Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

"ja, førr hanj he aldri vør te by'a!"

 

-

 

Hadde ikke admin-rettigheter når jeg var elev på VGS med skolebærbar. Men vi kom oss lett rundt den "sperren". Det kan vel ha noe med at gutta på IT-loftet var lettere amatørmessige.

 

"Hei, skjermen min er knust."

"Hmm, vi kjører skiva(*) vi"

(*) - Image-CD for å installere Windows+programvare.

 

Eller når jeg skulle spørre om et data-problem, hører jeg "Terrorists Win" i bakgrunnen på IT-rommet. Joda, fikk sterk tillit til de gutta der. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi får ha admin på våre skolebærbare, og bruke våre egne maskiner.
Stakkars IT-folk ...

Hva får deg til å si det?

Fordi elevene da fritt kan installere programvare og bryte lisensavtaler, slik at skolen kan bli stilt til ansvar. Til syvende og sist er det da IT-ansvarlig som har ansvaret, da vedkommende har tilrettelagt for piratkopieringen. Han/hun er ansvarlig for at maskinene som eies av skolen ikke benytter piratkopiert programvare.

 

I tillegg så er det jo å be om bråk, i forhold til virus og malware.

 

Jeg nevner igjen, NTFK og fadesen de opplevde.

 

@Egil: Det er vel for at dere ikke vet hva som foregår tenker jeg. Enhver IT-ansvarlig med vettet i behold holder admintilgangen for seg selv. Dessuten så kan jeg vanskelig se for meg hvordan noen skal kunne få admintilgang på maskinene her og OM noen skulle klare det, så vil sikkerhetssystemene varsle om innbruddet.

Lenke til kommentar
Ikke engang de ansatte her har det, bortsett fra oss på IT-avdelinga, selvsagt. Men vi har også egne brukere til administrative oppgaver. En adminbruker skal aldri brukes som vanlig konto, derfor har ikke brukerne her på huset administrative rettigheter. Det får være måte på å lage ekstraarbeide til seg selv, og ikke minst utsette nettverket sitt for fare.

Det er samme greia her, da jeg også er en av oss på it-avdelinga

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
@Egil: Det er vel for at dere ikke vet hva som foregår tenker jeg. Enhver IT-ansvarlig med vettet i behold holder admintilgangen for seg selv. Dessuten så kan jeg vanskelig se for meg hvordan noen skal kunne få admintilgang på maskinene her og OM noen skulle klare det, så vil sikkerhetssystemene varsle om innbruddet.

 

La meg skylde på at jeg kun var lærling :p

*ro ro til fiskeskjær*

Adminrettigheter til domenet fikk de ikke nei, kun lokalt. Men for å si det sånn, så kommer jeg ikke til å gi noen adminrettigheter selv, når jeg skal sette opp nettverk til fagprøven min.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...