Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TG03

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Dette har stått på siden til The Gathering lenge:

"TG03 Internet connection d'arcy | 01.04.03

TG03 will provide a 1 gigabit link to the Internet. In cooperation with BaneTele, we've provided our own fibre to give this kick-ass speed. Knowing you guys out there, it'll barely be enough anyhow!

[banetele] "

Lenke til kommentar
det er jo en lokal dc-hub oppe der, så fatt mot

Hvem hoster den? tg crew?

Hei

Nei, det er ikke tg-crew som hoster denne, men frivillige deltakere i hallen.

Følg med på #tg@Efnet under TG, så får du nok opplysninger om hvordan man kobler seg til.

Og internet linjen blir forresten 1gbit sponset av Banetele.

Lenke til kommentar

TG03 will provide a 1 gigabit link to the Internet. In cooperation with BaneTele, we've provided our own fibre to give this kick-ass speed. Knowing you guys out there, it'll barely be enough anyhow!

[banetele] "

Var ikke dette aprilsspøken til TG crewet, eller var det noe annet som var det? "Nyheten" er jo datert 01.04.03 og jeg antar at gathering.org , som en hver annen side med respekt for seg selv har en aprilsnarr. Men ikke vet jeg :shrug:

Lenke til kommentar

Om du går inn på www.gathering.org, så står det helt klart og tydelig der at årets linje blir 1Gbit, og det er vel å si seg fornøyd!

Da blir det minimum 20KB/s per snute om alle laster ned konstant og med max! Men det er vel utenkelig så båndbredden skal vel holde bra tror jeg!

Men det som er enda mere insterensant er hva som blir kjørt som backbone på TG!! Er backbone 100MBit, channel 200-800MBit eller Gigabit?? Det er vel det store spørsmålet mitt! Noen som har peiling? Jeg har ikke lett etter det på www.gathering.org, så om det står der så beklager jeg! Men det holder om dere sier hastigheten i samme slengen som dere sier at LAN2WAN er 1Gbit!

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

[banetele] "

Var ikke dette aprilsspøken til TG crewet, eller var det noe annet som var det? "Nyheten" er jo datert 01.04.03 og jeg antar at gathering.org , som en hver annen side med respekt for seg selv har en aprilsnarr. Men ikke vet jeg :shrug:

Yes, it was a april fools joke.

Even though some of us are geeks, we still like to pull your leg once in a while. No, we're not handing out a mainboard and CPU, nor a non-existant Microsoft product. To all you guys who fell for it (yes, there was quite a few) you're not alone, as even officials from Microsoft and people in the TG crew fell for it. I would personally like to thank all of you for making sure my mail-server never reached it's 30 second idle-time by emailing me and telling me that you got the joke. Thanks to you I didn't get any work done today. :)

Lenke til kommentar
Men det som er enda mere insterensant er hva som blir kjørt som backbone på TG!! Er backbone 100MBit, channel 200-800MBit eller Gigabit?? Det er vel det store spørsmålet mitt! Noen som har peiling? Jeg har ikke lett etter det på www.gathering.org, så om det står der så beklager jeg! Men det holder om dere sier hastigheten i samme slengen som dere sier at LAN2WAN er 1Gbit!

Her er et bilde over TG02 sitt nettverk. Tror nok vi kan regne med at nettverket på TG03 blir satt opp relativt likt. Backbone er som du ser på 2Gb, den store flaskehalsen er uplink fra bord til core som er på lusne 100Mbit (som altså blir delt på 20 personer).

Når det gjelder DC hub så kommer "djaudunf", en forumbruker på forums.gathering.org, til å kjøre en hub på en server med egen port. IPen til den hubben kommer til bli posta på forumet til gathering.org, www.syztech.biz og diverse kanaler (dvs #tg #tg.dc osv @ efnet). Denne hubben kommer til å være for TG folk only, dvs at kun IPer fra skipet kommer til å bli godtatt så slipper vi kjipe ADSL folk :)

Lenke til kommentar

Her er et bilde over TG02 sitt nettverk. Tror nok vi kan regne med at nettverket på TG03 blir satt opp relativt likt. Backbone er som du ser på 2Gb, den store flaskehalsen er uplink fra bord til core som er på lusne 100Mbit (som altså blir delt på 20 personer).

Når det gjelder DC hub så kommer "djaudunf", en forumbruker på forums.gathering.org, til å kjøre en hub på en server med egen port. IPen til den hubben kommer til bli posta på forumet til gathering.org, www.syztech.biz og diverse kanaler (dvs #tg #tg.dc osv @ efnet). Denne hubben kommer til å være for TG folk only, dvs at kun IPer fra skipet kommer til å bli godtatt så slipper vi kjipe ADSL folk :)

Takker for hurtig svar! Det var det jeg fryktet at det bare var 100MBit fra bord mot core. Etter planen har jeg med meg 2 maskiner og det har også en kamerat av meg. Vi tenkte å kjøre opp enten en 8 port switch og dermed kunne ha 200MBit mot bordswitch, men om uplink mot core ikke er mer en 100MBit får vi ikke noe økt ytelse med denne måten. (Har selvsagt 2 nettverkskort i hver av maskinene også). Det andre scenarioet er å kjøre 2 av maskinene, det være seg serverene på 1 switch med 1 uplink mot bordswich, og de 2 andre på en swich med den siste porten mot bordswich for dermed å få avbelastet gamermaskinene mest mulig og la serverene ta seg av DC, CS-server, Battlefield server og whatever! Blir nok den siste tenker jeg ettersom det ikke er mere enn 100 MBit mot core. Og intraswitch trafikk ikke er av det høyeste interesse.

Men når jeg er inne på det. Noen som har peiling på hvordan man load-sharer over 2 fastethernet linker i XP pro? Har load-share funksjonen på serveren, men ikke på gamermaskina. Og da hjelper det ikke med 2 nettverkskort! (tror jeg), har ikke fått testet dette ut skikkelig enda, bortsett fra mot maskiner med 1 kort, og da brukte den bare den ene linken!

EDIT: tok meg selv i å skrive for mangen !!! som jeg normalt gjør, og forandret dette for å få bedre flyt i innlegget. Og så rettet jeg noen skvireleifer

Lenke til kommentar
Det var det jeg fryktet at det bare var 100MBit fra bord mot core. Etter planen har jeg med meg 2 maskiner og det har også en kamerat av meg. Vi tenkte å kjøre opp enten en 8 port switch og dermed kunne ha 200MBit mot bordswitch, men om uplink mot core ikke er mer en 100MBit får vi ikke noe økt ytelse med denne måten.

Gjør du dette kommer du til å bli særdeles upopulær. Egne switcher på TG er bannlyst, og mer enn én PC er heller ikke videre vel ansett grunnet to ting:

- Strømforbruk

- Bordplass

Vær fornuftig: Ta med deg én PC, og skal du ha en egen server kan du sette den opp i serverparken.

Lenke til kommentar

Har vært på TG 99, 00, 01 og 02 og farta på lokalnettet er absolutt ingenting å bekymre seg for. Etter at de gikk over fra 10Mbit i 99 og 00 til 100 Mbit i 01 og 02 har ihvertfall jeg lasta med 2-8 MB/s konstant.

Dere bør ha større bekymringer om å få plass til alt :)

Internett kan dere stort sett drite i å laste noe fra. Det var 1Gbit også i fjor og det var treigt og ustabilt! Men hva fxxx skal dere med internett???

Dere skal jo tross alt på TG! Et av verdens største LAN.

Hvis du ikke finner det du vil ha på TG så har du rett å slett ikke leita godt nok.

Lenke til kommentar

trur ikkje det er så veldig masse å vere redd for om internetten ikkje blir så bra, det er uansett ikkje internett du laster ned av.

TG "ER" internett!! det er ikkje en ting du ikkje finner der!! Når eg var der så lastet eg ned 140 GB....gjennom LAN...

Lenke til kommentar
Det var 1Gbit også i fjor og det var treigt og ustabilt! Men hva fxxx skal dere med internett???  

Det var ikke 1Gbit internett i fjor (mener bestemt å huske det var 155Mbit hvertfall ikke mer) og da var det radiolink fra skipet til Banetele. Nå er det lagt ned fiber så vi kan forvente vesentlig raskere og mer stabilt internett i år (noe som er greit for oss som liker å ha kontakt med omverden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...