buskmann Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Veit noen hvor tykk kabel jeg trenger til startmotoren? Jeg veit ikke effekten på startmotoren, men den står i en 1995 Opel Corsa 1,5D. Dieselmotor altså, de er vel litt kraftigere pga kompresjonen? Kabellengden er ca 40 cm. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 25mm2 eller 35mm2 avhengig hva du vil spandere. Lenke til kommentar
bamsemoms Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Veit noen hvor tykk kabel jeg trenger til startmotoren? Jeg veit ikke effekten på startmotoren, men den står i en 1995 Opel Corsa 1,5D. Dieselmotor altså, de er vel litt kraftigere pga kompresjonen? Kabellengden er ca 40 cm. jo større kvadrat jo bedre strøm får du til startern. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 jo større kvadrat jo bedre strøm får du til startern. Skjønner jo at det blir mindre spenningsfall med tykk kabel. Men ser heller ikke poenget med tykkere kabel enn nødvendig. Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Det beste er jo å finne ut hvor mye strøm starteren drar, hvor langt strekk det blir og så regne ut. 35kvadrat holder vel lenge. Lenke til kommentar
joka Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 husk minuskabelen... hjelper ikke noe med tykkere +kabel hvis minuskabelen er tynn Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) En startkabelpakke kjøpt på bensinstasjon er vanligvis på 16mm2 eller 25mm2. Dette skal holde til å starte en bil med flatt batteri. Dvs at den skal holde til å drive starteren i tillegg til å gi masse strøm til et flatt strømslukende batteri. At batteriklypene på en startkabel blir varme er ofte pga dårlig kontakt mellom klypa og batteripolene. Pleier ikke å ha noe med tynne kabler å gjøre. Det er ikke nødvendig med mer en 25mm2 på litt store motorer og 16mm2 på litt mindre motorer. På din kan du sikkert klare deg fint med 16mm2 selv om det er diesel. Vil nok tippe at 16mm2 er standard på din, og muligvis 25mm2 til motorblokka. Ofte er kabelen til motorblokka kraftigere enn kabelen til starteren. Ikke glem at hvis kabelen til starteren er større enn kabelen til minus fra motorblokka, så har du ingen glede av stor kabel til starteren heller. Ingenting er sterkere enn det svakeste leddet. Er ikke sikker på hva jeg har selv, men 35mm2 er det ihvertfall ikke til starteren. 2.9L 24V V6. Den er ganske tung å dra i gang. Jeg har enten 16mm2 eller 25mm2. Husk at denne kabelen ikke har noe sikring. Den må ikke ligge slik at den gnisser imot noe som helst. Kan skape kortslutning og i værste fall brann. Bør helst legges i plastrør hele eller mesteparten av veien. Endret 11. desember 2007 av olapirat Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Ikke glem at hvis kabelen til starteren er større enn kabelen til minus fra motorblokka, så har du ingen glede av stor kabel til starteren heller. Ingenting er sterkere enn det svakeste leddet. Det er totalt feil. I en elektronisk krets er det den totale resistansen lik summen av alle resistanser på delkomponentene. Alle reduksjoner hvor som helst teller. Å ha 100m2 over en meter, og 50mm2 resten gir lavere spenningsfall enn å ha 50mm2 hele veien. Lenke til kommentar
eab Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Er ikke sikker på hva jeg har selv, men 35mm2 er det ihvertfall ikke til starteren. 2.9L 24V V6. Den er ganske tung å dra i gang. Jeg har enten 16mm2 eller 25mm2. Starteren din er vel på 1,4kW. Dessuten synes jeg ledningene på disse bilene er ganske spinkle originalt, men det funker jo. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Om du først skal lage kabler kan du like godt gjøre det skikkelig, bruk 35mm2. Jeg brukte 35mm2 på min gamle Escort RS Turbo, den har en starter på 1,4kW. På sikt kan det være luft å lodde kabelsko i tillegg til å klemme dem, så sikrer du kontakten der. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 På sikt kan det være luft å lodde kabelsko i tillegg til å klemme dem, så sikrer du kontakten der. Så sant, så sant! Forsto ikke hvorfor startkablene mine virket så elendig i sommer, inntil jeg målte spenningsfallet mellom kabler og klyper, i en ende av hver kabel var det tilnærma null forbindelse... Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Batterikabelen som jeg trenger går egentlig ikke til startmotoren, den går til motorblokka. Antok at dimensjonering blir den samme både på tur og retur for strømmen. Det er dårlig kontakt mellom der kabelen er festet til termostathuset og motorblokka. Jeg skal derfor sette inn en ny "minuskabel" et annet sted i motorblokka, og koble den gamle fra batteriet. Termostathuset er skrudd i motoren, så det er veldig rart at den skal være dårlig kontakt mellom det og motoren. Jeg har skrudd litt på festeskruene, uten at det hjalp. Uansett burde kjølevannet lede strøm, syns jeg. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Kan godt være dårlig kontakt mellom kabelen og skoen, det har jeg opplevd. Målte full spenning på kabelskoen på startern, men med én gang jeg kjørte startern droppa spenninga til 0. Løsninga mi var å lodde forbindelsen mellom kabel og sko. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Lodding er en godløsning for god kontakt, om man bare kommer til og har mulighet for det. Bedre enn klemfester og kabelsko. Gjør rent, og ha på polfett etterpå. Da er det mer beskyttet mot korrosjon som hindrer godkontakt. Endret 13. desember 2007 av L O G I M A N Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Hmm, er litt uenig med noen av dere ang. lodding her, men det kan nok stemme dersom dere bruker bllige tynne kabelsko eller dårlig pressverktøy. Har hatt planlagt å kjøpe kabelsko før mange steder, men de aller fleste tilbyr noen latterlige tynne drittsko, og de er selvsagt ikke noe å spare på. Lodding hjelper sikkert, men er utvilsomt en jallaløsning. Skal man gjøre dette litt profft, så tar man ekte materiell og verktøy, gir to press (gjerne med hydraulisk presse) ved siden av hverandere på kabelskoen, deretter smelter man på en krympstrømpe. Og for all del, still inn pressverktøyet på den dimensonen skoen er merket for, og ikke dimensjonen på kabelen, da skoen øker opptil 10mm2, od du vil deformere den. Også en diskusjon over om at det ikke er nødvendig å overdimensjonere pluss lederen i forhold til minus, og det er jeg fullstendig enig i. Det mikrominimale du tjener på det i forhold til motstand er så lite at det ikke er verdt å nevne. Men ja det er jo noe da, som jonepet er inne på.. Selv hadde jeg nok gått for 25mm2. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Her må du arresteres kraftig. Lodding er IKKE jalla. Lodding gir den absolutt beste forbindelsen, men bør kombineres med press. Når man lodder (skikkelig) fylles alle hulrom mellom fibrene i kabelen med tinn, slik at den reelle kontaktflata mellom kabel og sko blir maange ganger større. Dernest homogeniseres forbindelsen slik at korrosjon ALDRI blir noe tema. Å dimensjonere kabler ulikt er i utgangspunktet tull. Strømmen er lik i begge retninger. Når det er sagt, er det INGEN ULEMPE å bruke en større kabel om bare ene kabelen byttes. Det totale spenningsfallet blir da mindre. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Hmm, er litt uenig med noen av dere ang. lodding her, men det kan nok stemme dersom dere bruker bllige tynne kabelsko eller dårlig pressverktøy. Har hatt planlagt å kjøpe kabelsko før mange steder, men de aller fleste tilbyr noen latterlige tynne drittsko, og de er selvsagt ikke noe å spare på. Lodding hjelper sikkert, men er utvilsomt en jallaløsning. Skal man gjøre dette litt profft, så tar man ekte materiell og verktøy, gir to press (gjerne med hydraulisk presse) ved siden av hverandere på kabelskoen, deretter smelter man på en krympstrømpe. Og for all del, still inn pressverktøyet på den dimensonen skoen er merket for, og ikke dimensjonen på kabelen, da skoen øker opptil 10mm2, od du vil deformere den. Også en diskusjon over om at det ikke er nødvendig å overdimensjonere pluss lederen i forhold til minus, og det er jeg fullstendig enig i. Det mikrominimale du tjener på det i forhold til motstand er så lite at det ikke er verdt å nevne. Men ja det er jo noe da, som jonepet er inne på.. Selv hadde jeg nok gått for 25mm2. Det blir som leo sier, mye større kontaktflate. Det er riktig nok forskjell på kabelsko og pressverktøy også, som også mer en fint skal holde, men lodding (ordentlig lodding) er det som faktisk gir den koblingen med aller minst motstand og dermed størst kontaktflate. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Litt forskjellige vinkler av samme sak, og ja, skal være enig i at lodding abolutt ikke gjør det verre, naturligvis. Men å "fikse" dårlig kontakt med loddetinn, det er jalla, og det hadde jeg aldri godtatt som noe annet en en provisorisk løsning. Og hvis man bruker bra verktøy og materiell, så mener jeg at det ikke skal være nødvendig. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Det er selvfølgelig ikke snakk om å bare helle litt tinn over en dårlig kobling. Man må rengjøre skikkelig, ha på fluss og bruke loddetinn (riktig bly/tinn blanding) og få laget en lodding som sitter. Da er det ikke noe mer provisorisk eller dårligere enn å bruke kabelsko og pressverktøy. Men vi er nok enige uten at det ser helt sånn ut Lenke til kommentar
runerask Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 I bygg og husinstallasjon er ikke lodding lovlig av den grunn at ved varmgang kan loddetinnet smelte og gjøre vondt verre.... Men under normal drift vil selvsagt lodding av kabelsko gi god kontakt. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro er best Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå