Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Yvonne: Vi hadde en sånn lærer på ungdomsskolen. Han er fantastisk. :love:

ÆH! DNFK Går inn i en seriøs diskusjon nå! Jeg lager en tråd om dette en annen plass, så kan vi diskutere der! :)

Don't you fucking dare. Dette er en FIN ting. Dette er ikke SO hvor vi blir sendt til andre plasser. Dette er KOSELIG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eh. Etter at Kunnskapsløftet ble innført så har faktisk alle skoler måtte oppdatere skolebøkene sine. Og bruk av nyere teknologi er faktisk et krav. Så om skolene ikke gjør det, så bryter de faktisk loven.(..)

Har faktisk sett lite forskjell fra L97 og Kunnskapsløftet, skolen har ikke forandret seg mye de siste årene

Lenke til kommentar
men ja, mere teknologi, dropp bøkene (bruk data, storskjerm eller lignende, da får man levende bilder i undervisningen) og bare innfør mere intressant undervisning. Elever skal ikke sovne i timen! ;)

Teller det at på min skole, i tillegg til vanlige bøker, så har lærerne startet med seriøs bruk av overhead? Ikke spes høyteknologisk, men det er da en forbedring.

Håper vi får ebøker i skolen før jeg går ut.

Lenke til kommentar
Da veit du hva du skal få fiksa til neste gang du jobber, yes? :). Dusj, kjøpe noe rimelig mat, og vips. Slutte å røyke :p.
Haha..NEVVVAAA!!! *ondskapsfull latter*

Jo..er ikke noe problem så lenge en klarer å stå opp til riktig tid å hører vekkerklokka sin alarm. Trengte tydeligvis litt ekstra søvn..er forsatt ikke våken.

Får snike meg litt rundt i skapene og se om jeg kan få mekket sammen et lite måltid...en må jo ha mat.

Lenke til kommentar
men ja, mere teknologi, dropp bøkene (bruk data, storskjerm eller lignende, da får man levende bilder i undervisningen) og bare innfør mere intressant undervisning. Elever skal ikke sovne i timen! ;)

Teller det at på min skole, i tillegg til vanlige bøker, så har lærerne startet med seriøs bruk av overhead? Ikke spes høyteknologisk, men det er da en forbedring.

Overhead utgår.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=901861

Værsågodtakkskalduha!

Lenke til kommentar
Yvonne: Vi hadde en sånn lærer på ungdomsskolen. Han er fantastisk. :love:

ÆH! DNFK Går inn i en seriøs diskusjon nå! Jeg lager en tråd om dette en annen plass, så kan vi diskutere der! :)

Don't you fucking dare. Dette er en FIN ting. Dette er ikke SO hvor vi blir sendt til andre plasser. Dette er KOSELIG.

Lage ny tråd? Hvorfor det? Er jo bare tullete.

Jeg synes hele skolegreia slik den er nå, vs hvordan det var da jeg gikk vgs og ungdomsskole, (5-10 år siden, faktisk ikke mer!) er helt syk.

Ingen klasser lengre, store åpne områder, "kontaktlærer" osv...ingen fast timeplan heller?

Utrolig sært.

Lenke til kommentar
1800 tallet? Så elevene blir slått med spanskerør eller? Nei for meg minner det mere om 70 tallet eller noe.

Lærerene bør ha mer undervisning selv og holde seg oppdaterte på det de driver med. For min del syntes jeg at vi ligger langt etter når det gjelder tilpasset og alternativ undervisning

Det er jeg enig i, men da burde man kanskje prioritere flere lærere og ressurser? I stedet for ser man at de siste fem årene har antallet elever i Oslo-skolen, bare for å ta et eksempel, økt med 5000 elever, mens lærerstanden har minket med 500 stk! Og jeg kjenner mange nyutdannede lærere med gode karakterer og det hele som enda ikke har fått jobb fordi det ikke er noen jobb til dem. Det synes jeg nesten er litt grotesk. Slik det er i dag så er tilpasset opplæring svært vanskelig, spesielt med tanke på økende mengder papirarbeide og lite ressurser. Lærerne skal faktisk ha tid til det også. Men da må man gi dem den tiden da, ikke bare klage over det.

Lenke til kommentar

Til å være et så rikt land som det norge er syntes jeg de bruker latterlig lite ressurser på skolegangen til ungdommer. Og selv om de selv (i form av regjering) ikke vil bruke mer penger på å skaffe kompetente lærere som faktisk ønsker det yrket, så er de i mot friskoler/privatskoler og gjør det de kan for å stikke kjepper i hjulene for disse. Det blir så dobbelmoralsk.

Lenke til kommentar
Eh. Etter at Kunnskapsløftet ble innført så har faktisk alle skoler måtte oppdatere skolebøkene sine. Og bruk av nyere teknologi er faktisk et krav. Så om skolene ikke gjør det, så bryter de faktisk loven.(..)

Har faktisk sett lite forskjell fra L97 og Kunnskapsløftet, skolen har ikke forandret seg mye de siste årene

Problemet ligger nok i det at det forsatt er en del gamle lærere som har fått denne opplæringen men forsatt kjører samme gamle rutinene som de alltid har gjort. Er ikke helt enkelt å bryte av disse vanene når en har gjort det i X antall år og det har "fungert" før...

@Rasch: Nei dakars liten da :(

Lenke til kommentar

Det er mye mulig, men det som er faktum er at det har kommet nye lærerverk og teknologi i skolen (i alle fag) har kommet inn som eget punkt.(..) Om bøkene ikke har kommet til skolen enda er en sak, men de skal komme. De får ikke lenger lov til å bruke de gamle bøkene, så enkelt er det. Dessverre har forlagene vært kjempesene med å levere ut bøker blant annet, til stor frustrasjon for lærerne. Men alle de skoler jeg har vært i praksis og som vikar, så bruker man nye lærerverk altså.

Lenke til kommentar

Vi kan gi dem tid, men det er ikke alle som har tid til å vente på at den norske skolen forbedrer seg, jeg vedder på at mange vil begynne i jobb før ting forbedrer seg og det blir nok lærere til alle elevene.

Hæ? Den der skjønte jeg ikke så mye av. Det er faktisk ikke jobb til dem. De får ikke jobb. De går arbeidsledige fordi det ikke finnes noen stillinger til dem.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg har klart å finne positivt i Kunnskapsløftet, er at de har gått bort fra prosjektarbeid. :) Ble alltid til at en måtte gjøre mesteparten av arbeidet... =/

Prosjektarbeid er greit hvis man klarer å ordne gruppene (hvis man jobber i grupper) Sikkelig, hvis ikke er det bortkastet

Lenke til kommentar
Til å være et så rikt land som det norge er syntes jeg de bruker latterlig lite ressurser på skolegangen til ungdommer. Og selv om de selv (i form av regjering) ikke vil bruke mer penger på å skaffe kompetente lærere som faktisk ønsker det yrket, så er de i mot friskoler/privatskoler og gjør det de kan for å stikke kjepper i hjulene for disse. Det blir så dobbelmoralsk.

Nå er jeg i mot private skoler, av den grunn at jeg mener alle skal ha lik rett til utdanning - uansett inntekt. Jeg mener det finnes mange gode lærere der ute, jeg er så "gærn" at jeg faktisk mener det. Men det jeg synes er feil er at lærerne er en yrkesgruppe man heller vil nedprioritere og nedlasse med oppgaver, i stedet for å verdsette dem for den jobben de gjør. Så får man kanskje gode lærerne også da, hvis de faktisk trives i jobben sin. Kjenner mange dyktige mennesker som ikke lenger jobber som lærere fordi alt mulig annet forhindret dem i fra å være lærer. Jeg regner med at livet som lærer blir tøff, men spennende. Jeg gleder meg, men gruer meg også. Det er en utskjelt yrkesgruppe og lett å "ta". Jeg mener absolutt ikke at lærere ikke skal stå til ansvar for det de gjør og deres yrke, men det er noe feil når lærerne skal være alt på en gang og ingenting blir definert.

Lenke til kommentar

Der jeg er i praksis så bruker vi alt fra overhead til ebøker og læreverk på nett. Men nå er det vel faktisk ikke om å gjøre å være mest fancy, men faktisk finne fram til noe alle liker i klassen. Noen klasser liker faktisk overhead. Jeg prøvde det her om dagen og de satt som trollbundet. Det kommer an på hvordan man bruker det og man tør å gjøre litt ut av det. Det er utrolig hva man kan få ut av bare litt teknologi. Som å ta frem blyanten og skrive. Det går nemlig an, det mener ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Jeg er og i mot privatskoler av den grunn du nevner der, men inntil videre, så har de faktisk bedre lærere enn offentlige skoler (kanskje fordi de føler seg mer verdsatt?).

Hvem er det som sier at de er bedre? Det at elevene kanskje scorer bedre på noen tester betyr jo ikke at de er bedre enn offentlige lærere. Det er jo faktisk i det offentlige de fleste lærere jobber. Å sammenligne en liten brøkdel med en stor andel blir jo litt feil. Jeg skal ikke forsvare at det finnes dårlige lærere der ute, men jeg synes den sammenligningen ble noe vag. Få bukt med ufaglærte vikarer så kanskje man kommer noen vei.

Jeg synes vi bare skal legge ned Norge, selge alt, og så flytte ut i skauen. Så må vi lære alt selv.

Jepp, det hørtes ut som en god idé! :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...