Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Smalltalk, Gode emner/fraser?

Anbefalte innlegg

Heisann, dette er tråden for smalltalk. Har du noen gode emner?

For de som ikke hvet hva smalltalk er. Så er det i hovedsak meningsløst fjas for å holde igang en samtale som f. eks snakke om været.

Liste:

- Fint vær eller? Nokon som har vært på julebord?

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smalltalk er ikke helt min greie, blir nesten litt kvalm av det avogtil. Men...

- snakk om omgivelsene rundt deg. Feks sitter du på en buss og prater med en, prat om busser, bussavganger, klag på at bussene ikke har et godt nok tilbud og at du ikke kan stole på bussene.

- prat om skole, arbeidsplass, evt felles bekjente,

- Nå som det er jul, prat om julen og julestresset, alt som må gjøres osv.

Grisekjedelig prat egentlig, men man må jo starte et sted.

Lenke til kommentar

Hvordan går det?

Hva har du gjort idag? (Her kan du legge til masse spørsmål utifra det hun har sagt)

Fortell om noe som har skjedd med deg som er litt spennende. Hvis personen er interesert vil de spørre spørsmål.

Prate om det dere begge holder på med fungerer også, men pass på at du prater om andre ting. F.eks. veldig få liker å prate om skole hele dagen.

Nyheter?

Det er mye man kan velge å snakke om.

Lenke til kommentar
Smalltalk er ikke helt min greie, blir nesten litt kvalm av det avogtil. Men...

- snakk om omgivelsene rundt deg. Feks sitter du på en buss og prater med en, prat om busser, bussavganger, klag på at bussene ikke har et godt nok tilbud og at du ikke kan stole på bussene.

- prat om skole, arbeidsplass, evt felles bekjente,

- Nå som det er jul, prat om julen og julestresset, alt som må gjøres osv.

Grisekjedelig prat egentlig, men man må jo starte et sted.

Er litt enig, jeg føler meg fantastisk overfladisk når jeg for eks. prater med noen på fest og ikke kan bry meg mindre om hva de gjør osv. Men å nikke og si: "mhm, jaja, kult, det hørtes interresant ut" det må jeg jo, for så at samtalen stopper opp og jeg sier "neida...så...", og det blir forferdelig stille. Men jeg klarer bare ikke å leve meg inn i smalltalk.

Lenke til kommentar

..også er det viktig å huske at selv om du har mange gode emner du kan ta frem og prate om, så blir du ikke noen virkelig flink small-talker før du legger merke til hva den andre personer sier, og kommer med oppfølgingsspørsmål, etc., rundt det. Da begynner samtalen å flyte naturlig, og du trenger ikke lenger å tenke over hva dere skal prate om. :)

Man skal heller ikke være nervøs, og holde igjen så mye når man prater, bare slipp deg løs, og prat i vei. Om du eventuelt prater for mye for den andre personen, så skjønner man stort sett signalene på det også.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...