Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
No shit, dr Watson.

Jeg kommer vanligvis hjem med alt mulig kaker og godteri og drit til 500kr når jeg egentlig bare skulle ha en stk middag + dasspapir.

Skulle bare ha litt øl og noe til godt til kvelds. Men var et par middager på tilbud og sånn så ble litt ekstra.

Ble strimlet svinekjøtt med ris til kvelds siden de var tomme for grillede kyllinger.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Noen som vet om det finnes alternativer til Ibas, vedrørende fysisk skade på harddisk? Altså ikke noen stor skade, men at lese- og skrivehodet/armen har "kilt" seg fast. Så jævlig dyrt hos Ibas.
Er du helt sikker på at hodet har kilt seg fast? Hvis disken lager klikkelyder å viser en error ala "primary hard drive 0 not found" er sannsynligheten stor for at den enten har gått over til et automatisk søkemønster ettersom avlesing av vitale sektorer feilet, eller at den prøver å nå sektorer som ligger utenfor platens omkrets, og dermed ender opp med å banke inn i diskens yttervegg om og om igjen.

Om hodet skal byttes krever det et helt sterilt arbeidsmiljø der partikler filtreres bort fra luften hele tiden. Det tar også flere arbeidstimer å bytte hode, utføre gjenoppretting og eventuelt rekonstruering av data. Prisen står dermed i stil med antall arbeidstimer og jeg tviler på at det finnes noen profesjonelle norske aktører som klarer denne prosessen med bedre økonomiske marginer enn Ibas.

Om Ibas er uaktuelt (og det er det jo for de fleste) ville jeg prøvd frysetrikset. Du nevnte en tilbakeholdenhet mot å prøve det tidligere, men om forskjellen er å forsøke eller ikke gjøre noe som helst er det tross alt bedre en ingen ting. Jeg vil også basert på egne erfaringer med den prosedyren tro at det er et godt håp for å kunne tyne ut 5-20 minutter brukstid av den. Om det også feiler kan du forsøke å bytte hodet selv, men det er risikosport på høyt nivå.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Disken oppdages ikke i det hele tatt, verken i BIOS eller inne i operativsystemet. Jeg har tidligere skrudd opp en harddisk med samme lyd/feil tidligere og fått konstatert at det er hodet/armen som ikke kommer seg videre. Men ettersom det ikke var jeg som ødela disken så blir det ikke noen utgifter for min del. Prøver bare å gjøre det billigst mulig for vedkommende, selv om vedkommende sa at det gikk greit selv om det ble en veldig stiv prislapp.

Nå har jeg allerede bestillt hos Ibas, så regner med å få tilbake disken i slutten av neste uke, dersom jeg får sendt den i morgen eller på Mandag, så får vi se hva prislappen kommer på.... Eventuelt går det jo an å avbestille dersom frysetrikset funker, men litt nervøs for at det kanskje kan gjøre vondt verre når disken blir sendt inn, dersom det ikke funker.

Lenke til kommentar
Vann trenger inn i sprekker før frysing og utvider seg under frysing?

Forøvrig er det genialt så lenge man har sikret seg mot at vannet ikke ødelegger.

Alle moderne harddisker er forseglet da lese/skrivehodet er avhengig av internt trykk for å operere tilstrekkelig. Det er hull som muliggjør trykkregulering, men små kabronfiltre hindrer støvpartikler og mest sannsynlig også vannmolekyler fra å trenge inn i disken via disse hullene.

Siden brukstiden for disken uansett vil være temmelig kort er ikke korrosjon et problem heller, så den eneste skaden jeg ser for meg at vann kan klare å forårsake er en eventuell kortslutning. Med tilstrekkelig isolering rundt kontaktene burde det være helt ufarlig å fryse ned disken i en isblokk.

Edit: Nå skal jeg være veldig forsiktig, men jeg mener at også Ibas prøver nedkjøling før eventuell fysisk utskiftning av deler.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hadde vært utrolig interessant å være på bedriftsbesøk hos en bedrift som Ibas. Eventuelt få seg jobb, men akkurat det anser jeg som temmelig vanskelig foreløpig i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...