Diskuterer Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hei! Jeg har nå Canon 400D, tenkte om det er lov å gå i Frognerparken, for å jobbe, lørdager, og søndager? Er det lov? må man betale skatt? Jeg skal bare ta bilder av folk, og motta betaling det er alt, så gi dem bildene jeg har tatt fra dem! Er det lov? Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 God fotoskikk er å spørre på forhånd. Det som ikke er lov er å ta bilder av folk hvor de kan kjennes igjen og så publisere dem uten at de har godkjent det. Unntaket er vel om man befinner seg ett sted hvor man kan lett antaes at man kan bli fotografert (sportselig arrangemanger, konserter, pressekonferanser osv.) Så spør du noen i frognerparken om de vil betale deg for å bli tatt bilde av er nok det lov. Men så å ikke skatte av det....ser der...tror jeg du er i gråsonen. Men tør jeg anta at du ikke er så veldig gammel? Du kan jo få deg frikort og jobbe for en hvis sum. i året skattefritt. Men du må fortsatt melde det inn. Hvordan har du tenkt å gi bildene til folk? Skal du maile i ettertid? Skal du printe og sende i posten? Skal du gå med en batteridreven printer? Du nevner hva slags kamera du har (low end speilrefleks) og jeg antar du mener det signalisere noe om deg som fotograf. Greit man kan ta knall bilder med det...men en profesjonell fotograf ville jo gått for noe litt bedre. Så da er spm hvorfor skulle folk betale en fyr som skulker rundt i parken for å ta bilder av dem? Hva er dem sin trygghet på at de får gode bilder og at de får dem med seg siden? Alle disse svarene er lettere å gi om du har investert penger i noe som bygger tillit. - Skilt på deg som sier hva du gjør med logo og pris. - Visitkort du gir fra deg til alle du tar bilde av. - Eksempler på gode fotografier. - Ett registrert forretningsnummer i brønnøysundregistre. Så er det spm om pris. Hva må du ta deg betalt for å finansiere utstyret ditt. Kamera, batteri, minnekort, printer, papir, porto, konvolutter og ikke minst tiden din. Men er det lov...tja...hvis du spør alle om lov. Å ta betalt og ikke melde det inn som inntekt...nei. Vil noen betale for det? Tja...du kan jo prøve. AKIRA Lenke til kommentar
Diskuterer Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Tusen takk =), Nei jeg er ikke så gammel, nei.. Jeg kan sende dem via mail etter på... eller laste den opp på en side der ingen har tilgang før siden er gitt til noen! og gi dem siden.. God fotoskikk er å spørre på forhånd. Det som ikke er lov er å ta bilder av folk hvor de kan kjennes igjen og så publisere dem uten at de har godkjent det. Unntaket er vel om man befinner seg ett sted hvor man kan lett antaes at man kan bli fotografert (sportselig arrangemanger, konserter, pressekonferanser osv.) Så spør du noen i frognerparken om de vil betale deg for å bli tatt bilde av er nok det lov. Men så å ikke skatte av det....ser der...tror jeg du er i gråsonen. Men tør jeg anta at du ikke er så veldig gammel? Du kan jo få deg frikort og jobbe for en hvis sum. i året skattefritt. Men du må fortsatt melde det inn. Hvordan har du tenkt å gi bildene til folk? Skal du maile i ettertid? Skal du printe og sende i posten? Skal du gå med en batteridreven printer? Du nevner hva slags kamera du har (low end speilrefleks) og jeg antar du mener det signalisere noe om deg som fotograf. Greit man kan ta knall bilder med det...men en profesjonell fotograf ville jo gått for noe litt bedre. Så da er spm hvorfor skulle folk betale en fyr som skulker rundt i parken for å ta bilder av dem? Hva er dem sin trygghet på at de får gode bilder og at de får dem med seg siden? Alle disse svarene er lettere å gi om du har investert penger i noe som bygger tillit. - Skilt på deg som sier hva du gjør med logo og pris. - Visitkort du gir fra deg til alle du tar bilde av. - Eksempler på gode fotografier. - Ett registrert forretningsnummer i brønnøysundregistre. Så er det spm om pris. Hva må du ta deg betalt for å finansiere utstyret ditt. Kamera, batteri, minnekort, printer, papir, porto, konvolutter og ikke minst tiden din. Men er det lov...tja...hvis du spør alle om lov. Å ta betalt og ikke melde det inn som inntekt...nei. Vil noen betale for det? Tja...du kan jo prøve. AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå