Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Det er jeg ikke enig i. Du ville med andre ord valgt kun realfag på videregående for å få en "ordentlig" start på utdanningen, og heller prøvd samfunnsvitenskap på universitetet? Jeg syns ikke at det rimer helt.

Ja, noe i den duren.

Natta Sameboe.

Ja, da får vi tydeligvis bare være enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo bevisst gang på gang at realfag lærer hjernen nye måter å tenke på, og når samfunnsvitenskapelige fag på vgs blir overflødige om man skal videre med det så spørs det hva som egentlig lønner seg.

At samfunnsvitenskapelige fag på vgs bare er et lett alternativ for de som ikke orker realfag er synd, når det kunne vært så mye mer.

Det er jo en grunn til at det har blitt en allsidig skole, og at det er muligheter for å ta egne valg tidligere i utdanningen. Om det ikke hadde vært noen utvikling, ville de som virkelig ikke har anlegg for å kunne sette seg inn i og lære realfagsmatematikk, kjemi, biologi, fysikk osv, brukt opp tida på å lære noe halvveis.

Heldigvis er det ikke det som er tilfellet i dagens skole, og det er mulig å velge ut i fra interesser og hva man kanskje er flink til.

Lenke til kommentar
Be my guest. For øvrig var det ikke det at det er lite miljøvennlig å overforbruke vaskemiddel som var hovedpoenget mitt, mer din arrogante holdning ovenfor folk som ikke er enig med deg.

Du var ikke akkurat så mye bedre selv. Først og fremst startet diskusjonen da jeg spurte hvorfor en fyr hadde nisse-avatar langt etter julaften, og da gikk han berserk. Og så var det slik at denne personen brukte samme truse i flere dager, noe som etter mitt synspunkt var ekkelt. Og du var akkurat ikke noe bedre selv skal jeg si deg ;)

Jeg tror han har sånnet batman-signal koblet til når han nevnes i kafeen.

Det lyser en flaggermus i taket hans hjemme!

Lenke til kommentar
Det er jo bevisst gang på gang at realfag lærer hjernen nye måter å tenke på, og når samfunnsvitenskapelige fag på vgs blir overflødige om man skal videre med det så spørs det hva som egentlig lønner seg.

At samfunnsvitenskapelige fag på vgs bare er et lett alternativ for de som ikke orker realfag er synd, når det kunne vært så mye mer.

Se der ja.

Det er jeg ikke enig i. Du ville med andre ord valgt kun realfag på videregående for å få en "ordentlig" start på utdanningen, og heller prøvd samfunnsvitenskap på universitetet? Jeg syns ikke at det rimer helt.

Ja, noe i den duren.

Natta Sameboe.

Ja, da får vi tydeligvis bare være enige om å være uenige.

Men faen. Jeg liker deg!

Lenke til kommentar
Be my guest. For øvrig var det ikke det at det er lite miljøvennlig å overforbruke vaskemiddel som var hovedpoenget mitt, mer din arrogante holdning ovenfor folk som ikke er enig med deg.

Du var ikke akkurat så mye bedre selv. Først og fremst startet diskusjonen da jeg spurte hvorfor en fyr hadde nisse-avatar langt etter julaften, og da gikk han berserk. Og så var det slik at denne personen brukte samme truse i flere dager, noe som etter mitt synspunkt var ekkelt. Og du var akkurat ikke noe bedre selv skal jeg si deg ;)

Å joda, jeg er alltid best.

Lenke til kommentar

Jo, men nå virker det som om du misforstår. Jeg kritiserer nivået og utvalget av samfunnsvitenskapelige fag i vgs. Hadde nivået og bredden vært større så hadde det vært mer fornuftig senere.

Er man god, og intressert så er ikke dagens samfunnsvitenskapelige vgsfag verken utfordrende eller spesielt givende. De er jo direkte nedprioritert på alle punkt, siden de i den nåværende formen er billige i drift og man uansett må ha et enkelt alternativ til realfagene. Heldigvis ser det ut som om kunnskapsløftet bringer flere alternativ, og da bør det kansje være mulig å heve nivået på samfunnsvitenskapelige fag.

Realfagene er hevet såpass at gapet mellom vgs og høyskolerealfag er blitt mye mindre enn det var, men med samfunnsvitenskapelige fag er det rom for mer dybde og bredde til de som ønsker det.

Btw, det smeller høyt når lastebildekk eksploderer. Skjedde nå nettopp utenfor husveggen her, ble litt overrasket ja :p

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til at det har blitt en allsidig skole, og at det er muligheter for å ta egne valg tidligere i utdanningen. Om det ikke hadde vært noen utvikling, ville de som virkelig ikke har anlegg for å kunne sette seg inn i og lære realfagsmatematikk, kjemi, biologi, fysikk osv, brukt opp tida på å lære noe halvveis.

Heldigvis er det ikke det som er tilfellet i dagens skole, og det er mulig å velge ut i fra interesser og hva man kanskje er flink til.

Poenget til meg og Jann-Ove er jo at samfunnsfagene i dagens skole er for dårlige, ikke at dette fagområdet er ubrukelig i seg selv. Jeg mener det er bra at en har muligheten til å velge samfunnsfag på videregående, men jeg mener at de fagene en kan velge er for dårlige.

Herr Brun: Uenig til tusen. Har en følelse at vi er motpoler. Du liker sikkert grøt og erter og øverste halvdel av et rundstykke.

Grøt: Check. Erter: nei takk. Øverste halvdel av rundstykket: Hipp som happ.

Lenke til kommentar

Jann-Ove og Herr Brun: Jeg er såpass uenig som jeg er fordi jeg er veldig fornøyd med mine fag og vanskelighetsgraden i dem. Og jeg føler ikke på noen måte at de er nedprioritert. De er kanskje under utvikling, men det er virkelig ikke et dårligere alternativ.

Lenke til kommentar
Å joda, jeg er alltid best.

Jeg står fortsatt for at Fretex er ekkelt.

Kommer da helt an på hva du kjøper på Fretex. Det var Schnell (tror jeg), og ikke jeg, som kjøpte undertøy der.

Det jeg var uenig med deg i, var at en er nødt til å vaske dongeribukser etter å ha brukt de i en dag.

For øvrig kan jeg informere om at jeg på rekrutten fikk utlevert brukte underbukser. De var kokevasket etter at forrige soldat hadde brukt dem, og det mente altså depotfolket at var godt nok.

Jeg brukte sivilt undertøy.

Lenke til kommentar

Realfagene i vgs bygger nødvendig grunnlag for videre studier, og de er satt som inntakskrav for de fleste studiene som krever slikt. Hadde man løftet og gjort de samfunnsvitenskapelige vgs-fagene bredere så hadde det vært mulig å gjøre noe lignende der og, å bygge et solid grunnlag man kan bygge videre på med høyere utdanning.

Alle fag har sin plass i dagens vgs-system, men er man flink så ligger alt i favør av realfag, både når det gjelder faglige utfordringer og nytte videre. Er dette ideelt?

Lenke til kommentar
Realfagene i vgs bygger nødvendig grunnlag for videre studier, og de er satt som inntakskrav for de fleste studiene som krever slikt. Hadde man løftet og gjort de samfunnsvitenskapelige vgs-fagene bredere så hadde det vært mulig å gjøre noe lignende der og, å bygge et solid grunnlag man kan bygge videre på med høyere utdanning.

Alle fag har sin plass i dagens vgs-system, men er man flink så ligger alt i favør av realfag, både når det gjelder faglige utfordringer og nytte videre. Er dette ideelt?

Det kan være så ideelt som det bare vil. Nå føler jeg for et nytt tema, begynner å bli litt ør i hodet av å diskutere skole når jeg så og si har sommerferie. Sorry mac.

Herr Brun: Uenig til tusen. Har en følelse at vi er motpoler. Du liker sikkert grøt og erter og øverste halvdel av et rundstykke.

Det er jo den øverste delen av rundstykket som er best.

Da har jeg ingen problemer med å dele et rundstykke med deg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...