Gå til innhold

Hva tok du andre året på studiespesialisering?

PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Jeg har fysikk, matematikk, kjemi og informasjonsteknologi. Det er ikke noen andre fag jeg kunne tenkt meg, men likevel angrer jeg på valgene. Har rett og slett ikke nok motivasjon til å oppnå god karakter i de fagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

1.

Tok Markedsføring og ledelse, Samfunnsøkonomi, Internasjonal Engelsk og Matte S.

2.

Trives veldig godt med markedsføring og engelsk.. delvis matte. Samfunnsøkonomi går greit. Hater ikke faget, men har ingen lidenskap for det.

3.

Har 1 overfull markedsføringsklasse, 2 engelsk klasser, 1 samfunnsøkonomiklasse og 1 matteklasse.

4.

Markedsføring: Helt greit. Må jobbe litt for å forstå faget. Ellers går alt glatt. Lite lekser.

Engelsk: Her må det jobbes en del. Læreren er veldig streng. Gloseprøve hver uke + andre prøver.

Samfunnsøkonomi: Her må det klart jobbes.

Matte: Her må det også jobbes for å oppnå en god karakter.

M.

Lenke til kommentar
1. Hva tok du andre året på studiespesialisering?

2. Trives du med det du har valgt?

3. Var det mange som valgte det samme?

4. Hvor vanskelig er det å få gode karakterer i det?

Prøver å finne ut av hva jeg skal velge skjønner dere;)

1: Tok International Baccalaureate, eller IB. Er et internasjonalt utdanningsprogram som går over de to siste årene på videregående. Er ganske så annerledes fra vanlig allmenn, f.eks man har bare 6 fag, og alle er på engelsk. Men hvis man liker engelsk og er flink på skolen så anbefaler jeg det sterkt (Y) :)

2: Var litt skeptisk i begynnelsen, da alle sa det kom til å bli så vanskelig med engelsk, men det har ikke vært noe problem for meg eller noen av klassekameratene.

3: Det er ikke alle skoler som har dette programmet da. Vet ikke hvor du går på skole, og om de tilbyr IB. Har en klasse på 25 elever i hvert trinn. De tar ikke opp flere.

4: Man må jobbe litt ekstra, men så lenge man ikke leser på prøvene siste dag går det helt fint (Y)

Lykke til med valget da ;D

Lenke til kommentar

Hei! Jeg tok samfunnsfaglig linje, som vil si at jeg valgte bort fysikk, kjemi, boilogi og sånt.

Valgte 1) Samfunnsøkonomi som er stort sett et puggefag. Det er egentlig mer samfunnsfag enn matte. Men selvfølgelig endel grafer og tabeller (som er relativt enkelt). Ellers handler det mest om priser, rente, produkter osv.

2) S matte: hadde først praktisk matte, noe som gjør at det var vanskelig å hoppe over til samfunnsfag matte (som er et nivå vanskeligere, middels). Men med litt jobbing går det greit. P matte er enkel matte, men det kan være greit å ta s matte, eller hvis man er god, realfagsmatte. Da får man et halvt studiepoeng mer, og man har litt flere utdanninger å velge mellom. Litt dumt om du må ta et ekstraår med matte fordi du valgte P.

3) markedsføring og ledelse: veldig chill fag dersom du interesserer deg for det. Lite lekser og jobbing. Handler om produkter og produktutvikling, reklame og hvordan kunder handler osv. Også endel psykologi i faget.

4) Sosiologi: ganske interessant fag, med muligheter for utflukter som besøk i fengsel, politikammer osv. Mange diskusjoner hvor man kommer med tanker og refleksjoner. Det er et slags forstå - fag. Handler mye om kultur, religion, innvandring, integrering osv.

ganske fornøyd med fagene. Men det viktigste er at du velger noe du interesserer deg for, ikke velg det samme som vennene dine gjør slik at du velger helt feil. Lykke til :)

Lenke til kommentar

1.

Matte R

Fysikk

Kjemi

Informasjonsteknolgi

2.

I og for seg. Det er en del jobbing, men det er ikke umulig, snarere litt manglende innsatsvilje fra min side.

3.

Noen var det da. Ville ikke si mange, men antar fem-seks stykker.

4.

Vanskelig nok, men ingen umulig oppgave om man har litt i knollen fra før av. Innsatsvilje er en nøkkel her, det å gi opp nytter ikke.

Lenke til kommentar
1. Hva tok du andre året på studiespesialisering?

2. Trives du med det du har valgt?

3. Var det mange som valgte det samme?

4. Hvor vanskelig er det å få gode karakterer i det?

Prøver å finne ut av hva jeg skal velge skjønner dere;)

Tok samfunnsfaglig linje.

1. Samfunnsøkonomi, Matte S1, Internasjonal Engelsk, Markedsføring og Ledelse.

2. Trives veldig godt med alle sammen.

3. Har vel ~30 i MF & Ledelse, ~10-15 i Matte S1 (kommer stadig flere som faller av fra R1), To klasser i Internasjonal Engelsk (Tror det er 22 i min sin klasse, usikker på den andre.) og ~25-30 i Samfunnsøkonomi.

4. Det varierer egentlig litt:

- Samfunnsøkonomi går greit, imotsetning til mange andre fag så går det opp flere og flere lys når man lærer mer og forstår hvordan ting henger sammen. (Ligger mellom 3 og 5.)

- Matte S1 starta på verst tenkelig måte for min del, med nesten stryk på første prøva, pga. sykdom og diverse, men har lett klart å hente meg opp igjen, så det skal ikke være noe problem. Kunne sikkert hoppa over til P-matte for gratiskarakterer, men det gidder jeg ikke da jeg gjerne vil stå best mulig rustet til videre utdanning. (Ligger mellom 3 og 5.)

- Markedsføring og Ledelse er egentlig ganske knotete til tider, delvis fordi det aldri finnes noen fasitsvar på noe som helst. Går forøvrig greit karaktermessig. (Ligger mellom 4 og 5.)

- Internasjonal Engelsk går mest på hva du kan, og har lært fra tidligere, og hvor mye interesse du har for faget. Jeg må si jeg er litt skeptisk mtp. at vi skal til Nederland på tur og hvordan det går. Vi kjører gloseprøver hver/annenhver uke, men det skal henge med i faget etter min mening. Dette er nok for min del mitt sterkeste fag. (Ligger mellom 5 og 6.)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

1. Hva tok du andre året på studiespesialisering? Jeg gikk ut fra vgs i 2005, men jeg hadde SK, engelsk og spansk (c-språk over 2 år i 2. og 3. klasse) som mine fordypningsfag. Tysk var mitt b-språk.

2. Trives du med det du har valgt? Jeg trivdes godt med valget mitt ja. Morsomt å lære litt spansk, selv om det ble ganske mange språk andre året: norsk, engelsk, tysk og spansk.

3. Var det mange som valgte det samme? Ja, vi var flere.

4. Hvor vanskelig er det å få gode karakterer i det? Ikke sånn fryktelig vanskelig. Jeg lå stort sett på fem og fire. Det var disse fagene jeg gjorde det best i.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...