Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimti: ja. Det er jo flere typer egg man kan slipe fram; V-egg, konveks og konkav. Alt etter bruksområde og tilgjengelig utstyr.

En konkav egg må man nesten ha en rund roterende slipesten for å få til; Resultatet er en skarp egg som ikke er spesielt holdbar til hard bruk.

En V-egg er enkel å vedlikeholde, og ganske skarp.

En konveks egg blir ikke like skarp som de to andre hovedtypene, men til gjengjeld tåler den mye mer misbruk.

Vinkelen på eggen har også mye å si for egenskapene; smalere vinkel blir skarpere, men tåler mindre hard bruk.

Man kommer langt med en enkel og billig bryne; f.eks en 1000/220 grit bryne. Jeg betalte 40$ inkludert frakt for min Norton 8"x3" 1000/220

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Joda, men man må slipe til en skarphet som passer bruksområdet.

Trikset er å ha en viss anelse om hvordan det gjøres, og hva slags egg det er på kniven du vil slipe; da er det bare å sette igang med en bryne og prøve seg litt fram.

Det er mye fine videoer på youtube om emnet; men det er mest gjennom å gjøre det selv at man lærer det. Å slipe fram en V-egg er enklest; man trenger kun å slipe med kniven i samme vinkel mot brynen til man har en plan overflate fram mot enden av eggen, for så å slipe på samme overflaten med en finere bryne fram til man får den skarp nok.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Joda, men man må slipe til en skarphet som passer bruksområdet.

Trikset er å ha en viss anelse om hvordan det gjøres, og hva slags egg det er på kniven du vil slipe; da er det bare å sette igang med en bryne og prøve seg litt fram.

Når jeg slipte hjåen til best'n, så lærte jeg meg å skylle med vann ofte. Både på bryne og bladet. Er det noe dere leiesoldater har bra erfaring med? :D

Edit: Han der på youtube ser jo ut som en kald jævel.

Endret av Earthworm-Jim
Lenke til kommentar

Ja, med en tradisjonell vannbryne skal man holde sakene fuktig, gjerne også la brynen få kose seg under vann i et kvarter før man begynner. I dag fins det bryner som knapt trenger vann, men å holde det fuktig er som regel rett fremgangsmåte.

Ljåsliping er forøvrig ikke bare-bare - det er nesten like krevende som å slipe barberkniver det, må til en fin stein og mye tålmodighet.

Lenke til kommentar
Sliping er gøy!

Indeed!

Nå har jeg akkurat dusja og skal straks spille litt Fallout 3, da det er lite aktivitet på msn, og drikke Pepsi Max. Det er jo tross alt søndag.

Ville brukt vann/spytt ja. Olje fungerer også greit.

Bruker stort sett Mora-kniver til håndtverk og lignende, men ellers så har jeg et utvalg med foldekniver og andre kniver som jeg bruker til fiske/jakt.

Faen som forumet monger for meg. Femte forsøket mitt på å få ut dette innlegget.

Lenke til kommentar
Ja, med en tradisjonell vannbryne skal man holde sakene fuktig, gjerne også la brynen få kose seg under vann i et kvarter før man begynner. I dag fins det bryner som knapt trenger vann, men å holde det fuktig er som regel rett fremgangsmåte.

Ljåsliping er forøvrig ikke bare-bare - det er nesten like krevende som å slipe barberkniver det, må til en fin stein og mye tålmodighet.

Tror ikke jeg fikk noe bra resultat over hele ljåen, nei. Men så skulle jeg ikke kappe hode av folk heller da, bare simpelt gress.

Lenke til kommentar

Neh, jålete navn og idiotisk konsept.

En blandingshund er en blandingshund samme hva du kaller den; og vil aldri bli noe mer om ikke det avles fram en rase av det i kontrollerte former.

Man vet ikke hva man får i en blandingshund, selv om mange har gjort samme blandingen før. Man har en viss ide om hva man kan forvente seg i en renraset hund fra en veletablert og stabil rase.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...