MasterOfColours Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Folk har bedrevet dagen med idag ? Jeg lå midt på veien utenfor huset mitt i en hel time før bilene begynte og komme. Deretter leste jeg i en gørrkjedelig bok, sovnet, våknet klokken halv fire på ettermiddagen og nå sitter jeg her Hvahah? På veien? Jeg bor ikke midt inne i byen, jeg bor i et fredelig nabolag, så på søndagsmorgenene kan man faktisk ligge ute på veien og sole seg Endret 3. mai 2009 av MasterOfColours Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Folk har bedrevet dagen med idag ? Jeg lå midt på veien utenfor huset mitt i en hel time før bilene begynte og komme. Deretter leste jeg i en gørrkjedelig bok, sovnet, våknet klokken halv fire på ettermiddagen og nå sitter jeg her Hvahah? På veien? Jeg bor ikke midt inne i byen, jeg bor i et fredelig nabolag, så på søndagsmorgenene kan man faktisk ligge ute på veien og sole seg Men hvorfor på veien, hvorfor ikke i hagen eller på terassen eller på naboens tomt eller i grøfta? Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg har da ligget i senga mi frem til klokka fem, og spist, sett på TV, og skal snart hjelpe til å rydde Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 I lys av den senere tids heving av moderingsnivå her i kaféen mener jeg vi bør prøve å heve kvaliteten på postene våre. Kanskje vi til og med klarer å få til meningsfulle diskusjoner? Jeg leste nylig boken Ubik, et av elementene som presenteres der er samfunnets overgang til mikrotransaksjoner. Hva er deres synspunkt på et samfunn der det ikke lenger betales for gjenstander, men for tjenester? Eksempler fra boken inkluderer: - putte penger på kaffetrakteren for at den skal trakte kaffe - betale ytterdøren for å åpne seg Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Folk har bedrevet dagen med idag ? Jeg lå midt på veien utenfor huset mitt i en hel time før bilene begynte og komme. Deretter leste jeg i en gørrkjedelig bok, sovnet, våknet klokken halv fire på ettermiddagen og nå sitter jeg her Hvahah? På veien? Jeg bor ikke midt inne i byen, jeg bor i et fredelig nabolag, så på søndagsmorgenene kan man faktisk ligge ute på veien og sole seg Men hvorfor på veien, hvorfor ikke i hagen eller på terassen eller på naboens tomt eller i grøfta? Fordi det å ligge på veien er så mye sjeldnere og få gjort enn terassen osv. Dessuten føler man seg veldig fri når man ligger der Har du prøvd å hengt deg etter beina fra verandaen for å sole deg da? Det må sikkert føles veldig befriende. Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg har da ligget i senga mi frem til klokka fem, og spist, sett på TV, og skal snart hjelpe til å rydde Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Folk har bedrevet dagen med idag ? Jeg har fått lagt opp nettverkskabel i veggen Du da? Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Folk har bedrevet dagen med idag ? Jeg lå midt på veien utenfor huset mitt i en hel time før bilene begynte og komme. Deretter leste jeg i en gørrkjedelig bok, sovnet, våknet klokken halv fire på ettermiddagen og nå sitter jeg her Hvahah? På veien? Jeg bor ikke midt inne i byen, jeg bor i et fredelig nabolag, så på søndagsmorgenene kan man faktisk ligge ute på veien og sole seg Men hvorfor på veien, hvorfor ikke i hagen eller på terassen eller på naboens tomt eller i grøfta? Fordi det å ligge på veien er så mye sjeldnere og få gjort enn terassen osv. Dessuten føler man seg veldig fri når man ligger der Har du prøvd å hengt deg etter beina fra verandaen for å sole deg da? Det må sikkert føles veldig befriende. Jeg tror ikke du tok poenget -.- Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg har da ligget i senga mi frem til klokka fem, og spist, sett på TV, og skal snart hjelpe til å rydde Jeg vet, jeg er lat! Lenke til kommentar
Petter Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Folk har bedrevet dagen med idag ? Jeg lå midt på veien utenfor huset mitt i en hel time før bilene begynte og komme. Deretter leste jeg i en gørrkjedelig bok, sovnet, våknet klokken halv fire på ettermiddagen og nå sitter jeg her Hvahah? På veien? Jeg bor ikke midt inne i byen, jeg bor i et fredelig nabolag, så på søndagsmorgenene kan man faktisk ligge ute på veien og sole seg Men hvorfor på veien, hvorfor ikke i hagen eller på terassen eller på naboens tomt eller i grøfta? Fordi det å ligge på veien er så mye sjeldnere og få gjort enn terassen osv. Dessuten føler man seg veldig fri når man ligger der Har du prøvd å hengt deg etter beina fra verandaen for å sole deg da? Det må sikkert føles veldig befriende. lol høres bra ut.. skal teste det ved neste soldag Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg har da ligget i senga mi frem til klokka fem, og spist, sett på TV, og skal snart hjelpe til å rydde Jeg vet, jeg er lat! Jeg lo av ryddingen; det er søndag Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Folk har bedrevet dagen med idag ? Jeg har fått lagt opp nettverkskabel i veggen Du da? Les litt lenger opp Lenke til kommentar
j-- Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 I lys av den senere tids heving av moderingsnivå her i kaféen mener jeg vi bør prøve å heve kvaliteten på postene våre. Kanskje vi til og med klarer å få til meningsfulle diskusjoner? Jeg leste nylig boken Ubik, et av elementene som presenteres der er samfunnets overgang til mikrotransaksjoner. Hva er deres synspunkt på et samfunn der det ikke lenger betales for gjenstander, men for tjenester? Eksempler fra boken inkluderer: - putte penger på kaffetrakteren for at den skal trakte kaffe - betale ytterdøren for å åpne seg Det er ihvertfall realiserbart via RFID-teknologi. Morsom tanke på et teoretisk stadie, men relativt ubrukelig i praksis, vil jeg si. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Folk har bedrevet dagen med idag ? Jeg har fått lagt opp nettverkskabel i veggen Du da? Les litt lenger opp Damn du er lat Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 I lys av den senere tids heving av moderingsnivå her i kaféen mener jeg vi bør prøve å heve kvaliteten på postene våre. Kanskje vi til og med klarer å få til meningsfulle diskusjoner? Jeg leste nylig boken Ubik, et av elementene som presenteres der er samfunnets overgang til mikrotransaksjoner. Hva er deres synspunkt på et samfunn der det ikke lenger betales for gjenstander, men for tjenester? Eksempler fra boken inkluderer: - putte penger på kaffetrakteren for at den skal trakte kaffe - betale ytterdøren for å åpne seg Vel, det kunne fungert hvis all fikk utdelt det de trengte/ville ha. Hva om man ikke har en fryser, men så plutselig må ha noe å fryse mat i? HVIS man hadde hatt alt man trengte så hadde vel en slik løsning forhindret at gjenstander minsket i verdi, siden de ikke skal selges videre... ? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Vel jeg syns aktiv dødshjelp burde innføres i Norge! enig! det er en menneskerett å bestemme når man selv skal dø! Det var det jeg og mente. Er tragisk at en person som har lyst til å ende livet sitt Faktisk ikke skal få lov til å bestemme det selv men bli holdt kunstig i livet. Fordi staten sier det. Allså om ikke personen blir bedre av det da vel og merke. ja, nå er man nødt til å ta saken i egne hender. ofte ikke den beste løsningen Ja og om man ikke skulle lykkes med det heller så blir man bare fengslet fordi man prøvde å ta livet av noen (selvom det er seg selv det går utover.) det er sykt, jeg forventer at jeg selv skal kunne bestemme over livet mitt, spess når jeg vil dø. men man må også ta litt hensyn og ikke involvere for mange andre Det eneste argumentet jeg ser som kan støtte motstand av full kontroll over ens eget liv, er spørsmålet om hvorvidt man vet ens eget beste i en situasjon hvor man lider fysisk og/eller mentalt. Slik jeg ser det kommer problemene først og fremst i forbindelse med debatten rundt en legalisering av aktiv dødshjelp, for hvordan formulerer man en lov som godtar dette uten at det kan gi seg uheldige utslag? Skal dette utelukkende være et personlig valg som individet selv har full kontroll over, eller bør en ytre instans evaluere situasjonen og eventuelt gi en godkjenning før man utleverer "dødspillen"? Her står man ovenfor potensielle utfordringer enten man velger det ene eller andre. Full kontroll impliserer at man alltid vet sitt eget beste, noe som ikke alltid er riktig, og en ytre kontrollinstans kan ta avgjørelser basert på mangelfull eller i verste fall feilaktig informasjon. Man er heller ikke garantert en rettferdig eller <riktig> avgjørelse som sådan fra en ytre instans, da det ønskelige utfallet av situasjonen er relativt til observatøren. Og hva om det oppstår uenighet mellom personen som vil dø og den ytre instansen som skal gi "tillatelse"? Og hva gjør man dersom det skulle vise seg at en ytre bedømmelse ble gjort feil og prognosene for helbredelse var gode, eller personer ønsker å ta sitt liv selv om muligheten for å bli frisk er til stede. Og hva med psykisk syke som ønsker å ta sitt eget liv, skal disse nektes å komme inn under denne ordningen? Slike dilemmaer gir seg betydelige utslag i den prinsipielle debatten og vanskeliggjør hele spørsmålet om aktiv dødshjelp. I dag er det jo selvsagt slik at dersom man ønsker å ende sitt liv og er kapabel til å gjøre det selv, har man jo mulighetene tilstede for å gjøre dette. Personer som av forskjellige årsaker ikke har mulighet til å ta sitt eget liv, byr på et enda større moralsk dilemma da det krever at noen andre indirekte eller direkte må utføre handlingen, en handling som klassifiseres som mord. Hvilken grad av samtykke fra en person i en slik situasjon vil være holdbart for å overbevise en ytre instans om at handlingen ble utført utelukkende etter personens eget ønske, og hvordan kan man være helt sikre på at dette er et genuint ønske fra et sinnsfriskt og oppegående individ? Dette kan potensielt by på gråsoner og muligheten for missbruk er utvilsomt til stede. Jeg forstår at svaret må virke opplagt i mange tilfeller, men man må ikke glemme alle utfordringene som potensielt kan følge med en slik lov, spesielt når man skal ta et prinsipielt og objektivt standpunkt til debatten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Mulig man kunne tillat det etter en time med psykolog o.l instanser for å påvise full bevissthet og evne til å tenke klart. EKS. Per har kreft, og han orker ikke gå å vente på det uungåelige, derfor oppsøker han "byrået for mental analyse" og får utstedt en kvitering om at han er mentalt frisk og vet hva han gjør, deretter går han til sykehuset og får satt en sprøyte som gjør at han sovner inn. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Oh noes, for en kjip måte å sløse bort en søndag på. Ingen var hjemme, så jeg fuckigns sov til klokka halv ni EDIT: Halv ni på kvelden, ja. Endret 3. mai 2009 av WheelMan Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Jeg er glad i deg, men ikke i meg selv... Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Oh noes, for en kjip måte å sløse bort en søndag på. Ingen var hjemme, så jeg fuckigns sov til klokka halv ni EDIT: Halv ni på kvelden, ja. 20:30? Wut! Så edit'en din nå, når la du deg syke mann? Endret 3. mai 2009 av Natrich Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg