Gå til innhold

Båkete vifte på hovedkortet

freddy

Anbefalte innlegg

Har et MSI 845 Ultra hovedkort hvor det er en vifte rett over AGP porten. Maskinen har bråkt som en flyplass stort sett hele tiden jeg har hatt den, og jeg har hele tiden trodd at det er CPUviften som er ansvarlig. Kjøpte derfor for noen dager siden en Black Silence vifte, men det utfjorde ingen forskjell. Nå har jeg funnet ut at det er en liten vifte på MSI hovedkortet som lager levenet.

Noen som kjenner til viftens funksjon? Er det hovedkortets CPU den kjøler? Har mest lyst til å koble den ut, men det er kanskje ikke så lurt, da den sikkert har en funksjon. Hva er muligheten for å bytte den ut? Er dette noe som kan gå på garantien mon tro - vi snakker skikkelig støy her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du gir vifta en dråpe olje går det litt bedre. Sjøl har jeg bytta hele greia med en vifteløs chipsetkjøler fra Zalman. (ZMNB32J)

Den finnes flere steder, men den er ihvertfall i sortimentet til Microplex.

Jepp, dette har jeg også gjort - anbefales!

Lenke til kommentar
Hvis du gir vifta en dråpe olje går det litt bedre. Sjøl har jeg bytta hele greia med en vifteløs chipsetkjøler fra Zalman. (ZMNB32J)

Er det vanskelig å bytte dette ?

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å bytte dette ?

Og ikke minst - passer dette til mitt MSI 845 Ultra kort, eller må jeg lete etter en annen kjøler?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er avstanden mellom hullene til chipsetkjøler på hovedkort standard. På nevnte chipsetkjøler er festene regulerbare i tilfelle det skulle være variasjoner.

Det er ikke vanskelig å bytte. Men for å fjerne plastproppene som kjøleren er festa med må nok hovedkortet skrus ut.

Enkelte hovedkort har kun en liten kjøleribbe uten vifte. Det er godt mulig det fungerer ved bare å skru av vifta og la ribba stå igjen, men det har jeg ikke testa sjøl.

Lenke til kommentar

Vel - sikkert ikke så mange som bryr seg, men sendte en mail til Komplett i helgen hvor jeg spurte om dette gikk på garantien. Fikk til svar i dag at de sender en ny vifte kostnadsfritt i morgen.

Mulig det er vanlig at webshoppene yter så god service, men for min del kan jeg ikke annet enn å applaudere. Svaret overgikk mine forventninger og er betryggende for videre netthandel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...