke meg til Higland Park.

Nå er ikke jack daniels whisky, det er whiskey. Smaker ikke likt og ikke brygget på samme måte. Stor forskjell. Highland park er jo skikkelig skotsk whisky, mao ikke samme smak i det heletatt.

Jack Daniels er ikke whiskey. Whisky er skotsk brennevin destilert fra øl og lagret mer enn tre år, whiskey er den irske varianten av samme drikk. Jack Daniels er en bourbon, som skiller seg ut ved å basere seg på mais, mener jeg å huske.

Highland Park er også en single malt, altså bygger den bare på et produkt, ikke en blanding av flere produkter. Når en blander flere whiskyer snakker en om en blend, de billigste whiskyene på polet (Famous Grouse, Bell's, Upper Ten) er blends, man får også mer ekslusive blends (Chivas Regal og Johnny Walker er kjente eksempler).

En skotsk whisky trenger ikke å ha mer karakter enn en Jack Daniels, Jack Daniels lager visstnok helt brukbare versjoner som har litt mer lagringstid (men jeg har ikke hatt gleden av å smake på disse). En skotsk whisky bygger dog i større grad på korn, selv om de fleste blends inneholder uanstendige mengder med både fargestoffer og simpel maissprit. Blenden var egentlig regnet som en eksportvare, beregenet til engelske ganer som i mindre grad likte de kraftige smaken de fleste Single Malts gir. Det var også et trekk mot den irske whiskeyen (som jevnt over er mildere enn den skotske whiskyen).

Dersom du er ute etter en cheap'n cheerful skotsk whisky er ikke Bell's så alt for ille (som en av mine eldre lærere pleide å si, er det en fin onsdagswhisky). På den irske siden er det i mine øyne Tullamore Dew som tilbyr mest bang for the buck, innen bourbon har jeg ingen anbefalinger, jeg liker jevnt over ikke bourbon.

Uansett er det dyrt å begynne å få fin smak i whisky. De fleste blends smaker som vann i min munn..

Edit: Og om du blir tilbudt hjemmebrent plummebrandy i Serbia bør du slå til. Det holder jevnt over god kvalitet og smaker fortreffelig. Ligg unna hjemmebrent plummebrandy i nonnekloster (for sterk, smaker som revegift) og på resturant, industrielt produsert plummebrandy (schlivovitz) er kjedelig og plump, med en lite rafinert smak. Den hjemmebrente schlivoen er i kontrast husflid, og ofte svært god.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jack Daniels er ikke whiskey. Whisky er skotsk brennevin destilert fra øl og lagret mer enn tre år, whiskey er den irske varianten av samme drikk. Jack Daniels er en bourbon, som skiller seg ut ved å basere seg på mais, mener jeg å huske.

Feil. "Whisky" brygget på mais, noe den amerikanske pleier å være, er whiskey. Burbon er ikke brygget på samme måte og pleier å ha langt høyere alkoholprosent. Denne diskusjonen har vi tatt i denne tråden og SO mange ganger, og jeg vinner hver gang. Bare spør eplefe (rip)

Mye god whisky, Caol Ila, Glenmorangie og en Arran Single Cask er brukbare greier det også..

Ilaen er nice. Ellers er jeg en stor fan av Glen Garioch.

Jack Daniels lager visstnok helt brukbare versjoner som har litt mer lagringstid

Stemmer, de har andre versjoner enn kun Old nr 7, men jeg har dessverre aldri smakt noen av de.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Etter litt lesing virker det som om vi begge har både rett og feil. Jack Daniels er en whiskey, men whiskey er også det generiske navnet på irsk whisk[ey/y].

Virkelig? Det var jeg ikke klar over. Har du noen sider på det? Jeg har alltid kalt irsk whisk(e)y for whisky.

Ellers er ikke den vanlige Arran Single Malt 10yo udrikkelig. Ganske fornøyelig for prisen (400 blanke kronasjer).

Aldri hørt om. Pros'n'cons?

Lenke til kommentar
Etter litt lesing virker det som om vi begge har både rett og feil. Jack Daniels er en whiskey, men whiskey er også det generiske navnet på irsk whisk[ey/y].

Virkelig? Det var jeg ikke klar over. Har du noen sider på det? Jeg har alltid kalt irsk whisk(e)y for whisky.

http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_whiskey

Det er vel også verdt å nevne at det var irene som fant opp whisky.

I følge wikipediartikkelen om bourbon sier regulativene at bourbon må inneholde minst 51 % mais, normen virker å være 75 % mais. Det sies også at den kan destilleres opp til 80 %, men ikke kan lagres i tønne med høyere alkoholprosent en 62.5 %. Den kan ikke inneholde karamellfarger, og slik jeg forstår det må den lagres minimum to år for å kunne alles en bourbon (Straight Bourbon), i kontrast til EU som krever tre år for å kunne kalle noe whiskey/whisky. Bourbon må også lagres i nye eiketønner (en interessant faktor, som whiskyprodusenter i Europa utnytter ved å kjøpe brukte bourbon-tønner i store antall). Altså syns jeg ikke min påstand om at bourbon baserer seg på mais var så far fetched.

Aldri hørt om. Pros'n'cons?

Arran er et rimelig ferskt destilleri, etablert i 1995. Arran Single Malt 10yo er en finfin og rundt single malt som ikke sparker alt for mye. Den minner ikke rent lite om en Glenmorangie, selv om Glenmorangie i mine øyne har en del mer karakter og sitruspreg enn Arran Single Malt 10yo. Til gjengjeld er Arran Single Malt 10yo merkbart billigere. Jeg syns kvaliteten og karakteren, sett opp mot prisen, gjør Arran 10yo til et ganske godt kjøp.

Men jeg vil foretrekke en Caol Ila eller Glenmorangie foran Arran. Dersom du vil ha mer karakter har polet for tiden en spesialutgave av Arran, en Single Casket fra 1998 som er svært interessant. Den er avrundet men sterk (56 % tror jeg), med en svært sterk karakter, det er visse hint av frukt i den, samt litt karamell. Den er ikke mild, men røyksmak dominerer likevel ikke. Den er noe dyrere, og lander på 560 kroner, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
There's a very special place in hell for people who waste good whisky.

Og der serverer de bare lunka kir ...

Problemet med Highland Park er at når man åpner en flaske, så er den tom i løpet av null-komma-svisj. Forsåvidt ikke et problem hvis man har fler flasker pålur. Men det finnes de som er uforskamma nok til å ha vondt i hodet etterpå :p

Det er riktig at Bourbon også er en whiskey. Det er så enkelt at i Skotland lager man whisky. Alle andre steder lager man whiskey.

Ellers er ikke den vanlige Arran Single Malt 10yo udrikkelig. Ganske fornøyelig for prisen (400 blanke kronasjer).

Må prøves, skjønner jeg.

Tom

edit:der kom taggne på plass.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
zip

Sweet, da har jeg lært noe og finni en whisky jeg må prøve. En givende kveld mao. Sjeldent en finner singel malt det er noe kos i til 400kr.

edit:

Btw, tullamore dew er forferdelige greier. Har en kamerat som skulle til irland og ville kjøpe irsk whiskey, men fant(av en eller annen grunn) at det var bedre å kjøpe ei flaske med tullamore på taxfree'en i norge før han dro til irland. Denne gav han til meg, da han ikke likte den. Alt går i grisen, men det var stusselige greier. Smakte ingenting. Kunne nesten finne på å sammenligne den med Lord Calvert.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...