Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

De kunne med fordel fremstilt saken langt mer nøytralt. Isteden ble det ukritisk tatt i bruk tabloide ordelag og sjokkoverskrifter, og ord som satanisme, nazisme, blodhevn og okkult virksomhet ble brukt over en lav sko. Igjen satt folk flest med et bilde av at black metal dreide seg om djeveldyrkelse og blod, og ingen tok seg noen gang tid til å skille mellom miljøet, musikken, og de egentlige motivene. I det man dro inn paralleller til La Vey og Crowley undergravde man bokstavelig talt hele filosofien bak musikkstilen black metal og de tankene og motivene som la grunnlaget for miljøet.

 

Det må man regne med. Et bikinibilde er et "NAKENSJOKK", en ny asteroide betyr "DOMMEDAG" og alt som potensielt kan skade noen er "DØDSFELLER".

 

Jeg er forøvrig rimelig sikker på at "filosofien bak musikkstilen" begrenser seg til kvisete tenåringers forsøk på ungdomsopprør.

Black metal var bare en naturlig forlengelse av tidligere sjangre, på lik linje med thrash, prog, doom, power, avant-garde og alle andre stilarter som er underlagt det nå langt på vei utvannede begrepet heavy metal. Det er liten tvil om at en underliggende trang til opprør lå sentralt i divergeringen mot black metal i den tidlige fasen hvor det bare var en håndfull band som advokerte stilen, men det tok ikke lang tid før musikken begynte å spore seg inn mot en sentral tilknytning til naturen og formidlingen av stemninger. Døden, nasjonalisme, antireligiøsitet og og det okkulte er sentrale temaer i stilarten, men det er ikke det som gjør norsk black metal til det den er. Disse temaene finner man tross alt i et vell av ulike metallsjangre, hvor de formidles på radikalt forskjellige måter og med ulike intensjoner. Filosofien bak musikkstilen (den tidlige norske ihvertfall..) er formidling av spesifikke stemninger, gjerne knyttet opp mot nettopp naturen eller tidlige hendelser.

 

FLAC-versjonen formoder jeg? Selv foretrekker jeg spor tre på Gladiator OST, "The Battle".

Det er det! Men det er dessverre ikke en selvfølgelighet. Det aller, aller meste har jeg i form av mp3.

Da er det bare å begynne å skifte ut, i dag er heldigvis de mesteogså tilgjengelig som FLAC.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
God morgen, alle sammen! :love:

 

Haha, jeg er merkelig fornøyd og glad nå, til tross at klokka enda ikke har slaget halv syv =P

 

Morn til deg også, jeg er også forholdsvis våken.

Så nå skal jeg komme meg i dusjen :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Å, hurra for at ene benet mitt er totalt ødelagt i dag...

 

Klarer såvidt å gå på det uten smerter, merkelig. Har ikke belastet beina unormalt mye de siste dagene heller.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...