fargoth Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Man vil jo kunne utryddet sykdommer som ikke er dominante. Hvis man kartlegger DNA-et til egg- og sædcellene før de går sammen, vil man jo kunne ta bort de med genet for sykdommen. Selvfølgelig må det finnes en måte å gjør dette på da. Ellers må man jo ta sjanser når det gjelder reccesive gener. Hvis poenget er å utrydde en reccesiv sykdom, bør man først og fremst kartlegge hvor utbredt denne sykdommen er på personen som er på eksperimentet. Hvis den er like utbrett er sannsynligheten for at personen bærer den mindre, og omvent.Problemet er som du indirekte nevner at svært få sykdommer er dominante, og man må da nødvendigvis utføre genetisk testing av samtlige individer for å kunne ta høyde for alle som er bærere av rerecessive gener. Teoretisk sett er det mulig dersom han har kartlagt genpoolet med 100% nøyaktighet og tar affære deretter, men i praksis blir dette klin umulig. Problemene kommer også under og i etterkant av et slikt prosjekt. En sykdom er ikke utryddet selv om den ikke lenger eksisterer i genpoolet, og mutasjon vil skje hele tiden. Det vil nødvendigvis være vanskelig å kontrollere både mutasjon og personer som har interesser som motstrider det felles beste, selv om det ikke betyr at man nødvendigvis trenger å dra nazismekortet med en gang. Husk også på at genetisk sykdom er mer en bare autosmal dominant og recessiv arv. Endret 23. april 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Vi er på Ubuntu-treff på Nydalen. Jeg, Glufsa og QusarCro altså. Dette er gøy =D Lenke til kommentar
kanin333 Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Vi er på Ubuntu-treff på Nydalen. Jeg, Glufsa og QusarCro altså. Dette er gøy =D Msn? Avatar? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Vi er på Ubuntu-treff på Nydalen. Jeg, Glufsa og QusarCro altså. Dette er gøy =D Winavatar Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Fjern den stygge avataren med en gang Chris! Sett heller inn ett hjerte fordi du er glad i dama di, og du trenger ikke andre tits! Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Vi er på Ubuntu-treff på Nydalen. Jeg, Glufsa og QusarCro altså. Dette er gøy =D Winavatar Lukk øynene dine gutt. Lenke til kommentar
kanin333 Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Tror ikke alle de små barna på dette forumet har godt av det bildet. Spesielt ikke Prophet. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Vi er på Ubuntu-treff på Nydalen. Jeg, Glufsa og QusarCro altså. Dette er gøy =D Winavatar Lukk øynene dine gutt. Why? Tror ikke alle de små barna på dette forumet har godt av det bildet. Spesielt ikke Prophet. Why? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Bikkjer breedes jo med de "beste" hundene for å få best mulig genetiske valper for salg. Det er jo i ferd med å bli allment kjent at det gjerne er de mest "rent" avlede hundene som har de største helseproblemene. Det fordi avlingen ikke tar hensyn til andre egenskaper enn de "ønskede" (som ofte går på utseende og slikt) og reduserer det genetiske mangfoldet, og dermed medfører seg store helseproblemer. Jeg så for en tid siden en video fra en schæfer med froskeben, det er visstnok vanlig blant rent avlede schæfere. Sitat fra annen webside: "Purebred Collies, for example, tend to have eye trouble that can quickly turn into blindness. Cocker spaniels often suffer from ear trouble, kidney problems, and extreme nervousness. Golden retrievers may quickly develop hip trouble, skin allergies, ..." Tror ikke alle de små barna på dette forumet har godt av det bildet. Spesielt ikke Prophet. Nei. Babyene må jo bli traumatisert hver gang de ammer, da de ikke bare ser men til og med tar på og sutter bryst! Tenk! :o Endret 23. april 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Fjern den stygge avataren med en gang Chris! Sett heller inn ett hjerte fordi du er glad i dama di, og du trenger ikke andre tits! Hvem sa det var andre tits? Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Tror ikke alle de små barna på dette forumet har godt av det bildet. Spesielt ikke Prophet. Why? Føler du at noe i deg sprudler og klør når du ser på bildet? Endret 23. april 2009 av Wiciwato Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Føler du at noe i deg sprudler og klør når du ser på bildet? Nei Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Føler du at noe i deg sprudler og klør når du ser på bildet? Nei Ja, der har vi det. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Fjern den stygge avataren med en gang Chris! Sett heller inn ett hjerte fordi du er glad i dama di, og du trenger ikke andre tits! Hvem sa det var andre tits? Jeg. og du trenger ikke andre tits! Fra spøk til revolver: Tipper det ikke er hennes; du hadde vært litt dum hvis du hadde vist puppa til dama di over hele nettet i hvert fall, og så dum er vel ikke lille programvarepusen min. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Fra spøk til revolver: Tipper det ikke er hennes; du hadde vært litt dum hvis du hadde vist puppa til dama di over hele nettet i hvert fall, og så dum er vel ikke lille programvarepusen min. Hadde ikke vært forundret om han hadde funnet på noe slikt. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Nei, kanskje ikke. Ok, vi lar det ligge. Hvem sine boobs er det? Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Jeg har deg på kroken nå uskikkelige kvinnemenneske! Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Bikkjer breedes jo med de "beste" hundene for å få best mulig genetiske valper for salg. Det er jo i ferd med å bli allment kjent at det gjerne er de mest "rent" avlede hundene som har de største helseproblemene. Det fordi avlingen ikke tar hensyn til andre egenskaper enn de "ønskede" (som ofte går på utseende og slikt) og reduserer det genetiske mangfoldet, og dermed medfører seg store helseproblemer. Ved innavl både akkumuleres det dårlige egenskaper (slik som genetisk betinget sykdom) såvel som andre typiske trekk slik som nedsatt fruktbarhet, høyere barnedødelighet, redusert vekstfaktor, imunrelaterte problemer og økt sjanse for fysisk asymmetri. Selvsagt tar det litt tid før innavlsdepresjonen blir svært påfallende, men akumulasjonen er både ekkel og tilstedeværende fra første stund. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. april 2009 Rapporter Del Skrevet 23. april 2009 Ca. 8 timer igjen til jeg har hele wikipedia på min iPod Touch. Alt fungerer. Kan endre forsiden selv osv... Søk fungerer også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg