Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Du slipper hvertfall maset med barnebarn og lignende da, Sjur.

Tror jeg skal satse på å få meg dame før jeg får meg barn isåfall. Og det haster ikke så veldig noen av delene.

Heller dame enn unger, for å si det mildt. Er jo koselig, til tider. :wee:

Er jo kanskje greit med en dame når man skal produsere barn:)

Vet ikke helt hvordan man gjør det uten :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thom: maks på alt og x4 på aa, flytende.

Men du vet du kan trykke F8 når du vil save:P

Så du kan save når du vil.

Og har du problemer med og kverke noe så stikk og drep de når du har blitt sterkere.

Og jeg syns det er et av de bedre rpgene som har kommet i år.

Borderlands blir gull...håper jeg ...er så mye bra spill som kommer fremover at det er skummelt:P

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Er jo kanskje greit med en dame når man skal produsere barn:)

Vet ikke helt hvordan man gjør det uten :)

Åh, nei sånt vet ikke jeg noe om.

Tenker vel kanskje mer på at det er greit å få barn med ei dame du er i fast forhold med, og ikke ei du møter på byen.

Hva snakker dere om egentlig?

god kveld i stuen. står bra til med alle?

Iallefall her. Drikker te med honning.

Lenke til kommentar
Somadril ble flyttet til reseptgruppe A i 2007.

Det vil si?

Legemiddelverket deler legemidler inn i klasser basert på et sett kriterier, blant annet risikoen for misbruk, innholdet av stoffer som klassifiseres som narkotiske og hvorvidt legemiddelet inneholder stoffer som det bør utvises særlig forsiktighet ved. Reseptgruppene rangeres fra A-C, hvor A omfatter narkotiske stoffer, B omfatter vanedannende medikamenter og C omfatter ikke vanedannende medikamenter. En siste gruppe, gruppe D, omfatter alle legemidler som ikke er reseptbelagte.

For medikamenter i reseptgruppe A gjelder særskilte regelverk i henhold til rekvisisjon, og det er slik at autoriserte rekvirenter utenfor sykehus, sykehjem o.l må bruke særskilte blanketter autorisert av Sosial- og helsedirektoratet for å skrive ut rekvisisjoner. De fleste fastleger vil være svært tilbakeholdne med å rekvirere legemidler i gruppe A, og de rekvireres som oftest bare ved særskilte behov på grunn av faren for avhengighet og de ofte alvorlige bivirkningene.

Helsedepartementet har ved flere anledninger fått legemiddelverket til å foreta omklassifiseringer av preparater. Årsaken kan være at ny forskning i inn eller utland fører til bedre dokumentering av skadevirkninger som gir grunn for å flytte preparatet opp eller ned, eller at man ønsker å redusere rekvireringen av andre årsaker. Jeg ser nå at Somadril ble trukket fra markedet i 1. mai 2008, og årsaken til at det ble hevet til gruppe A som jeg konstaterte tidligere var tydeligvis for å begrense bruken som et ledd i utfasningen.

Som en digresjon når vi først er inne på dop og narkotika så ble alle flunitrazepam-preparater flyttet til gruppe A for noen år tilbake da man så at de ble benyttet som ulovlige rusmidler. Ved å flytte dem til gruppe A kneblet man i prinsipp også den utstrakte rekvireringen, og dermed hindret man at slike preparater ble videresolgt av mottakere og dermed havnet på det ulovlige markedet. Man har prøvd liknende innskrenkningstiltak for blant annet Valium, Stesolid og Rohypnol tidligere, men man har sett at det stort sett bare fører til et skifte i forsyningskjeden. Der hvor det før var leger i Norge som indirekte sto for forsyningen oppsto det i vakuumet som fulgte flere organiserte miljøer som i dag tjener store penger på å smugle de samme stoffene inn til landet og videreselge dem til gatepris.

Edit: TLDR: Reseptgruppe A er forbeholdt medikamenter med særskilt risiko for avhengighet og kraftige bivirkninger og reguleres strengere en andre legemidler.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Foreks. Dolkontin( er i A-gruppen ) som er et kraftig opiat som foreks. blir brukt på kreftsyke eller andre sykdommer med store smerter, og som ventekvote hvis du skal over på metadon, subuxone osv..

Jeg gikk på 500mg om dagen i 1år og herregud så dårlig man blir når man går av de. Rett av altså.

Skal man ikke trappe ned på sånne piller?

Å slutte brått kan umulig være sundt

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...