Gå til innhold

Vannkjøling av Nvidia GeForce 8800GT og Intel Core 2 Quad

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og bygger meg en ny rigg, og har startet med å kjøpe kabinett, PSU og en Zalmann Reserator 2 vannkjøling.

Nå lurer jeg på 3 ting angående vannkjølingen:

1. For GPU-kjøleblokka fra Zalmann står det IKKE noe om at den passer til Nvidia GeForce 8800-serien (en haug andre Nvidia GeForce-varianter er nevnt). Er det noen som vet om den faktisk gjør passer til 8800?

2. Om den for eksempel passer til denne serien med grafikkprosessorer, er det da sannsynlig at jeg kan kjøpe et Gainward GeForce 8800 GT 512 Mb, demontere kjølevifta på denne for derettet å montere vannkjølinga i stedet?

3. For CPU-kjøleblokka står det at den passer til LGA-775-serien med prosessorer. Den Intel Core 2 Quad Q6600'en jeg har tenkt å kjøpe ser ut til å komme i 'boxed' versjon. Er det helt greit å ta kjølevifta av den prosessoren for å montere vannkjølingen?

Vennlig hilsen

Alf Øivind Skarphol

Endret av Skarphol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Hvis det er kun en blokk som dekker GPU ikke en full-cover blokk så mener jeg på at 8800gt har samme fester rundt GPUen som 7900-serien. (rett meg hvis jeg tar feil) Men her vil jeg anbefale deg å sende en epost til zalman. Tipper de er i full sving med å lage nye blokker til 8800gt og nye 8800gts slik at det kan være at de ikke har fått oppdatert nettsiden sin.

2.

Jada. Har selv gjort dette med alle skjermkort jeg har hat oppgjennom tiden. 3 stykk er det vell nå. Har også gjort dette for et par kompiser.

3.

Kjøleren som kommer med er ikke færdig montert. Den må du selv feste fast til hovedkortet. Slik at du har full mulighet til å velg om du vil bruke den eller ikke.

Du kan fint moter blokken uten å måtte ta vekk noen medfølgende kjøler. Så lenge du ikke kjøper færdig bygd PC.

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for svar! Jeg sendte en forespørsel til Zalmann, og de kunne dessverre melde at de ikke har noen kjøleblokk til Nvidia GeForce 8800-serien. :-( De jobber med å utvikle en.

Så da er spørsmålet: Finnes den en annen vannkjølingsblokk som passer til den GPU'en? Eller skal jeg like godt bare kjøpe en Gainward, og vente til Zalmann kommer opp med et produkt som passer?

Skarphol

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet!

Du kan kjøpe en fra Aquacomputer eller EK til GT-en din. Disse er dog i kobber, så du må ha litt slange mellom andre komponenter i vannkjølingen og gfx-blokken. Anbefalt er 12 slangediametre (innerdiametre) mellom kobberkomponenten og nærmeste aluminiumskomponent. Jeg tror dog at dette kan bli ganske varmt, så håper du ikke skal klokke noe med det oppsettet!

Lenke til kommentar
Velkommen til forumet!

Du kan kjøpe en fra Aquacomputer eller EK til GT-en din. Disse er dog i kobber, så du må ha litt slange mellom andre komponenter i vannkjølingen og gfx-blokken. Anbefalt er 12 slangediametre (innerdiametre) mellom kobberkomponenten og nærmeste aluminiumskomponent. Jeg tror dog at dette kan bli ganske varmt, så håper du ikke skal klokke noe med det oppsettet!

Det er nå da bare å hive litt kjøleveske oppi systemet.

Den kjøle vesken som kommer med zalman mener jeg på hindrer korrisjon. slik at det vil nok ikke være noe problem.

Zalman korrosjonsbeskyttelse

Ville ikke byttet ut slange i forhold til den størrelsen som brukes ellers i systemet. Hold deg til en størrelse så slipper du at det blir trykk forskjeller.

Blokk

Nippler (du må ha to stykk)

Ekstra slange hvis du trenger det.

Lenke til kommentar
Velkommen til forumet!

Hei!

Takk for svar fra dere begge!

Jeg hadde vel i utgangspunktet tenkt å overklokke CPU'en, jeg har i grunnen ikke tenkt så mye på dette med å overklokke GPU'en. Jeg hadde alikevel ikke trodd at jeg ville få noe særlig varmeproblem når jeg hadde installert vannkjøling?

Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre nå. Jeg har kjøpt en Corsair 620W PSU, og den fremstår som veldig stille der den sitter i min nåværende rigg. Men den er ikke spesielt hardt belastet slik den står nå, så den vil vel bråke mer etterhvert som jeg kommer med litt mer krevende komponenter.

I og med at jeg regner med at kjølingen av Intel Core 2 Quad'en blir helt lydløs, og at jeg satser på et vifteløst hovedkort, så er det bare grafikkortet igjen som kan bråke kontinuerlig. Det kan jo være ille nok det. Jeg tror jeg skal kjøpe meg dette grafikkortet fra Gainward, og sjekke hvor mye lyd det er i det. Jeg er ikke helt fremmed for tanken på å vente helt til Zalmann kommer med den vannblokka de hevder de er i ferd med å utvikle.

Skarphol

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal bli så veldig plaget med varme problem når du kjøler cpu + gpu.

Har selv hjulpet en venn å montere å sette i drift et slik sett. (første versjonen)

CPUen holdt akkurat 3grader over romtemp hele tiden. 10 under load. Slik at jeg tror ikke du skal være redd.

Særlig siden det følger med blokker for skjermkort, cpu å hk så burde det ikke være noe problem.

Er du usikker så kan du gå for en slik Zalman Reserator Fan Kit (link)

Hvis du går for en slik. Har jeg en følelse av at hvis du teiper rundt resertoren. Slik at du lager kanaler som luften blir dratt gjennom av viften mot toppen så vil da luften fange opp mer varme. Men dog dette er kun noe som virker til å fungerer i hodet mitt.. Har ikke fått prøvd det ut.

Lenke til kommentar

Dette fan-kitet funker ikke veldig bra med Reserator 2 ;) Men Reserator er ikke vannkjøling laget for høy ytelse, men heller total stillhet. En Q6600 produserer ganske så mye varmeenergi (trekker 95-105 watt elektrisk kraft originalt), og denne må kunne transporteres vekk av vann, pumpe og via konveksjon på kjøleribben.

Ville heller gått for gode vannblokker, en stillegående pumpe og en 360-radiator med god konstruksjon (IKKE watercool eller aquacomputer). På 360-raden monterer du 3 stillegående MIST-vifter eller bedre, parallellkoblet sammen til en Zalman Fanmate 2 som du kan regulere viften med (eller på CPU-vifteplassen på hovedkort hvis dette støtter automatisk temperaturregulering av vifter)

Lenke til kommentar

Takk for tipsene!

Siden dette er et prosjekt som må spres på et på 2 forskjellige lønnsslipper, og at dette med stillhet er et vesentlig punkt, så valgte jeg å starte med å kjøpe PSU, kabinett og vannkjøling. Jeg regnet med at det var minst å tape på å starte med de delene.

Så Reserator 2'en står trygt og godt plassert under pulten allerede, klar til innsats.

Nå har jeg bestilt de andre delen også, og jeg endte opp med et GeForce 8800 GT kort fra MSI. Dette var ikke på lager hos PCutstyr, så jeg får det ikke før i januar.

Etterhvert som Zalmann kommer med en vannblokk for det kortet så vil jeg nok kjøpe det.

Nå er det bare en rastløs jul i vente før jeg får delene mine...

Skarphol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...