toth Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Omg, fikk bare 1500 kroner. ..I lønn for en måned? Hva slags crap-jobb er det du har? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Han har samme jobb som meg, altså IKT-lærling. Men tjener du så dårlig? Selv så fikk jeg lønning i går, og venter at feriepengene kommer inn forholdsvis snart. Jeg reagerer på at det bare er 1500, er det snakk om feriepenger eller lønn? Jeg regner med at du har fått lønn for Mai? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) No offence, men eg trur du har sett ein actionfilm for mykje. Det var i alle fall ikke det som var meningen Forøvrig tror jeg faktsk at jeg ser litt for få rene actionfilmer for tia. Går oftere i adventure, drama og sci-fi. Forøvrig er A Beautifull Mind, som du nevner, en fantastisk film som jeg bør se igjen snart og anbefaler også folk som ikke har sett den å se den. Endret 12. juni 2009 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
Kverulantus Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Omg, fikk bare 1500 kroner. ..I lønn for en måned? Hva slags crap-jobb er det du har? Feriepenger. Førsteårslærling. Idiotisk fylke. Fikk ikke forskudd på neste lønning en gang. Jeg har 2500 i husleie (Min del), jeg trenger mat og drikke i disse 40 dagene, jeg må ha noen nye klær da en del begynner å bli godt slitt, jeg må få unne meg litt frihet og privat liv. gjerne sammen med venner og kjente og ta noen øl. Takket være fylket har jeg 0 glede resten av sommeren, jobben er et rent helvete, så jeg har ikke motivasjon. Mitt privatliv har gått rett til helvete, alle maser på meg og skal ha hjelp til alt. Hvis ikke ting endrer seg kraftig, vil jeg gå til drastiske tiltak og drite i hvem som blir skadet osv. Nå er jeg så fed up av alt, at jeg har et stort hat mot det meste som er rundt meg. For øvrig ligger lønnslippen min i nøyaktig 473 biter! Han har samme jobb som meg, altså IKT-lærling.Men tjener du så dårlig? Selv så fikk jeg lønning i går, og venter at feriepengene kommer inn forholdsvis snart. Jeg reagerer på at det bare er 1500, er det snakk om feriepenger eller lønn? Jeg regner med at du har fått lønn for Mai? Jeg har ikke fått noen ting fra mellom 20. mai til 20. juni om det var det du tenkte på. Forresten får man ikke utbetalt lønning og feriepenger i Juni. Bare feriepengene. Er ihvertfall det jeg fikk beskjed om, i tillegg til at det står i lærlingpermen min. Endret 12. juni 2009 av Ghraag Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Du skal få lønning for Mai, så det har du krav på. Den skal bli utbetalt i Juni. (Jeg fikk mitt utbetalt i går, vet ikke når fylket du jobber i kjører ut lønninger) Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg fikk både lønning og feriepenger... Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg får også utbetalt kun feriepenger ved neste lønningsdag, men to uker (halv måned) etter det, kommer den egentlige lønningen min, og to uker (halv måned) etter det igjen kommer neste lønning. I tillegg håper jeg å få skattepengene mine i løpet av sommeren. Er ikke det dette som er vanlig da? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg får lønning, feriepenger og igjen på skatten Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg fikk både lønning og feriepenger... Samme her, regner med at feriepengene kommer i slutten av Juni for min del. Og så får jeg vel tilbake på skatten en gang i løpet av sommeren også. Slik det virker for meg har ikke Ghraag fått utbetalt for Mai. Noe han helt klart skal ha. Og 1500 i feriepenger hørtes veldig lavt ut. Fikk mer i feriepenger når jeg var 14 år og gikk med kveldsavisa. Da fikk jeg ca. 2000-3000 i feriepenger. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Høres ut som om du har en case for å få utbetalt penger på sosialkontoret. Det er for jævlig at det skal gå så langt, men sånn er det vel noen ganger... Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Ghraag: Er du ansatt med timebetaling eller fastlønn? -Om du går på timer, og har jobbet hele mai, skal dette utbetales i Juni. Det du har jobbet i juni skal normalt utbetales i juli. Alle i timesbetalte stillinger - feks håndverkere - får vanligvis i slutten av juni/starten av juli dobbelt, dvs lønn for timer jobbet i juni, og feriepenger. Deretter får de ingenting utbetalt før slutten av august, når de har levert timeliste for det som er arbeidet i august. -Går du på fastlønn er det vanlig å ha 11 mnd med vanlig lønn, og 1 med kun feriepenger. -1500? Minste feriepengesats er vel over 11%, tjente du under 15.000 i fjor? Lenke til kommentar
probin Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Han har samme jobb som meg, altså IKT-lærling.Men tjener du så dårlig? Selv så fikk jeg lønning i går, og venter at feriepengene kommer inn forholdsvis snart. Jeg reagerer på at det bare er 1500, er det snakk om feriepenger eller lønn? Jeg regner med at du har fått lønn for Mai? altså. hos meg og ghraag: lønninga som skal komme i juni kommer i juli istede og det er der mai pengene ligger. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I det private er det HØYST uvanlig å ha lønn i 11 måneder og feriepenger i en. Årslønna blir praktisk talt alltid delt i 12, og i juni og desember er det i tillegg redusert skatt. Har aldri jobbet i det offentlige som Ghraag gjør, men min mor gjør, og hun får 1/12 i måneden. Lenke til kommentar
probin Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Ghraag:Er du ansatt med timebetaling eller fastlønn? -Om du går på timer, og har jobbet hele mai, skal dette utbetales i Juni. Det du har jobbet i juni skal normalt utbetales i juli. Alle i timesbetalte stillinger - feks håndverkere - får vanligvis i slutten av juni/starten av juli dobbelt, dvs lønn for timer jobbet i juni, og feriepenger. Deretter får de ingenting utbetalt før slutten av august, når de har levert timeliste for det som er arbeidet i august. -Går du på fastlønn er det vanlig å ha 11 mnd med vanlig lønn, og 1 med kun feriepenger. -1500? Minste feriepengesats er vel over 11%, tjente du under 15.000 i fjor? han får bare feriepenger for et halvt år (fra august til den feriepengedatoen) Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I det private er det HØYST uvanlig å ha lønn i 11 måneder og feriepenger i en. Årslønna blir praktisk talt alltid delt i 12, og i juni og desember er det i tillegg redusert skatt. Jeg vet ikke om du stokket ordene litt her eller hva, men standard prosedyre i det private næringsliv, når man har fastlønn, er nettopp 11mnd får man utbetalt lønn 1mnd får man utbetalt feriepenger minus 4-5 dagslønner(for den 5te uka) Alle jeg kjenner på fastlønn har det slik, og det finnes vel egentlig ikke noen annen god løsning? Men man deler likevel årslønn på 12 når man skal finne mnd-lønn ja, det stemmer. Naturlig nok, da ferie ikke er lønnet. Halv skatt er kun vanlig i desember. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Vel, det er ikke min erfaring. Stemmer selvsagt at ferien ikke er lønnet, men man trenger ikke ta ut ferien i en stor bolk. At man ikke får lønn i ferien betyr altså ikke at man får lønn i 11 måneder og står uten en måned. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Vel, det er ikke min erfaring. Stemmer selvsagt at ferien ikke er lønnet, men man trenger ikke ta ut ferien i en stor bolk. At man ikke får lønn i ferien betyr altså ikke at man får lønn i 11 måneder og står uten en måned. Du står ikke uten penger en mnd, du får bare feriepenger istedetfor vanlig lønn. Altså får du mer enn vanlig. Dette er selvsagt forutsatt at vi snakker om fastlønn. For å vise at denne metoden er det vanlige, siterer jeg dinside.no's åpningsord i en artikkel om dette: "Vi får ikke lønn i juli, vi får feriepenger i stedet. Så langt er de fleste med. Men hvorfor får vi mindre lønn også i juni?" http://www.dinside.no/815195/ok-vi-tar-det-%E9n-gang-til Den artikkelen forklarer trekket for den 5te uka, som normalt trekkes av junilønn eller feriepengene, selv om man ikke tar ut alle 5 ukene på sommeren. Hvis det viser seg ved slutten av året at man ikke benyttet seg av den 5te uken, får man dette tilbakebetalt eller overført neste år. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Slik ser min lønningsliste ut. Fast lønn og jobber i stort privat entreprenørfirma. Lenke til kommentar
Flabba Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 da er jeg på vei ut døra for å ta ny tattovering...geuer meg ettersom jeg har smerteterskel som er lik 0. æææh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg