Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Det nye opplegget ved eksamen i norsk i 10 klasse

Anbefalte innlegg

Heisann,

som noen sikkert vet har det kommet et nytt opplegg for eksamen i norsk i 10 klasse. Dette gjelder både hovedmål og sidemål. Istedenfor å ha begge som heldagsprøver med prosessorientert skriving, skal vi nå ha begge to - på seks skoletimer. Så kommer det som skal gjøre det hele "mulig" da. Skrivingen skal foregå på pc.

Jeg synes selv dette opplegget er nokså dårlig og det kommer sannsynligvis til å bli en katastrofe. De som har bestemt dette har bommet stort. Skolen som jeg går på har ikke utstyr nok til å få dette gjennomført, men de er likevel pålagt å ha dette ved eksamen, derfor har skolen bestemt seg for å ha dette nå når det er tentamen også, for å se hvordan det fungerer.

Her er det vi har fått som forberedelse, en nettside som sikkert har blitt lagd av noen som prøvde seg frem i et WYSIWYG-program. Verken jeg eller andre elever klarer å få noe særlig ut av dette, men det er vel ikke hovedsaken. Problemet er vel heller hvor dårlig dette opplegget er, og hvor lite gjennomført det er.

Så det hadde vært greit å høre andre sine meninger om dette, jeg skal ha tentamen på denne måten imorgen, og jeg regner med at serveren kommer til å gå til hel*ette, den er ikke god nok til å takle så mange elever samtidig. :)

Sånn, da har jeg fått ut irritasjonen, men jeg vil fremdeles høre folks meninger, jeg tenker nok at det er flere skoler som har prøvd dette med både positivt og negativt resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer, vi skal ha norsk hovedmål og sidemål på samme skoledag, og skoledagen er bare på seks timer.

Jeg er enig i det at det er bra at vi skal bruke pc, men dessverre så er serveren til skolen for dårlig, så det tok flere minutter bare å åpne internet explorer da vi prøvde idag. Jeg kan bare forestille meg hvordan det skal bli når vi skal sitte to klasser imorgen, alle med word oppe og lagre det vi har skrevet innimellom. :roll:

Lenke til kommentar

Det kan ikkje vere heilt gjennomtenkt. Eg for min del går på vg1 og skal ikkje ha det opplegget der, men eg forstår deke som skal gjennomføre det. Det må då vere meir enn nok å ha ein tekst å konsentrere seg om samtidig, men no får de berre halve tida på kvar tekst. Slik som eg har forstått det, er det heller ikkje lov til å gå i responsgruper og få forbetr tekstane...

Nei eg må sei at dei som har bestemt dette, må tenke gjennom det ein gang til. Å blande hovudmål og sidemål, kan ikkje vere lett.

Lenke til kommentar

Jeg skal gi tilbakemelding ja. :) Det med responsgrupper tror jeg mange kommer til å savne, det hjelper jo veldig og det er greit å få pratet litt i den stille stunden.

Det verste blir vel egentlig å bytte norskform. Tror jeg begynner med nynorsk, for så å bytte over til mitt hovedmål, bokmål. Tror det blir lettest.

Lenke til kommentar

Høres ut som et greit opplegg? Hadde lett klart å skrive 2 stiler på 6 timer hvis jeg fikk bruke pcen. Skriver så utrolig mye raskere, ingen kladd, ingen innføring, og ingen vits i å bruke ordboka.

Det eneste negative er de som ikke kan skrive godt nok på en datamaskin vil slite enormt.

OT: Responsgrupper er noe tøv som lærerene kastet på oss på ungdomsskolen og tvang oss til å lære, uten at vi aldri kom til å bruke det.

Lenke til kommentar
Høres ut som et greit opplegg? Hadde lett klart å skrive 2 stiler på 6 timer hvis jeg fikk bruke pcen. Skriver så utrolig mye raskere, ingen kladd, ingen innføring, og ingen vits i å bruke ordboka.

Det eneste negative er de som ikke kan skrive godt nok på en datamaskin vil slite enormt.

OT: Responsgrupper er noe tøv som lærerene kastet på oss på ungdomsskolen og tvang oss til å lære, uten at vi aldri kom til å bruke det.

Responsgruppene hjalp meg mye, savner det på vgs, men unødvendig at vi måtte ha det når vi ikke har det på vgs osv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

vi hadde akkurat samme som dere, går egentlig ganske bra med at det er hovedmål og sidemål på samme dag, du bruker ikke mer en 3 timer på hver av dem uansett + at du har ordbok inne i pcn, skriver ikke kladd osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...