Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Det er jo egentlig jeg som bestemmer om jeg vil konfirmere meg eller ikke ja.

Men utrolig vanskelig og arrangere noe, uten fysisk og økonomisk støtte fra foreldre. Nærmest umulig ville jeg si.

Endret av Nopros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men utrolig vanskleig og arrangere noe, uten fysisk og økonomisk støtte fra foreldre. Nærmest umulig ville jeg si.

Men hvorfor vil ikke de det? Synes det er ekstremt dårlig gjort av foreldrene dine å ikke la deg få konfirmere deg!

Lenke til kommentar
Du kunne jo i kraft av egen person valgt både humanistisk konfirmasjon og/eller ingen konfirmasjon i det hele tatt som et alternativ (?).

"Path of least resistance".

I jøssenavn, konfirmasjonsposten min ble slettet! Jeg hadde ikke den fjerneste anelse om at det var et tabu emne.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Men utrolig vanskleig og arrangere noe, uten fysisk og økonomisk støtte fra foreldre. Nærmest umulig ville jeg si.

Men hvorfor vil ikke de det? Synes det er ekstremt dårlig gjort av foreldrene dine å ikke la deg få konfirmere deg!

Jeg har en person i slekta som fikk 200 kroner til å gå på peppes på konfirmasjonen av morra si jeg ...

Lenke til kommentar

Roger That.

Hver gang jeg prøver å ta opp diskusjonen sier de bare. At de syns det er noe tull at det bare er for pengene osv. Eller så bare ignorerer de meg :ermm:

Endret av Nopros
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Går det bra med deg? :)

Du ser kanskje ikke dette innlegget men: Joda, det går. Kan taes nærmere på pm/msn.

Lenke til kommentar

Men utrolig vanskelig og arrangere noe, uten fysisk og økonomisk støtte fra foreldre. Nærmest umulig ville jeg si.

Koster virkelig seremonien noe særlig? Det er jo i utgangspunktet den som er det som teller. Ikke festen etterpå.

Lenke til kommentar

Roger That.

Hver gang jeg prøver å ta opp diskusjonen sier de bare. At de syns det er noe tull at det bare er for pengene osv. Eller så bare ignorerer de meg :ermm:

Si at du ønsker deg en bibel da FFS! Så får du ihvertfall ikke "du skal bare ha penger du :mad:" Dessverre er konfirmasjonen blitt en pengebinge for konfirmantene, og mest derfor de fleste konfirmerer seg.. Noe som motsier grunnen til konfirmasjon! Grunnen er jo for å bekrefte at du er kristen!

Lenke til kommentar
Si at du ønsker deg en bibel da FFS! Så får du ihvertfall ikke "du skal bare ha penger du :mad:" Dessverre er konfirmasjonen blitt en pengebinge for konfirmantene, og mest derfor de fleste konfirmerer seg.. Noe som motsier grunnen til konfirmasjon! Grunnen er jo for å bekrefte at du er kristen!

Foreldrene mine er ikke kristne, og her i huset har man rett og slett ikke lov til å være det.

Jeg hadde først og fremst tenkt meg en humanistisk konfirmasjon. Syns det er fint å ha en type markering, for at jeg trår inn i de voksnes rekker. Men det synes tydeligvis ikke mine foresatte :(

Lenke til kommentar

Du har vel kanskje annen familie eller venner som ville interessert i å møte opp på seremonien? Hvis du virkelig ønsker å konfirmere deg og du har annen familie rundt som kan hjelpe ville jeg kjørt løpet helt ut. Jeg kan ikke forstå annet enn at om du understreker for dine foreldre hvor viktig det eventuelt er for deg, så vil de ta det til seg? Noe annet høres jo noe dysfunksjonelt ut?

Lenke til kommentar
Da dro fatt og mutt til legevakta, grunnet at pappa har fått MYE sagmugg i øyna, gått rundt og kræsja i ting i hele dag. Han kan nesten ikke se, vi får da håpe det går bra. :)

De har ikke kommet tilbake enda :(

Nå kom de tilbake :D

Nå skal jeg gå ned å ta opp diskusjonen enda en gang. Wish me well.

Lenke til kommentar
Jeg har en person i slekta som fikk 200 kroner til å gå på peppes på konfirmasjonen av morra si jeg ...
Uten å kjenne situasjonen så annerkjenner jeg selvfølgelig at mange ikke har anledning til å gi sine barn konfirmasjon. Men om man nekter dem det utelukkende av prinsipielle grunner begynner det å tære på min forståelse. Hva som var årsaken til at personen i slekten din ikke fikk (?) noen påfølgende feiring vet jeg ikke, men han ble jo ihvertfall ikke nektet å konfirmere seg.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Moren min nekter meg Konfirmasjon, verken borgerlig eller kristen. :ermm:

Be henne ryke og reise, eller noe. Kan bli litt vanskelig mtp. at hun og faren din sikkert må betale for alt styret, men slikt skal du da velge selv?

Selv måtte jeg konfe meg kristelig, var ikke noe snakk om at jeg fikk lov å konfirmere meg borgerlig. Mamma var vel redd for hvordan familien så på meg (har feks. bestemor som er veeldig kristen) dersom jeg valgte å ikke gjøre det. Jeg gav etter til slutt iaf.

Lenke til kommentar
Nå har det begynt å komme brev om konfirmasjon til meg også. Må velge om jeg skal ha borgerlig eller kristen konfirmasjon.
Les litt om begge deler og ta et valg basert på dine preferanser. Verdien ligger i muligheten til å velge, uavhengig av hva du velger og hvorfor. :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Er det best og konfirmere seg folkelig eller kristent ?? :p

Jeg tenker "Mest Mulig Cash" :woot:

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar
Er det best og konfirmere seg folkelig eller kristent ?? :p

Jeg tenker "Mest Mulig Cash" :woot:

Jeg tror ikke det er noe som heter å konfirmere seg folkelig. Men du tenker kanskje på humanistisk seremoni?

Uansett så tror jeg du får mest cash ved kristelig konfirmasjon. Gamle bestemødre og tradisjoner og slikt vet du.

Men best må du avgjøre selv. Er du kristen og ønsker å markere din kristne religion og båndet mellom deg og gud så er en kristelig seremoni det beste. Hvis ikke så er det beste en humanistisk (såkalt "borgelig") seremoni.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...