MSg Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 God morgen til deg forresten ^^ Lenke til kommentar
MSg Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 God morgen Adrian! Hva gjør du? Lyst på besøk snart? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 "- Hvems ide var det å legge inn bokstaven "s" i "lespe"?" Åh, HVEM SIN ide det var? Nei si det. Hvems er i allefall ikke norsk. Dette er feil. På Østlandet bruker vi genetivs s'en (som er en kasus som brukes om eierforhold); Hvems bil, Mortens bil og Mathias' gutteleke. (' legges på i slutten av ord som slutter på s, x eller ch) Man kan også bruke ordet hvis; hvis bil er det? På Vestlandet bruker man pronomenet sin (som forøvrig er et garpegenitiv); hvem sin bil, Morten sin bil, Mathias sin gutteleke. Det er fremdeles ikke riktig. Hvems er ikke korrekt genitiv av hvem, det riktige er faktisk hvis. Hvis bil, hvis idé. Se forøvrig ordbok.no om "hvem" Lenke til kommentar
MSg Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) http://www.korrekturavdelingen.no/K4AellerB.htm#hvems Man kan pr. def bruke begge deler, selvom hvem sin blir oftere og oftere brukt. Endret 21. august 2009 av MSg Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Dette er feil. På Østlandet bruker vi genetivs s'en (som er en kasus som brukes om eierforhold); Hvems bil, Mortens bil og Mathias' gutteleke. (' legges på i slutten av ord som slutter på s, x eller ch) Man kan også bruke ordet hvis; hvis bil er det? På Vestlandet bruker man pronomenet sin (som forøvrig er et garpegenitiv); hvem sin bil, Morten sin bil, Mathias sin gutteleke. Det er vanlig i norsk å bruke "hans bil, mortens bil, deres bil" og lignende, men "hvis" bil og "hvems" bil? "sin" har blitt populært munntlig dog, og er ikke spesifikt vestlandsk. *edit* hvems og hvis er lov.. Grøss og gru... Endret 21. august 2009 av Slimda Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 God morgen forum folk. Whats on the schedule today? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 skal bli ansvarlig for avansert videokommunikasjon på bruket Lenke til kommentar
MSg Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Det stemmer Slimda. Men geografiskt sett er det slik det ble del inn før, og pr. def fortsatt, skal man se på korrekte grammatiske inndelinger av det norske språk. Men flere og flere bruker "Morten sin" i muntlig, og skriftlig. Hvis og hvems står du fritt til å bruke. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 W T F'in F Mikkel!? Det hjalp å sette de på plass? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 W T F'in F Mikkel!?Det hjalp å sette de på plass? Oh hell yes. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 "Hvis" og "Hvems" i de sammenhengene der gir meg brekkninger. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Jeg sa ikke at det var pent. Jeg sa det var korrekte og godkjente måter å uttrykke hvis bil etc. det var. Oioi, side 4900! Nei nei, side 12249. Endret 21. august 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Oioi, side 4900! Det må ta år for deg å f.eks laste worklogs og RPP med så mange innlegg per side.. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 "Hvis" og "Hvems" i de sammenhengene der gir meg brekkninger. Får nesten brekninger selv, men det er dessverre fullstendig lovlig å skrive det. "hvis bil er det." Skyt meg... Lenke til kommentar
MSg Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Wheelman! if MSG goto Tøsberg.soon = true then wheelman.happy = true else goto sad sad: if MSG.sad = true then wheelman.brakes = tampered.with then wheelman.crash = true Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 HAHA Har besøk i en uke nå, fellow wheelman kommer på besøk fra nordnorge. Sikkert plass til deg også, da. Jeg er hjemme i 14:00-tiden i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg