dico Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Min bror har hytte i Sverige og har to snøscootere. Han har nå kjøpt en tredje som han har tatt med hjem til Norge. Vår far bor på en gård og har utrolig mye skogsområde og en hytte 3 km unna (2 km kommunal vei og 1 km traktor/skogs vei). Hvordan blir det for han å kjøre den svensk-registrerte og kjøpte scooteren her hjemme i Norge? Kan han søke dispens for X antall turer til hytten og bruke den scooteren? Hvordan er loven om han velger å ha scooteren her for bestandig - Må han registrere og fortolle den da? Lenke til kommentar
llalexll Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Du har lov til å kjøre snøskoter på egen eiendom, men vet ikke hvordan det er med skog. Om det går som en "hage". Jordet/åker går hvertfall som egen eiendom som du kan gjøre så og si hva du vil på. Han må nok søke dispans siden han skal kjøre på veien. Men fraråder deg å gjøre dette med tanke på belte og skiene på skoteren. De vil bli veldig slitte og ikke minst ødelagte. Hvis du skal ha den her i Norge så må den nok fortolles og momses. Siden det er et svensk-registrertkjøretøy. Man har ikke lov til å kjøre svenskt-registrertekjøretøy i Norge med mindre man er svensk og har svenskt-førerkort på dette. Mener det er noe sånt. Ikke skyt meg hvis jeg har feil! Endret 11. desember 2007 av llalexll Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Grandtanta mi har en snøscooter hu bruker for å komme seg fra hovedveien og til hytta om vinteren, der veien ikke blir brøytet. Hu fikk ikke dispensasjon for å kjøre fra gården der snøscooteren står og de få hundre meterne det er inn til hytta, selv om det egentlig er vei der og hun hadde grunneiers tillatelse. Hun avskilta scooteren da hun ikke ville betale avgift til staten for noe hun ikke fikk kjøre med på veien. Dette var noen få år tilbake. Hun er i tillegg uføretrygdet etter en ulykke.. Du har lov til å kjøre snøskoter på egen eiendom, men vet ikke hvordan det er med skog. Om det går som en "hage". Jordet/åker går hvertfall som egen eiendom som du kan gjøre så og si hva du vil på. Han må nok søke dispans siden han skal kjøre på veien. Men fraråder deg å gjøre dette med tanke på belte og skiene på skoteren. De vil bli veldig slitte og ikke minst ødelagte. Hvis du skal ha den her i Norge så må den nok fortolles og momses. Siden det er et svensk-registrertkjøretøy. Man har ikke lov til å kjøre svenskt-registrertekjøretøy i Norge med mindre man er svensk og har svenskt-førerkort på dette. Mener det er noe sånt. Ikke skyt meg hvis jeg har feil! Så nei, man har ikke lov til å kjøre snøscooter på sin egen eiendom uten å ha fått tillatelse for det. Det finnes faktisk veier der det ikke er bart på om vinteren. Man trenger da ikke være svensk for å kjøre et svenskregistrert kjøretøy. En utenlandsk person kan ikke kjøre noen form for kjøretøy i Sverige om han flytter dit han da? Endret 15. desember 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå