Leo_ Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Vel, jeg er bilmekaniker og utdannet tekniker. Tro meg, i det øyeblikket noe blir så varmt at loddetinnet SMELTER er det noe ALVORLIG galt. Min egen bil som hadde dårlig kontakt mellom kabel og sko gikk så lenge jeg hadde den og helt til neste eier krasja den. Det skal ikke under noen omstendighet bli varmgang i forbindelsen mellom kabel og sko når den er lodda. Området som er lodda er den delen av kabelen med aller best elektrisk ledeevne/aller minst motstand, dermed også aller minst varmgang. Innen loddetinn smelter er isolasjonen long gone. Om forbrukern skoen er kobla til blir så varm at den begynner å smelte isolasjon på en 35mm2 kabel og tinnet begynner å smelte er det bare å håpe at du er langt unna, for da er det ikke lenge før alle de 5-10 batteriene som er tilkobla(som må til) går i lufta. Endret 14. desember 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
runerask Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Vel, jeg er bilmekaniker og utdannet tekniker. Tro meg, i det øyeblikket noe blir så varmt at loddetinnet SMELTER er det noe ALVORLIG galt. Min egen bil som hadde dårlig kontakt mellom kabel og sko gikk så lenge jeg hadde den og helt til neste eier krasja den. Det skal ikke under noen omstendighet bli varmgang i forbindelsen mellom kabel og sko når den er lodda. Området som er lodda er den delen av kabelen med aller best elektrisk ledeevne/aller minst motstand, dermed også aller minst varmgang. Innen loddetinn smelter er isolasjonen long gone. Om forbrukern skoen er kobla til blir så varm at den begynner å smelte isolasjon på en 35mm2 kabel og tinnet begynner å smelte er det bare å håpe at du er langt unna, for da er det ikke lenge før alle de 5-10 batteriene som er tilkobla(som må til) går i lufta. Jeg er utdannet tekniker jeg også, innen elkraft Det som ikke skal skje, kan likevel skje. Hvis ikke hadde vi ikke trengt sikringer eller annet sikringsutstyr. Så man må ha "the worst case" i minnet også når man utfører eletriske koblinger ;-) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Problemet med smelting av tinnet kan oppstå dersom kabel overbelastes for mye(lite sansynlig), eller at det oppstår varmgang i forbindelsen mellom kabelsko og bolt. Den inndirekte varmen herfra er mere en nok til å smelte tinnet og man gjør da vondt værre. Husk i tillegg på at skikkelig kabelsko presset på med egnet pressverktøy er beregnet å gi god kontakt under kontinuelig drift, noe en starter ikke har, den går som kjent bare noen sekunder om gangen. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Når det gjelder kabeltverrsnitt, jo større jo bedre. Lodding er noe man ikke bør drive med om man ikke kan gjøre det SKIKKELIG. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Kun klemt kobling vil gi redusert forbindelse over tid, kabel og sko korroderer i forbindelse med oksygenet i lufta.. Så nok et eksempel i dag. Bytta dynamo på ene bilen min i dag og sjekka selvfølgelig spenningene samtidig. 0,4V spenningsfall på + siden ved ca. 30A belastning, altså ca. 3% i forhold til ladespenninga. Spenningsfall mellom kabel og sko inn på dynamo og inn på batteri. Fant ikke loddepasta (nødvendig for å lodde gammel kobber) så jeg la bare en ekstra paralell kabel foreløpig. Nå er det 0,01V spenningsfall ved rundt 60A belastning. Altså litt bedre lys på langturen i romjula Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Må vel sies at det må fukt til i tillegg for å få denne korrosjonen da.....bare for å presisere. Press fungerer superb i tørre omgivelser. Men for å forhindre korrosjonen kan man bruke kabelfett som fyller opp alle tomrom slik tinnet gjør. Endret 18. desember 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Tenker et motorrom gir ganske ekstreme forhold. Store variasjoner i temperatur, gjerne direkte stråling fra eksosmanifold, høy luftfuktighet og en og annen direkte vanndusj. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå