vo88 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hei jeg har oppgaver som jeg får fysikk prøve til onsdag, men trenger hjelp til å forklare hvorfor de alle oppgavene er usant, som jeg vet så jeg i fasit at de er usant, men fant ikke noe svar på begrunnelse i fysikk boka. Så lure om noen kunne hjelpe og svare på usant ”falske” oppgavene. usant 1. Det er gassmolekylenes gjennomsnittfart som bestemmer temperaturen i en gass. 2. Molekylenes kinetiske energi blir mindre jo høyere temperaturen blir. 3. varme er et annet ord for indre energi 4. Ovnen er varm fordi den inneholder mye varme. 5. Molekylene i en gass er mye nærmere hverandre enn i væske. 6. Vi tilføre energi for å fryse vann til is. 7. vi må tilføre mer å smelte 1 kg is enn for å fordampe 1 liter vann Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hei jeg har oppgaver som jeg får fysikk prøve til onsdag, men trenger hjelp til å forklare hvorfor de alle oppgavene er usant, som jeg vet så jeg i fasit at de er usant, men fant ikke noe svar på begrunnelse i fysikk boka. Så lure om noen kunne hjelpe og svare på usant ”falske” oppgavene. usant 1. Det er gassmolekylenes gjennomsnittfart som bestemmer temperaturen i en gass. 2. Molekylenes kinetiske energi blir mindre jo høyere temperaturen blir. 3. varme er et annet ord for indre energi 4. Ovnen er varm fordi den inneholder mye varme. 5. Molekylene i en gass er mye nærmere hverandre enn i væske. 6. Vi tilføre energi for å fryse vann til is. 7. vi må tilføre mer å smelte 1 kg is enn for å fordampe 1 liter vann jeg kan definitivt fastslå at både 1,3,6 og 7 er feil...eller usant... Lenke til kommentar
Sono Juventino Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Kan bekrefte dette LasseGL sier over. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hvis 3 er usann, så bør også 4 være usann. 3 er usann fordi varme er et ord som beskriver transporten av termisk energi. Og en ovn kan derfor ikke innholde varme, men termisk energi. Lenke til kommentar
Toftnr1 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Viss dere leser oppgave står det at alle e usanne:P Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 2 er usann fordi kinetisk energi er gitt ved: , der k er Boltzmannkonstanten (1,38*10^-23 J/K) og T er temperaturen. Den kinetiske energien ser vi vil øke med temperaturen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå