Perrern Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Jeg har her en skole oppgave jeg har svart på, siden den har med juss å gjøre tenkte jeg de proffesjonelle inspillene ville komme her. Så her er oppgaven: Kari Olsen har kjøpte det siste Harry Potter spillet på tilbud i butikken som julegave til barnebarnet sitt. Da barnebarnet skulle prøve spillet viste det seg at det var umulig å lese CD’en. Kari tok umiddelbart spillet tilbake til butikken og fortalte om problemene. Butikkpersonalet sa at siden spillet var kjøpt på tilbud var det slike ting hun måtte regne med, og at hun ikke hadde noen klagerett siden spillet var kjøpt på tilbud. Hun henvender seg til deg og ber om råd i saken. Hun synes det virker urimelig at hun ikke kan klage selv om hun har kjøpt spillet på tilbud. Du får i oppdrag å finne ut hvilke regler som gjelder og å gi Kari et råd. Bruk gjennomgått løsningsoppsett. Og her er det jeg endte opp med: Hva er problemet og hvem er parter i saken? Kari har kjøpt et spill på tilbud som ikke fungerer som det skal. Parter: Kari Olsen (forbruker), Butikkpersonal (Yrkesselger). Aktuelle lovregler Forbrukerkjøpsloven av 21.juni 2002 § 1 Forbrukerkjøpsloven virkeområdet § 3 Ufravikelighet § 15, 16, 18 Tingens egenskaper, mangler mv § 26 Forbrukers krav ved mangler § 27 Reklamasjon § 29 Retting og omlevering Partenes argumenter Butikkpersonalet er yrkesselgere, kjøperen er forbruker. Forbrukerkjøpsloven gjelder, loven er ufravikelig, jamfør forbrukerkjøpsloven §§ 1 og 3. Kari Olsen har kjøp et spill til barnebarnet, spillet kan ikke brukes på pc. Altså har den en mangel i jamfør §§ 15, 16 og 18. Dette er også innenfor reklamasjonsfristen som er på 5 år jamfør § 27. Kari Olsen har derfor rett på et nytt spill til barnebarnet sitt. Altså kan hun velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30. Konklusjon. Kari Olsen kan i samsvar med §§ 29 og 30 velge om hun vil ha varen omlevert eller rettet. Om varen er på tilbud eller ikke har ikke noe å si. Det jeg lurer på er: er det noen lover jeg har glemt? er det noe som er feil? er det et bra oppsett? osv. Også er jeg litt usikker på reklamasjonsfristen på spill, om det er 5 eller 2 år. på Forhånd takk for svar Endret 10. desember 2007 av Polemos_Theos Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 skal være 2 år reklamasjon på spill som jeg har fått med meg... Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Tusen takk for svar. ser resten av greine bra ut også? er det noe jeg burde forandre på eller? noen regler jeg har glemt eller noe? `? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 har drevet mye med sånne oppgaver (gikk salg og service) og kan ikke komme på andre regler i farten... men du kan vel prøve å sende en mail til feks forbrukerombudet og se om de har noe mer å legge til... Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Går på service og samferdsel selv. men skal gjøre det, skal bare snakke med resten av gruppa i morgen Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Parten er ikke butikkpersonalet, men forretningen. 1. reklamasjonsfristene er nok ikke det viktigste, det viktigste er om det er en mangel ved varen. 2. Ta kort med at siden det dreier seg om forbrukerkjøp så gjelder forbrukerkjøpsloven, jfr. fkjl. § 1. Kanskje også kort nevne ufravikligheten i § 3. Det du skal drøfte er om det foreligger en mangel etter fkjl. § 15, jfr. § 16 (1) litra a. Husk at hovedregelen og utganjgspunktet ditt er i § 15 (1) og IKKE i (2) litra a-g. Altså, først så nevner du at varen skal oppfylle kravene i § 15 (1) (nevn gjerne kravene). Så begynner du å vurderingen etter (2). Her blir litra a og b som er det sentrale som du må drøfte mot. Husk å nevn innsigelsene som at det var på tilbud, her kan du nevne at pris og kvalitet henger sammen. dette kan du ta medi drøftelsen. Nevn at det er forretningen som formodentlig har bevisbyrden etter § 18 (2), men at du ikke vil ta stilling til det etter som det anses som spekulasjon i faktum. Faktum oppgir ikke tidspunktet fra når hun kjøpte det til ungen åpnet det. Men du kan legge til grunn at hun har reklamert i tide etter den alminnelige reklamasjonstiden som er på to månder minst. OBS: I denne paragrafen så er det annet punktum som er hovedreglen, første punktum (setning) er bare en tillegstid som gis i noen få tilfeller. Du kan sikkert legge til grunn at det er to år absolutt reklamasjonsfrist på spill, siden det ikke foreligger noen holdepunkter om noe annet. Dessuten er cder utsatt for slitasje siden datasiden er ubeskyttet (reelle hensyn kan du ta det under). Håper dette var til hjelp, men ta til etteretning at dette ble skrevet halv tre på natten etter at jeg har skrevet en 14 sider lang oppgave om finansiell sikkerhetsstillelse Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hvis spillet hadde vert ett online spill i stilen BF2. Hvordan ville reglenne for bytte da være siden det her er en cd key inne i bildet som trengs for og spille på nette. Kjøp spill, kopier spill og cd key, lever tilbake, spill på nette med kopiert cd key. Så kommer en ny dud og kjøper innlevert spill (om det er lov og selge det på nytt), og han får ikke spillt på nette siden cd key er i bruk. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Takk for alle svar, nå er oppgava levert og jeg tror det går bra. Lord KGa. Hvis spillet blir levert inn fordi det er en feil med det så selges det ikke til noen andre igjen senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå