Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Hmmm. Urelatert til samtaleemnet. Det har forekommet en mekanisk skade på eksterne harddisken min etter at muttern klarte å velte den mens den var i gang og etterpå ble det den klassiske klikkelyden fra lese- og skrivehodet.

Frysetrikset har jeg ingen tro på, ettersom det har liten bevist effekt på mekaniske skader.

Men kommer dette under Ibas sin såkalte rekonstruksjon av harddisk, eller om det kan la seg løse gjennom Ibas sitt program hos Elkjøp?

Har du mekaniske skader vil ikke engang bønnekranser og gudstilbedelse få ut brukbar data fra de rammede sektorene. Den gode nyheten er derimot at 99,9% av platarealet vil være intakt så fremt lesehodet ikke har kommet videre i kontakt med platene.

Når det gjelder Elkjøps Data Recovery Clinic kan man lese følgende: "Skulle det vise seg at rekonstruksjon ikke lar seg gjøre ved hjelp av Data Recovery Clinic, vil ikke kunden måtte betale noe. Et alternativ vil da være å sende lagringsmediet til Ibas sitt spesialbygde laboratorium på Kongsvinger for undersøkelse og eventuell rekonstruksjon der."

I beste fall er platene helt intakte og avlesing av data er mulig uten at det ødelegger platene. I verste fall vil et eller flere av lesehodene ødelegge platene etterhvert som man prøver å lese fra disken, noe som vil være katastrofalt om det ikke oppdages i tide.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Tror heller ikke at det er noe som er direkte ødelagt, men har hengt seg opp litt. Platearealet er nok mest sannsynligvis helt fint, så jeg må ringe Ibas og høre. Det er tross alt samtlige bilder jeg har, noe som vil si noen titalls tusen, som jeg ikke hadde hatt råd til backup til. =/

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...