Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Æsj, jeg skal ha prøve muntlig om 20 min.. skal snakke om australia og new zealand, men har ikke peiling på hva jeg skal si x)
Jeg så faktisk en dokumentar om Australia i går, HDTV.Discovery.Atlas.Australia.Revealed.x264.720p.AC3.

 

Jeg oppsummerer:

 

Majoriteten av Australias byer ligger ved kysten, dette fordi det er nærmest umulig å leve i innlandet på grunn av lite regn og fruktbart land (90% av landmassen er ikke fruktbar). Australiere elsker havet og 4/5 bor innen 30 minutter av en av de 11.000 strendene. De elsker å gamble, og det trasker omkring 1,000,000 ville kameler i ødemarken i Australia. (Disse ble bragt der av europeere som brukte dem som transport for 200 (?) år siden. Den 26 januar feirer de "Australia Day", en fridag som marker britenes landgang i 1700-og noe. Australia har en av verdens høyeste levestandard. Selv om det gjerne ikke regner på flere år i bushen, er det et enormt vannreservoar (artesisk brønn) to hundre meter under bakken. Det heter "The Great Artesian Basin" og inneholder rundt 6.49 × 10^16 liter vann. (Jeg måtte google det.)

 

Med det skulle du være rede til å holde et foredrag. Go, go.

 

Åh, tusen takk! Så det ikke før nå :/

 

Jeg fikk 2, sa bare at australia har kenguruer, og så klart presterte jeg å si at Sydney er hovedstaden.. haha x)

Lenke til kommentar
Jeg fikk 2, sa bare at australia har kenguruer, og så klart presterte jeg å si at Sydney er hovedstaden.. haha x)

Og du strøk ikke? Imponerende.

 

Om du vil lære mer (les: noe) om Australia vil jeg anbefale Down Under av Bill Bryson; den er både morsom og lærerik.

 

Kjøp den gjerne i form av Walk About, om du får sjansen, så får du med på kjøpet hans fantastiske fortelling om hvordan han forsøkte traversere The Appalachian Trail sammen med sin noe overvektige venn Katz.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Åh, tusen takk! Så det ikke før nå :/

 

Jeg fikk 2, sa bare at australia har kenguruer, og så klart presterte jeg å si at Sydney er hovedstaden.. haha x)

 

Arti å se at noen finner såpass glede i sin egen inkompetanse.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...