Scrim Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Ferdigmelding - referansenr: ***** Nytt abonnement DSL-linje Ventelo Privat vil med dette bekrefte at din bestilling er klargjort og levert. Ditt abonnement er testet og følger de spesifikasjoner som er angitt for tjenesten. Linja vil normalt være operativ når modem er tilkoblet. ------------------------------------------------------ Registrert dato: 21.11.2007 Tjenesten er levert i følgende adresse: ******** Kontakt: ********* Levert dato: 10.12.2007 Linjetype: ADSL linje (deler linje med tlf. *****) Sambandsnr: ****** Produkt: ADSL 2+ Basis Hastighet: 20480/1024 Det står levert, men hvor er linjen egentlig? Jeg har koblet opp alt som jeg skal, alt ifølge "boka", men jeg får ingen reaksjon whatsoever. det eneste som lyser på modemet er den som viser at modemet er på. Kobler jeg til pc, lyser den som viser at det er signal mellom pc og modem. Men "link", lyser ikke i det hele tatt. Koblingen skulle egentlig skje den 07, men det var visst ikke noen montør tilgjengelig før idag. Jeg har kun gjort en eneste ting med modemet, og hvis det er det som kan være årsaken så er fint om noen skriker ut. Jeg trykket på reset knappen på fredag, for å prøve det, tenkte kanskje det var noe galt der. Men det skal vel ikke ha noe å si, for den skal vel fortsatt motta en link fra internett. Jeg har logget meg inn med mitt nye brukernavn og passord og får opp følgende når jeg er på mitt abonnement Internett - Ventelo Bluecom ADSL Standard status aktivert: Trykker jeg på + for mer info får jeg opp Internett, adsl2+ og Adsl modem. På alle utenom adsl modem har man mulighet til å trykke på enda et pluss, for mer info. Men ikke på adsl modem, der er boksen helt hvit, uten noe å kryss. Jeg vet ikke om det kan ha noe med at den ikke får kontakt med adsl modemet mitt å gjøre, og jeg håper noen kan svare på det Jeg begynner å bli veldig frustrert her, fordi alt er koblet riktig, og linjen skal ifølge mailen være oppe, kan det være noe galt fra Ventelos side? Endret 10. desember 2007 av Scrim Lenke til kommentar
Konge Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 "Linjetype: ADSL linje (deler linje med tlf. *****)" Kan det være at det er to aktive telefonlinjer inn til det huset hvor denne linja nå er installert på og at de har koblet inn DSL på det andre telefonnummeret ? Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) "Linjetype: ADSL linje (deler linje med tlf. *****)" Kan det være at det er to aktive telefonlinjer inn til det huset hvor denne linja nå er installert på og at de har koblet inn DSL på det andre telefonnummeret ? Det er bare en aktiv tlf linje, vi har kun ett tlf nummer, eller har jeg misforstått noe? Endret 11. desember 2007 av Scrim Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Det kan tenkes du trenger en montør hjemme for å koble opp linja mot sentralen. Ta en telefon til Ventelo. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Det kan tenkes du trenger en montør hjemme for å koble opp linja mot sentralen. Ta en telefon til Ventelo. Jeg tok en tlf til Ventelo, fikk svar med en gang, og hun jeg snakket med sa at "det kan se ut som at montøren har gjort noe galt". Og montørene kommer jo fra verdens beste selskap, Telenor. Hun sa i hvert fall at hun skulle melde ifra om det, men så får vi se hvor lang tid Telenor bruker på å rette feilen da. Lenke til kommentar
Xzii Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Telenor har ingen egne montører. Du sa du hadde trykt på resetknappen, da nullstilles også brukernavn og passord i modemet. Dette bør du sette opp igjen, ellers vil du ikke få nett etter montøren har vært ute igjen. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Ventelo bruker ikke PPPoE, så det er ikke brukernavn og passord. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Ventelo bruker ikke PPPoE, så det er ikke brukernavn og passord. Og takk og lov for det, telenor må vel være de eneste som fortsatt bruker PPoe. DHCP ftw. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Ventelo bruker ikke PPPoE, så det er ikke brukernavn og passord. Og takk og lov for det, telenor må vel være de eneste som fortsatt bruker PPoe. DHCP ftw. Er da fler leverandører som fortsatt benytter PPPoE, og ser ikke noe grunn til at de skal endre det, for dit vi er på vei nå er jo ----------------------------------------> FIBER FTW! Og godt er nå det Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 En liten oppdatering: Montør har fikset problemet, som visstnok hadde med hvem tlf sto på eller noe. Det var ikke jeg som snakket med montør, det var mamma, fordi jeg har ligget syk og ikke hatt noe stemme. Greit, nå lyser alt gult og linjen er forsåvidt oppe. Men testresultatene er elendige. Jeg får knapt 100 kbits på itavisen.no sitt speedometer. Jeg har litt bedre lykke på de utenlandske. Testet tptest, og der fikk jeg "utrolige" 0.11 Mbit, på både upload og download, og ms lå på 91. Utrolig bra tall, ikke sant? Ugh, og som om ikke det skulle vært nok, så virker ikke hustelefonen lenger. Denne adsl2+ opplevelsen har vært alt annet enn hyggelig Det har vel neppe med tlf linja å gjøre, men jeg er ikke noen ekspert. Kan jo være at siden tlf ikke fungerer som det skal, at også internett fungerer dårligere, noen som vet? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 En liten oppdatering: Montør har fikset problemet, som visstnok hadde med hvem tlf sto på eller noe. Det var ikke jeg som snakket med montør, det var mamma, fordi jeg har ligget syk og ikke hatt noe stemme. Greit, nå lyser alt gult og linjen er forsåvidt oppe. Men testresultatene er elendige. Jeg får knapt 100 kbits på itavisen.no sitt speedometer. Jeg har litt bedre lykke på de utenlandske. Testet tptest, og der fikk jeg "utrolige" 0.11 Mbit, på både upload og download, og ms lå på 91. Utrolig bra tall, ikke sant? Ugh, og som om ikke det skulle vært nok, så virker ikke hustelefonen lenger. Denne adsl2+ opplevelsen har vært alt annet enn hyggelig Det har vel neppe med tlf linja å gjøre, men jeg er ikke noen ekspert. Kan jo være at siden tlf ikke fungerer som det skal, at også internett fungerer dårligere, noen som vet? Strur ikkje den montøren har heilt gjort jobben sin. At telefonen er "død" kan vere ein del ting. Det første du bør sjekke er om splitteren sitter på første uttak, telefonen står før eller etter kan dette påvirke adsl og telefon. Men det som er vel meir sanynleg er at montøren har kobla feil igjen. Ring til ventelo og gjer ei oppmerksome på det. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 En liten oppdatering: Montør har fikset problemet, som visstnok hadde med hvem tlf sto på eller noe. Det var ikke jeg som snakket med montør, det var mamma, fordi jeg har ligget syk og ikke hatt noe stemme. Greit, nå lyser alt gult og linjen er forsåvidt oppe. Men testresultatene er elendige. Jeg får knapt 100 kbits på itavisen.no sitt speedometer. Jeg har litt bedre lykke på de utenlandske. Testet tptest, og der fikk jeg "utrolige" 0.11 Mbit, på både upload og download, og ms lå på 91. Utrolig bra tall, ikke sant? Ugh, og som om ikke det skulle vært nok, så virker ikke hustelefonen lenger. Denne adsl2+ opplevelsen har vært alt annet enn hyggelig Det har vel neppe med tlf linja å gjøre, men jeg er ikke noen ekspert. Kan jo være at siden tlf ikke fungerer som det skal, at også internett fungerer dårligere, noen som vet? Strur ikkje den montøren har heilt gjort jobben sin. At telefonen er "død" kan vere ein del ting. Det første du bør sjekke er om splitteren sitter på første uttak, telefonen står før eller etter kan dette påvirke adsl og telefon. Men det som er vel meir sanynleg er at montøren har kobla feil igjen. Ring til ventelo og gjer ei oppmerksome på det. Splitteren sitter riktig den. Det har jeg dobbeltsjekket, og tlf fungerte helt til han var å koblet noe der ute. Merker jeg begynner å bli _litt_ lei av det hele. Jeg får vel ta en tlf til ventelo imorgen, jaja. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Ikkje at det er noko trøst men har opplevd tilfeller der gamlejobben måtte bestille montør til kunde 3 gonger før dei fann feilen. Og det var feilkobling frå montør 1. Alle montører blir booka igjennom Jara til telenor (og så blir ordren send ut til ulike montørfirma Realcom, sønnico.........) Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Ikkje at det er noko trøst men har opplevd tilfeller der gamlejobben måtte bestille montør til kunde 3 gonger før dei fann feilen. Og det var feilkobling frå montør 1. Alle montører blir booka igjennom Jara til telenor (og så blir ordren send ut til ulike montørfirma Realcom, sønnico.........) Med min uflaks så klarer vel denne montøren å få tlf til å fungere, og adsl2+'en til å forsvinne igjen. Neida, grunnen til at adsl2+ linjen visstnok ikke fungerte hadde noe med at navnet adsk2+ abonnementet sto på, som ikke stemte med det tlf linja sto på. Forhåpentligvis så blir det fikset imorgen. Men jeg tar ikke noen sjanser, så jeg kommer nok til å be Ventelo utsette nedkoblingen av shdsl linjen min, sånn for sikkerhets skyld. Men takk for infoen jankee Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Det at adslen ikkje fungerte fordi telefonen stod på feil navn synes eg lukter litt. Punkt 1) Om linja ikkje ikkje blei kobla opp så skulle ikkje ventelo ha fått fredigmelding av montør. Noko dei tydelegvis har fått. Det var ganske vanskeleg å få ei bestilling igjennom som hadde feil navn. Punkt 2. Ved oppkobling av enkeltståande adsl-linje på egent kabelpar så krever det at montører gjer siste jobben inne for å både verifisere at det er rett punkt og at linja er oppe. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Det at adslen ikkje fungerte fordi telefonen stod på feil navn synes eg lukter litt. Punkt 1) Om linja ikkje ikkje blei kobla opp så skulle ikkje ventelo ha fått fredigmelding av montør. Noko dei tydelegvis har fått. Det var ganske vanskeleg å få ei bestilling igjennom som hadde feil navn. Punkt 2. Ved oppkobling av enkeltståande adsl-linje på egent kabelpar så krever det at montører gjer siste jobben inne for å både verifisere at det er rett punkt og at linja er oppe. Jaja, da var linjen endelig på beina. Tlf linjen må vi ringe til telenor om, men alt fungerer ypperlig ellers. Ligger på rundt 9000-11.000 på itavisen.no, og tptest mener at Max er 12.3 Mbit (vet ikke helt om det stemmer, for ifølge Ventelo som tok en test så kom de opp i 15). Men uansett, jeg er strålende fornøyd, det tok litt tid, men det var verdt det. Nå kommer det jeg gruer meg til, tlf regningen. Vi ble nødt til å bruke mobil, i og med at hustelefon er nede. Totalt satt vi i 53 minutter (vi snakket først med en, det gikk fort, men så skulle vi settes over til en annen og da ble det lang ventetid). Er det noen som vet hvor mye det koster pr. minutt. Betaler man for de minuttene man sitter og venter på "du rykker stadig vekk nærmere i køen". Vi kan jo ikke klandre Ventelo for at vi ble nødt til å sitte i mobil, håper bare ikke det blir så himla dyrt. Lenke til kommentar
Firat Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Att Ventelo syncar 15mbit mot ditt modem, och du måler 12.3 på din dator är helt normalt. Din PC behandlar väl en ca 85-90% av trafiken som går till modemet. Om du vill kan du skriva ditt sambandsnummer/telefonnummer här, så kan jag checka om det är bra, vad du borde ha, eller om du till och med kan få bättre (skeptiskt tho). Ventelos support har ett femsiffrigt nummer. Bara att kolla din mobilleverandörs nettsida, och se vad minuttaksten är mot denna sorts nummer. Från fasttelefoner ska det vara i princip detsamma somatt ringa en annan fasttelefon (10-15 öre/minut?), men blir väl fort en del när man ringer från mobil. God natt. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Det at adslen ikkje fungerte fordi telefonen stod på feil navn synes eg lukter litt. Punkt 1) Om linja ikkje ikkje blei kobla opp så skulle ikkje ventelo ha fått fredigmelding av montør. Noko dei tydelegvis har fått. Det var ganske vanskeleg å få ei bestilling igjennom som hadde feil navn. Punkt 2. Ved oppkobling av enkeltståande adsl-linje på egent kabelpar så krever det at montører gjer siste jobben inne for å både verifisere at det er rett punkt og at linja er oppe. Jaja, da var linjen endelig på beina. Tlf linjen må vi ringe til telenor om, men alt fungerer ypperlig ellers. Ligger på rundt 9000-11.000 på itavisen.no, og tptest mener at Max er 12.3 Mbit (vet ikke helt om det stemmer, for ifølge Ventelo som tok en test så kom de opp i 15). Men uansett, jeg er strålende fornøyd, det tok litt tid, men det var verdt det. Nå kommer det jeg gruer meg til, tlf regningen. Vi ble nødt til å bruke mobil, i og med at hustelefon er nede. Totalt satt vi i 53 minutter (vi snakket først med en, det gikk fort, men så skulle vi settes over til en annen og da ble det lang ventetid). Er det noen som vet hvor mye det koster pr. minutt. Betaler man for de minuttene man sitter og venter på "du rykker stadig vekk nærmere i køen". Vi kan jo ikke klandre Ventelo for at vi ble nødt til å sitte i mobil, håper bare ikke det blir så himla dyrt. Nja, du kan jo kreve en form for kompensasjon for de problemene du har hatt. Men det som antageligvis har skjedd er jo at montøren har koblet ned tlf linjen og opp ADSL linjen, ettersom det var 2 forskjellige navn. Om linjen din i tillegg står til full-aksess, så er det garantert det som er tilfellet. Du har sikkert ordnet dette, fint med en update om status. Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 Det at adslen ikkje fungerte fordi telefonen stod på feil navn synes eg lukter litt. Punkt 1) Om linja ikkje ikkje blei kobla opp så skulle ikkje ventelo ha fått fredigmelding av montør. Noko dei tydelegvis har fått. Det var ganske vanskeleg å få ei bestilling igjennom som hadde feil navn. Punkt 2. Ved oppkobling av enkeltståande adsl-linje på egent kabelpar så krever det at montører gjer siste jobben inne for å både verifisere at det er rett punkt og at linja er oppe. Jaja, da var linjen endelig på beina. Tlf linjen må vi ringe til telenor om, men alt fungerer ypperlig ellers. Ligger på rundt 9000-11.000 på itavisen.no, og tptest mener at Max er 12.3 Mbit (vet ikke helt om det stemmer, for ifølge Ventelo som tok en test så kom de opp i 15). Men uansett, jeg er strålende fornøyd, det tok litt tid, men det var verdt det. Nå kommer det jeg gruer meg til, tlf regningen. Vi ble nødt til å bruke mobil, i og med at hustelefon er nede. Totalt satt vi i 53 minutter (vi snakket først med en, det gikk fort, men så skulle vi settes over til en annen og da ble det lang ventetid). Er det noen som vet hvor mye det koster pr. minutt. Betaler man for de minuttene man sitter og venter på "du rykker stadig vekk nærmere i køen". Vi kan jo ikke klandre Ventelo for at vi ble nødt til å sitte i mobil, håper bare ikke det blir så himla dyrt. Nja, du kan jo kreve en form for kompensasjon for de problemene du har hatt. Men det som antageligvis har skjedd er jo at montøren har koblet ned tlf linjen og opp ADSL linjen, ettersom det var 2 forskjellige navn. Om linjen din i tillegg står til full-aksess, så er det garantert det som er tilfellet. Du har sikkert ordnet dette, fint med en update om status. Joda, alt fungerer ypperlig nå, både tlf og adsl, men det var ikke helt smertefritt. Montør ringte oss den 21, og joda, han ringe på hustelefon. "Ja, nå fungerer visst tlf igjen" sa han. "Det gjør den, men nå virker ikke adsl linjen min lenger" Svarte jeg. Og det var ikke et sjokk ifølge han. Det viser seg at montør 1 eller 2 har gjort noe knotete, fikk ikke vite hva, men det er ikke så veldig viktig. Han skulle prøve å koble adsl linjen over på det parret som ble brukt til sdsl, i og med at den linjen skulle kobles ned den samme dag. Nei, det fungerte ikke, og han måtte ta en tlf samtale til ventelo for å snakke med dem om det. Ca. 10 minutter etter ringer Montør, "Link" lampen lyser gult og tlf fungerer som den skal. Liger rundt 13.9 Mbit på tptest og er utrolig fornøyd med linjen min. The End. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Bra det ordna seg, men litt synd at det måtte 3 montører til for å gjere jobben til 1 ( er det rart det er ventetid på montørene ) Diverre er ikkje slike situasjoner så uvanlige, og internettleverandøren kan ikkje gjere noko då dei ikkje får sendt egne folk ut til sentralene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå