Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Høhø, vær så snill å si det er ei i klassen din? :wee:

 

Nope, vi har ikke sånne tavler, og jeg kjenner heller ikke igjen den personen som en som går i Lillium sin klasse..

 

 

Jeg stalker? Neehh..

Lenke til kommentar
Apropos bøker, leste et utdrag av boka L av Erlend Loe... Virker som en absurd og god bok. Noen som anbefaler den?
Fin den, men jeg liker Naiv.Super. og Fakta om Finland bedre. Det er grei lektyre å lese på altanen i sommervarmen.

Flott fargoth :)

angående "hvem er fargoth?"-leken min så har jeg kommet frem til noe

 

Altan = terasse på trøndersk?

 

 

:ph34r: Du er nording!

Lenke til kommentar
...den lå under kjøkkenbordet. Med batteri og SIM-kort ute.

 

I helvete! Åssen klarte du det? :ph34r:

 

Lå batteriet og SIM-kortet like ved, eller har du ikke funnet dem? :lol:

 

De lå spredd utover, så jeg fant dem med én gang.

 

...den lå under kjøkkenbordet. Med batteri og SIM-kort ute.

Har du blitt sinnapus i natt?

 

Hvem veit? :ninja:

 

Altan brukes også i Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
angående "hvem er fargoth?"-leken min så har jeg kommet frem til noe

 

Altan = terasse på trøndersk?

 

 

:ph34r: Du er nording!

 

Faren min sier altan, og han kommer fra en liten bygd utenfor Honningsvåg, som ligger ganske lengre nord enn trøndelag.

Lenke til kommentar
Slimda: Manga er sikkert kos, men det er *host* mye greiere å skaffe seg animeèn :whistle:

Greiere? Tenker du på enklere? Du har jo gratissider som Mangahut og lignende, som spyr ut med det meste av manga-serier.

 

Foretrekker vanligvis orginalversjonen av et produkt. Elfen Lied er et fint eksempel, da Animen avsluttes ganske brått, mens mangaen faktisk fullfører historien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det har også noe med om den er "hengende" eller har søyler, eventuelt er plassert på en garasje, som avgjør altan/terasse/veranda, men husker ikke helt...:hmm:

Lenke til kommentar
angående "hvem er fargoth?"-leken min så har jeg kommet frem til noe

 

Altan = terasse på trøndersk?

 

 

:ph34r: Du er nording!

 

Faren min sier altan, og han kommer fra en liten bygd utenfor Honningsvåg, som ligger ganske lengre nord enn trøndelag.

Ok, visste bare at de sa det i trøndelag. Men da vet vi at han er Trondheim og oppover :)

Lenke til kommentar
Flott fargoth :)

angående "hvem er fargoth?"-leken min så har jeg kommet frem til noe

Altan = terasse på trøndersk?

 

:ph34r: Du er nording!

Redd jeg må skuffe deg.

 

En terrasse er lavtliggende (det finnes riktignok også takterrasser, men det er en annen sak), mens en altan er plassert høyere opp, som en balkong.

Altan er altså en veranda. Jeg sier terasse og veranda om hverandre, det er ganske vanlig her også tror jeg.

Lenke til kommentar
Slimda: Manga er sikkert kos, men det er *host* mye greiere å skaffe seg animeèn :whistle:

Greiere? Tenker du på enklere? Du har jo gratissider som Mangahut og lignende, som spyr ut med det meste av manga-serier.

 

Foretrekker vanligvis orginalversjonen av et produkt. Elfen Lied er et fint eksempel, da Animen avsluttes ganske brått, mens mangaen faktisk fullfører historien.

 

Tja, jeg liker med lyd og litt ordentlig action :)

Men for all del, hver sin smak

Lenke til kommentar
Det har også noe med om den er "hengende" eller har søyler, eventuelt er plassert på en garasje, som avgjør altan/terasse/veranda, men husker ikke helt...:hmm:

Etter hva jeg vet, er hvertfall balkong fritthengende, altså støttet kun av veggen, ingen søyler eller oppheng.

 

edit:

Språkrådets definisjoner er hentet fra K.M. Viestad: Byggeteknisk fagleksikon, Universitetsforlaget 1980.

 

Jeg har prøvd å forenkle teksten noe.

 

Altså ...

 

Altan

er en ikke-overbygd oppholdsplass på tak. Den er forsynt med rekkverk eller balustrade. Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper.

 

 

Balkong

er en oppholdsplass på husfasade. Golvet på balkongen ligger i samme plan som golvet innenfor, og er en fortsettelse av dette. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller.

 

Terrasse

er en avsats foran bygninger. Fra terrassen er det vanligvis inngang til stua (stueterrasse) og trapp til nedenforliggende hage. En terrasse ligger oftest på bakkeplan.

 

Veranda

er en åpen eller overbygd (med tak) oppholdsplass som tilbygg til hus. Taket på verandaen kan være understøttet av stolper. Fra verandaen kan du som regel gå rett inn i stuen eller gå ned trappen til hagen.

 

 

Andre ordbøker, som Norsk landbruksordbok, Samlaget 1979, har liknende, men ikke helt sammenfallende definisjoner.

 

Så da vet vi det ... eller var det nå egentlig så klart?

 

http://www.abcnyheter.no/node/34629

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...