Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slettet over 200 tråder med møkk fra tråden. Når det gjelder hvilken tilbud som skal være tilgjenglig for hvilken brukere, så er det vi moderatorer og administratorer som bestemmer dette. Det er vi som har opprettet dette tilbudet til dere som brukere, og det er vi som regulerer samme tilbudet.

 

 

 

Selv om det er ganske frie tøyler i forumkafeen så er det vi som modererer den, og det er ikke et slags ville vesten der noen brukere har en sedvane til å leke sjefer. Det gjelder her som resten av forumet at man skal følge regler for god oppførsel samt de retningslinjer som gjelder for forumet.

 

 

 

Håper dette er en av de siste oppryddingene i den nærmeste fremtid, da ingen er tjent med dette.

 

 

 

MVH

 

 

 

KVTL- deputy sheriff of Forumkaféen.

 

 

 

Ser at det er mange som spurte om hvorfor dette skjedde, og hvorfor deres innlegg ble med i dragsuget. Som en nesten ferdig jurist har jeg blitt opplært til å være kort og presis, noe som absolutt kan prege dette innlegget. Når det er sagt så er det uansett kun ment som en utfylling av ovenstående.

 

 

 

Først vil jeg begynne med at mange av brukerne dessverre har misforstått en moderators rolle i forumsamfunnet, man anser en moderator som noe ala dette:

 

 

 

crazy_donald.jpg

 

 

 

Det som kom tydelig frem denne gangen var påstander om at man måtte "holde kjeft" og ikke snakke om hva som skjedde, ellers risikerte man reaksjoner. Det kom også frem holdninger om at de som ble suspendert i natt ble ip- bannet.

 

 

 

Før vi fortsetter så tror jeg man burde først plukke vekk noen myter og oppfatniger om brukermoderatorene.

 

Først ut er påstanden om at man må holde kjeft om modereringer som har skjedd. Dette er helt galt da tilbakemeldinger er det beste verktøyet vi har til å forbedre oss. Send gjerne en pm, eller lag en generell tråd i tilbakemeldingskategorien. (Vi har ikke lov av sikkerheten og privatlivet til partene å gå inn på enkeltdetaljer). Dere vil garantert få svar. Det som derimot er ansett som off- topic er å ta det opp i tråden det ble modereret i.Når det gjelder ip- bann så er dette noe som skjer sjelden, og kun i tilfelle reklamebrukere eller utbredt misbruk av gjestefunksjonen. Vi benytter oss hovedsaklig av vanlig ban hvis en bruker har gjort noe som fortjener utestengelse.

 

Som alle vet (og som har blitt sagt gang på gang) er at vi jobber etter instrukser. Disse instruksene er først og fremst de utdaterte retningslinjene våres (som snart skal skiftes ut forhåpentligvis) og netiketten. Dernest kommer instruksjoner fra våre administratorer, samt event. konsensus blant våre moderatorer. Det er med andre ord ikke noen tilfeldig utdeling av reaksjoner som skjer. Men det å jobbe etter slike instrukser, betyr også at vi må ta upopulære og vansklige avgjørelser. De fleste sakene er enkle, og det finnes et sikkert grunnlag til å ta avgjørelsen. Derimot finnes det saker der grunnlaget kan virke litt tynnere fordi erfarene brukere gjerne liker å operere på gensen av retningslinjene eller i bakgrunnen, med andre ord bringer de ikke veden til bålet så åpenlyst. Det er ikke uten tvil at mange av avgjørelsen kan være belastende og tunge å ta, også reaksjoner fra brukeren som fikk rekasjonen i ettertid kan være belastende. Både ukvemsord, utmattelseskrig og andre mindre flatterende taktikker har blitt prøvd av brukere opp igjennom tiden. Oppdaget selv at jeg hadde fått den tvilsomme æren av å få et domene opprettet som følge av mine handlinger (suspendert.com). Kanskje moderator invitasjonen skulle inneholdt følgende sitat av Churchill: «I have nothing to offer but blood, toil, tears, and sweat. » Med det mener jeg at rollen som moderator kan fort bli upopulær når man må ta de vansklige avgjørelsene, og spesielt det å sende ut brukere er absolutt ikke noe festlig.

 

Slike saker som dette viser også helt klart at moderatorer er kun en begrenset ressurs. Handlingen som ble foretatt for å ordne opp i siste oppryddingen tok 2- 3 timer fra rapporten ble oppfanget til siste reaksjon var delt ut. Med andre ord det tar masse tid å rydde opp, tid vi heller kunne brukt på annet. et vil også bli brukt enda mer tid på saken garatert, da jeg vet av erfaring at det vil komme inn klager. Disse klagene vil bli behandlet av Dotten uansett vår dårlig/ godt begrunnet de er, eller hvor saklige/ usaklige de er. Dette er igjen ressurser som kunne vært brukt på noe annet, og som sikkert tar et par timer. Retten til å få overprøvet sin sak er uten unntak, og det er bra dere brukere har denne. Vi moderatorer er kun mennesker, og vi har ikke tilgang til hele oppspillet. Tilgang til pmer osv. har kun administrator. Mange opptakter ser helt annerledes ut hvis man legger til grunn en pm- disputt i forkant. Dette blir kun sjekket hvis en bruker påberoper seg dette. Bare tenk dere godt om førd dere skriver mailen som dere sender.

 

 

Vedrørende saken i går så var det en triviell sak som begynte emd noe så enkelt som at en bruker foreslå å heve kvaliteten fra i DNFK fra «promp, tiss og bæsj» mentaliteten man finner i barnehagene og ungdom i tenårene til noe annet. Med andre ord ville vedkommende få noe mer ut av tråden enn slik det er i dag. Selv om det er ganske fritt for dere brukere i DNFK i forhold til SO6, så blir det ikke gjort noen særlige prøvelser på å bringe tråden opp på et anstendig nivå. Hvis man absolutt ønsker å høre på uttrykk som «nå har jeg bæsjet på do», så kan man gjerne leie enn fire åring som har lært seg å si «ferdig» etter et do- besøk. Innholdet er like opplysende. Det var min mening om det forslaget.

 

Dessverre utviklet dette seg til en ren orgie av personangrep og andre hersketeknikker. Det kom også tydelig fram at det regjerte visse holdninger om at noen trodde de «eide» tråden. Det var også brukere som brakte ved til dette bålet, ved å kommentere ting litt forsiktig samt å holde seg i bakgrunnen.

 

For å gjøre et par ting klart for alle brukere av DNFK, vi kommer aldri til å tillate at noen brukere leker småkonge i tråden. DNFK vil også være fritt tilgjenglige for alle som følger de retningslinjene som gjelder for forumet og DNFK.

 

Når det gjelder dere som brukere så nytter det ikke å whine over spilt melk. Dere burde absolutt tenke godt igjennom hva dere poster, og holde alle intriger og personangrep borte fra forumet og DNFK. Dere kan jo gjøre dere opp en mening om hvor meningsfylt det er å miste forumtilbudet bare fordi man måtte komme med en sleivkommentar.

 

Det har også vært en utbredt hakking på nye brukere, som har vært uheldig. Det er i strid med meningen med tråden, den skal og er et åpent tilbud for alle som ønsker å benytte seg av den. Holdninger som at nye og unge brukere er utelatt, er noe som absolutt ikke får grobunn.

 

Som bruker av DNFK burde man tenke over hva man kan gjøre for tråden slik at den holder et hvist nivå, og er åpen og inkluderende. Ønsker man å ta opp problemer eller problemstillinger så er det fritt fram i tråden som det linkes til i førstepost. Ønsker man å være anonym pga. Risiko for represalier fra bekjente, så send en moderator en pm. Vi har taushetsplikt, og tar opp saken for deg i diskresjon.

 

Når det gjelder fremtidige handlinger som ble ryddet opp i går, så burde man virkelig tenke seg nøye om før man deltar. Det ødelegger ikke bare for de involverte brukerne, men også alle de andre. I går ble over 200 innlegg (ca. 10- 12 sider) slettet. Noe av dette hadde kommentarer som var seriøse, men ville vært off- topic eller ført til nye utbrudd om de ikke ble fjernet. Et er også et tap at poster fra en hel natt ble fjernet. Det forsvant også mange brukere på ferie, og det var langt flere enn fem stk. Som det ble henvist til. Dere burde absolutt tenke over om det faktisk var verdt det, å miste så mange medbrukere bare fordi man ville drive med noen barnslige sprell.

 

Dette innlegget skal som vanlig ikke kommenteres i tråden da det er regnet som off- topic.,

 

MVH

 

KVTL- Vice deputysheriff @ Forumkafeén.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Uff.. TF2 med en liten unge som skriker om alt mulig på mic.. fantastisk..

Ble nesten litt glad for at jeg ble kasta ut pga Steam feil :p

Finnes det ikke en egen kanal på YouTube for folk som filmer seg selv mens de holder på med det?

Lenke til kommentar

Innlegg som går på reaksjon rundt moderering er fjernet. Dette for å unngå at tilbakemeldinger blir spredd rundt på hele forumet, da det gjør det særdeles uoversiktlig for moderatorteamet å oppdage tilbakemeldingen. I tillegg er ikke moderering emnet for denne tråden. Er man uenig i moderering så kan man sende en PM til den aktuelle moderator.

 

Ytterligere overtredelse har og vil forsatt medføre reaksjoner!

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar
Det er så spesielt at det er så og si null aktivitet i kafeen :ermm:

 

Det vil vi jo ikke ha noe av. ^^

 

Lenge siden jeg egentlig har postet noe særlig her. Går lite tid med til forumet for tiden. Vært mye prosjektinnleveringer, eksamensøvinger, og de siste dagene The Sims 3. :--D

 

Ferie til mandag, så da kan det jo hende det tar seg litt opp. Skal bli helt sykt digg vet jeg. Hjem og få shinet opp bilen for sommeren. Ligger ny voks hjemme og venter òg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...