Gå til innhold

tempratur hovedkort,hva blir målt?

jaf

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hva som exakt blir målt når jeg leser temp.hovedkort i fks.everest.Har fått noen illevarslene tempmålinger som har vart alt fra 1sek til 30 sek.(oc 3,6/1800)det høyeste jeg har sett er 232grader i systemtesten på everest og den varte i 30 sek.Noe sier meg at da ville min pc avgått med døden ,men testen fortatte og gå som ingenting var galt og pc`fungerer helt fint.Altså hvilke deler bir målt?

Asus p5e3

corsair dom.1800

evga 8800 gtx

e6850

thermaltake toughpower 850w

vista

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Høres skummelt ut.

I prinsippet har alle BGA en innebygget temperatur sensor, men det er ikke alle som er tilkoplet til avlesning...

Høyeste temp en krets/BGA blir utsatt for når de loddes er ca 200`C over en kort periode, hvis kretsene utsettes for denne prosessen en gang til er levetiden begrenset.

Det forklarer kanskje at din PC fremdeles fungerer er at du har utrolig flaks,,,

Mange HK har også montert temp sensor "spredte" plasser slik at man lett skal kunne avlese omgivelses tempraturen.

Det mest normale som blir målt er altså CORE temp i din CPU samt omgivelses temp på ditt hovedkort,,,

I selve CPU `en er temp Sensor montert på "heat-Case" altså metall kappa til CPU,, som sørger for max avledning av varme..

Lenke til kommentar

ofte blir blir north brigde osv mål av på hovedkortet. Disse er ofte temperaturen du ser i diverse programmer.

Men jeg ville prøvd andre programmer også. For var litt drøye verdier der. Men du kan jo også ta og føle litt rundt på hk etter varme områder.. For du skal ikke ha noe problem med å føle en temp på over 200grader, uten å berøre hk.

For godt mulig dette er en feil lesing.. Det skjer ofte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Har fått noen illevarslene tempmålinger som har vart alt fra 1sek til 30 sek.(oc 3,6/1800)det høyeste jeg har sett er 232grader i systemtesten på everest og den varte i 30 sek

PC-en ville ikke fungert hvis dette var tilfellet. Uansett kan du jo kjenne etter på kjøleribbene, så finner du fort ut om det er noe galt med sensoren eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...