Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Sært. Driver og avinstallerer spill o.l., og for første gang fikk jeg opp en sær melding: "The uninstallment of this game will take over 1 hour. Do you want to proceed?"

 

Hva faen liksom.

 

___

 

Overhead banker skiten ut av vanlig boklæring værtfall. Vi har en tørr pinne til mattelærer, og han har lett for å gjøre matte kjedelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er og i mot privatskoler av den grunn du nevner der, men inntil videre, så har de faktisk bedre lærere enn offentlige skoler (kanskje fordi de føler seg mer verdsatt?).

Hvem er det som sier at de er bedre? Det at elevene kanskje scorer bedre på noen tester betyr jo ikke at de er bedre enn offentlige lærere. Det er jo faktisk i det offentlige de fleste lærere jobber. Å sammenligne en liten brøkdel med en stor andel blir jo litt feil. Jeg skal ikke forsvare at det finnes dårlige lærere der ute, men jeg synes den sammenligningen ble noe vag. Få bukt med ufaglærte vikarer så kanskje man kommer noen vei.

Jeg har gått to år av mitt liv på offentlig skole, resten har jeg gått på private skoler. Jeg merket selv en drastisk forskjell. Jeg tror bare private skoler GJØR mer enn den gjennomsnittlige offentlige skolen for at lærerene skal trives.
Lenke til kommentar
Sært. Driver og avinstallerer spill o.l., og for første gang fikk jeg opp en sær melding: "The uninstallment of this game will take over 1 hour. Do you want to proceed?"

 

Hva faen liksom.

 

___

 

Overhead banker skiten ut av vanlig boklæring værtfall. Vi har en tørr pinne til mattelærer, og han har lett for å gjøre matte kjedelig.

Matte er lett kjedelig da! :)

Lenke til kommentar
Det eneste jeg har klart å finne positivt i Kunnskapsløftet, er at de har gått bort fra prosjektarbeid. :) Ble alltid til at en måtte gjøre mesteparten av arbeidet... =/

 

Hvis jeg skal være litt fin på det, så har de vel faktisk ikke gått bort fra det, de velger heller bare å legge fokus på at lærernes undervisningsmetoder står mer fritt. Ergo så kan det godt hende man møter mye prosjektarbeid i skolen fremdeles. Men ofte så var det vel faktisk ikke prosjektarbeid elevene møtte i skolen, det var mer elevstyrte aktiviteter som jeg vil kalle det. Jeg har opplevd begge deler. Hadde dårlig erfaring med det fra ungdomsskolen, men rett før jul hadde vi det jeg ville kalle ordentlig prosjektarbeid. Og det var jammen spennende og gøy! Og jeg fant ut at den typen prosjektarbeid jeg hadde fått være med på før egentlig ikke var det i det hele tatt. ;)

Lenke til kommentar
Jeg er og i mot privatskoler av den grunn du nevner der, men inntil videre, så har de faktisk bedre lærere enn offentlige skoler (kanskje fordi de føler seg mer verdsatt?).

Hvem er det som sier at de er bedre? Det at elevene kanskje scorer bedre på noen tester betyr jo ikke at de er bedre enn offentlige lærere. Det er jo faktisk i det offentlige de fleste lærere jobber. Å sammenligne en liten brøkdel med en stor andel blir jo litt feil. Jeg skal ikke forsvare at det finnes dårlige lærere der ute, men jeg synes den sammenligningen ble noe vag. Få bukt med ufaglærte vikarer så kanskje man kommer noen vei.

Jeg har gått to år av mitt liv på offentlig skole, resten har jeg gått på private skoler. Jeg merket selv en drastisk forskjell. Jeg tror bare private skoler GJØR mer enn den gjennomsnittlige offentlige skolen for at lærerene skal trives.

 

Det er godt mulig, men da må man kanskje gjøre noe med det, slik jeg har nevt tidligere. Selv har jeg bare gått offentlig og kunne ikke tenkt meg noe annet. Men det er meg og vi er alle forskjellige. ;)

Lenke til kommentar
Skal nevnes at en av grunnene til at jeg vil bli lærer er å endre den mangelen på kontakt mellom elev og lærer som jeg så da jeg var yngre i offentlige skoler.

 

Det er forferdelig leit å høre, men det betyr ikke at alle lærere er sånn. Det finne alltid råtne epler dessverre - selv om mye må gjøres for å forhindre det.

Lenke til kommentar

Lærerprat all over the shop.

 

Jeg får visst lov til å undervise på videregående hvis jeg ikke roter til mastergraden min i historie, uten å ta noe tilleggsgreier. Bare i historie (og kanskje noen av de mindre spesialiserte fagene, samfunnsfag eller hva de nå kaller det i dag), riktignok, men.

 

Har liksom alltid vært litt bekymret for at jeg kom til å ende opp som lærer. :p Jeg er for samvittighetsfull til å la de som gikk ut av videregående med tre i norsk og matte undervise de kommende generasjoner.

Lenke til kommentar
Matte er lett kjedelig da! :)

Værtfall med en lærer som vår.

 

"*snøft**grynt* Njaaaaaa. Vinkelen av *blåse nesa* C i trekant ABC er 180 minus vinkelen av *kols-hoste* vinkel A og B"

 

Så dumt! Jeg elsket matte på barne- og ungdomsskolen. Så kom jeg på vgs og datt helt ut. Var så kjedelig at jeg holdt på å sovne. Helt forferdelig. Men så begynte jeg på lærerhøgskolen og kom inn i en ny verden. Alt var så morsomt og lærerikt! Bare så synd at man ikke tar dette ut i skolen. Men så hadde jeg en eldgammel lærer som antagelig ikke visste annet. Litt skremmende egentlig.

Lenke til kommentar
Lærerprat all over the shop.

 

Jeg får visst lov til å undervise på videregående hvis jeg ikke roter til mastergraden min i historie, uten å ta noe tilleggsgreier. Bare i historie (og kanskje noen av de mindre spesialiserte fagene, samfunnsfag eller hva de nå kaller det i dag), riktignok, men.

 

Har liksom alltid vært litt bekymret for at jeg kom til å ende opp som lærer. :p Jeg er for samvittighetsfull til å la de som gikk ut av videregående med tre i norsk og matte undervise de kommende generasjoner.

 

Jeg gikk ut med tre i begge fag. Men jeg vet jeg kommer til å bli en flink lærer. For du tror vel ikke at det er bare å skli gjennom studiene? Jeg hadde meget gode karakterer til og med tiende klasse. Men så opplevde jeg masse mobbing på vgs som fikk karakterene til å stupe, selv om jeg jobbet hardt. Og det skal sies, i fag som engelsk, samfunnskunnskap, samfunnsfag, geografi osv gikk jeg mange sterke 5'ere. Det var bare det - jeg gikk i en helt annen klasse, men andre lærere. Så kom jeg på lærerhøgskolen og opplevde at jeg faktisk ikke er en taper likevel. At jeg faktisk kan skrive, noe jeg trodde helt til jeg begynte i 1. klasse på vgs, da læreren min var av en helt annen oppfatning. Karakterer kan dessverre si svært lite om man ikke vet omstendighetene rundt. 22 eksamener de 2 første årene av lærerhøgskoken sørger for at jeg ikke blir en dårlig lærer, at jeg har kunnskapen inne. Det har vært ganske tøft, ihvertfall for meg som var sliten etter vgs. Endelig er jeg ferdig med de årene og jeg vet med meg selv at ingen får knuse den drømmen jeg har. Og jeg kan alltids etterutdannen meg om jeg føler behovet. Jeg er ikke ferdigutlært, det vil jeg aldri være, men inkompetent er jeg ikke.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Hvorfor ha bedre enn tre i matte om du skal undervise.. skal vi si. Historie? Samfunnskunnskap? Norsk? Engelsk?

 

Matte kan man ha stryk i for min del, det er et ubrukelig fagområde for de aller fleste yrker.

 

Norsk er jeg mer bekymret for - det skal veldig lite til for å få tre i norsk. Jeg blir litt flau når lærerne må rettes på.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri fått en lavere karakter enn 5 i Norsk hovedmål, og ikke lavere enn 5 siden VG1 i sidemål (før det var laveste en 4er). Så jeg ser ikke på det som et problem for min del. Men som yvonne påpekte så er faktisk karakterer ikke en så god indikator som mange tror.

Lenke til kommentar
Norsk er jeg mer bekymret for - det skal veldig lite til for å få tre i norsk. Jeg blir litt flau når lærerne må rettes på.

 

Det er jeg enig i, men så har man jo faktisk en del år med norsk på lærerhøgskolen som burde sørge for at dette ikke skjer. I tillegg så er det slik at man senere kan velge norsk/matte for barne- eller ungdomsskolen. Det er gjerne de som blir ansatt i ungdomsskolen. Å komme seg gjennom disse eksamene er ikke bare "piece of cake". Utlukingen må jo skje på lærerhøgskolen gjennom praksis og eksamener. Det at noen får en 3'er første året på vgs i matte, trenger ikke nødvendigvis å bety at det er et dårlig læreremne. Kanskje får man ikke nok utfordringer? Kanskje er det ikke lagt opp på en måte som gjør at man lettere kan forstå?

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Selv har jeg aldri fått en lavere karakter enn 5 i Norsk hovedmål, og ikke lavere enn 5 siden VG1 i sidemål (før det var laveste en 4er). Så jeg ser ikke på det som et problem for min del. Men som yvonne påpekte så er faktisk karakterer ikke en så god indikator som mange tror.

 

Og spesielt når man gjør et hopp slik jeg gjorde. Mamma og pappa merket jo at det var noe galt når jeg gikk fra 5 til 3 i norsk og matte, men holdt meg på 5'ere i de fleste andre fag. Det er ikke nødvendigvis bare jeg som er dum. Det at man blir mobbet er ingen unnskyldning, men en forklaring på det. Jeg mistrivdes veldig og det er utrolig hvor stort utslag det kan få. For tidligere var det fag jeg var glad i. Plutselig hatet jeg dem. Det var faktisk veldig vondt å oppleve. Derfor er jeg veldig glad for å få en helt annen opplevelse på lærerhøgskolen.

Lenke til kommentar

Og bare for å ha sagt det, jeg hadde jo eksamen i disse fagene da jeg gikk på vgs. På eksamene fikk jeg jo fire og fem.(..) Og naturfag var også et fag jeg hatet grunnet det som er nevnt over. Så valgtw jeg det i år og når det mitt desidert sterkeste fag. Jeg ligger mellom en A og B. Naturfag kan være sinnsykt morsomt, bare man får lærere som tror på en.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...