Gå til innhold

Vekter spm angående utdanning og jobb

Anbefalte innlegg

Hei. Nå går jeg på Service og Samferdsel og lurer på hva jeg skal velge videre?

Tenker helst på 1 år til på Salg, Service og sikkerhet. Og ut i lære i vekterbedrift.

Mine spm er:

Hvor mye tjener en vekter?

Har vi som velger vekterlinja sjangs på en jobb, eller er det for mange som utdanner seg innen denne retningen?

Har noen erfaring fra Vekterskolen? Hvordan virker den?

Ellers noe jeg bør vite?

MVH Oddvar Tengesdal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har selv gått salg og service og mitt råd er å droppe vekterskolen og ta vanlig vg2 salg og service.. vekterkurs kan man ta når som helst seinere.. og koster mellom 10-25k...

vekterjobber er det ikke manko på heller... og lønn ligger på mellom 100-150kr timen avhengig av bla. hva slags vekter men er og hva slags selskap man er ansatt i...

Lenke til kommentar
har selv gått salg og service og mitt råd er å droppe vekterskolen og ta vanlig vg2 salg og service.. vekterkurs kan man ta når som helst seinere.. og koster mellom 10-25k...

vekterjobber er det ikke manko på heller... og lønn ligger på mellom 100-150kr timen avhengig av bla. hva slags vekter men er og hva slags selskap man er ansatt i...

Mener du etter at jeg er ferdig med vk 2, så søker jeg direkte på et vaktselskap? Og dropper foreløpig å ta vekterskolen?

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar

Jeg har fagbrev som vekter. Jeg gikk GK og VK1 salg og service, og søkte meg deretter inn i forsvaret som vekterlærling. Da ble jeg i tillegg kvitt førstegangstjenesten. Dersom du ønsker å bli vekter med fagbrev må du nok uansett gjennom førstegangstjeneste, da mange vaktselskaper krever at dette er gjennomført. Hvis du har noen spørsmål angående læretid som vekter, kan jeg nok svare på det meste. :)

Lenke til kommentar
Jeg har fagbrev som vekter. Jeg gikk GK og VK1 salg og service, og søkte meg deretter inn i forsvaret som vekterlærling. Da ble jeg i tillegg kvitt førstegangstjenesten. Dersom du ønsker å bli vekter med fagbrev må du nok uansett gjennom førstegangstjeneste, da mange vaktselskaper krever at dette er gjennomført. Hvis du har noen spørsmål angående læretid som vekter, kan jeg nok svare på det meste. :)

Hei, deg kan jeg heldigvis mase på :p Hvilke oppgaver er det du må gjennomføre innen førstegangstjenesten? Fysiske tester? Hvor lenge må du være i førstegangstjeneste?

Hvilken rekkefølge bør jeg gjøre de forskjellige tingene etter at jeg er ferdig med Videregående og skal ut i lære.

Er det først å søke et vaktselskap deretter inn i førstegangs tjeneste og... og... og...?

Lenke til kommentar

Hei, deg kan jeg heldigvis mase på :p Hvilke oppgaver er det du må gjennomføre innen førstegangstjenesten? Fysiske tester? Hvor lenge må du være i førstegangstjeneste?

Hvilken rekkefølge bør jeg gjøre de forskjellige tingene etter at jeg er ferdig med Videregående og skal ut i lære.

Er det først å søke et vaktselskap deretter inn i førstegangs tjeneste og... og... og...?

Først gjør du deg ferdig med videregående skole. Vet ikke hvordan opplegget er nå, men i min tid var det grunnkurs og videregående kurs du måtte fullføre for å kunne søke et lærefag.

Søknadsskjema for lærlingtid i forsvaret finner du på http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...rmasjon/soknad/.

Hverdagen som vekterlærling i forsvaret vil i utgangspunktet gå ut på å være vaktsoldat. Ditt første år som lærling er også førstegangstjeneste. Som lærling får du opplæring i personsikkerhet, sikkerhetsarbeid og servicearbeid. Du får også opplæring i å håndtere konflikter, utføre førstehjelp, utarbeide beredskapsplaner og forebyggende brannvern. Du må også regne med utplassering i sivil bedrift for å dekke enkelte moduler.

Som vekterlærling i forsvaret kan du også risikere å få mye ansvar. Mitt andre år som lærling var jeg vaktkommandør, og hadde mye ansvar.

For å søke om læreplass med kontrakt må du

– være norsk statsborger

– ha god vandel

– ha normalt god helse

– fylle 18 år i løpet av opptaksåret

– ha gjennomført videregående opplæring

– ha bestått i alle fag

– ha karakteren god i orden og oppførsel

Lenke til kommentar

Først gjør du deg ferdig med videregående skole. Vet ikke hvordan opplegget er nå, men i min tid var det grunnkurs og videregående kurs du måtte fullføre for å kunne søke et lærefag.

Søknadsskjema for lærlingtid i forsvaret finner du på http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...rmasjon/soknad/.

Hverdagen som vekterlærling i forsvaret vil i utgangspunktet gå ut på å være vaktsoldat. Ditt første år som lærling er også førstegangstjeneste. Som lærling får du opplæring i personsikkerhet, sikkerhetsarbeid og servicearbeid. Du får også opplæring i å håndtere konflikter, utføre førstehjelp, utarbeide beredskapsplaner og forebyggende brannvern. Du må også regne med utplassering i sivil bedrift for å dekke enkelte moduler.

Som vekterlærling i forsvaret kan du også risikere å få mye ansvar. Mitt andre år som lærling var jeg vaktkommandør, og hadde mye ansvar.

For å søke om læreplass med kontrakt må du

– være norsk statsborger

– ha god vandel

– ha normalt god helse

– fylle 18 år i løpet av opptaksåret

– ha gjennomført videregående opplæring

– ha bestått i alle fag

– ha karakteren god i orden og oppførsel

Takk, hvis det er noe mer jeg lurer på tar jeg bare kontakt... Men, får vi noe opplæring i våpen?

Lenke til kommentar
ikke noe annet en pepperspray og kanskje el pistol...

Både pepperspray og el-pistol er forbudt i Norge. Enkelte militære tjenestesteder praktiserer av en merkelig grunn pepperspray, men har aldri vært borti el-pistol. Dette er imidlertid helt forbudt for en sivil vekter å bruke. Det nærmeste en sivil vekter vil komme til våpen er batong.

Som lærling i forsvaret vil du få generell opplæring i bruk av skytevåpen på lik linje med andre soldater.

Lenke til kommentar
ikke noe annet en pepperspray og kanskje el pistol...

Både pepperspray og el-pistol er forbudt i Norge. Enkelte militære tjenestesteder praktiserer av en merkelig grunn pepperspray, men har aldri vært borti el-pistol. Dette er imidlertid helt forbudt for en sivil vekter å bruke. Det nærmeste en sivil vekter vil komme til våpen er batong.

Som lærling i forsvaret vil du få generell opplæring i bruk av skytevåpen på lik linje med andre soldater.

Må en ha en erfaring med våpen fra før av?

Lenke til kommentar
Nei. Grunnutdanning i bruk av skytevåpen får du gjennom forsvarets rekruttskoler som har en varighet på ca 6-7 uker før du starter som lærling ved tjenestestedet ditt.

Ok, takk. forstår jeg deg rett når hvis jeg kommer inn si f.eks. Andøya. Så får jeg opplæring der i skytevåpen, eller det rekrutt skoler en skole jeg må gå på først?

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar

Mange/de fleste lærlinger med kontrakt tror jeg har rekruttjeneste på HVUV (Værnes)

Mens noen har på madla også. Lærling befal har et annet sted tror jeg.

Rekruttskolen var bare gøy synes jeg. Hjelper hvis man har bittelitt sans for det militære liv også.. Men mange synes det er kjipt, og noen dimmer til og med. (Man får som oftest dimme hvis man finner ut at man ikke vil være lærling, men heller fortsette skole eller skaffe seg sivil læreplass.)

Ellers veier det sosiale og folka du blir kjent med opp for at det er litt kjett. Hadde tatt et par uker til sammen med folka fra rekrutten anytime! ;)

Det er på rekrutten du lærer grunnleggende om militæret. Alt fra stridsteknikk, våpen/skyteteknikk osv.

Anbefaler deg å skaffe deg litt informasjon i hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye tjener en vekter?: 130-180kr spør nå på dagen og om det er helg osv.

Har vi som velger vekterlinja sjangs på en jobb, eller er det for mange som utdanner seg innen denne retningen? er fordel med fagbrevet litt lett å får objektleder stilling og områdeleder men ellers gir 5kr mer i timen.Du kan også ta fagbrevet etter 5år jobbing.

Har noen erfaring fra Vekterskolen? Hvordan virker den? har ikke være selv men hørt mye bare på av kollegar på jobben.

Ellers noe jeg bør vite? www.vekterklubben.no bra forum for vekter.

Endret av smy
Lenke til kommentar
Hvor mye tjener en vekter?: 130-180kr spør nå på dagen og om det er helg osv.

Har vi som velger vekterlinja sjangs på en jobb, eller er det for mange som utdanner seg innen denne retningen? er fordel med fagbrevet litt lett å får objektleder stilling og områdeleder men ellers gir 5kr mer i timen.Du kan også ta fagbrevet etter 5år jobbing.

Har noen erfaring fra Vekterskolen? Hvordan virker den? har ikke være selv men hørt mye bare på av kollegar på jobben.

Ellers noe jeg bør vite? www.vekterklubben.no bra forum for vekter.

Vekterskolen er veldig greit. Instruktørene har godt humør og lett stoff å lære. 3 dagers kurs.

Var selv på Trinn 1 i slutten av november.

Lenke til kommentar

Forsvaret tilbyr også vekterkurs gjennom voksenopplæringen, som dermed kan tas ved siden av "vanlig" førstegangstjeneste. Det er imidlertid kun enkle vekterkurs (trinn 1, 2 og 3, der trinn 1 må tas før du kan ta trinn 2 etc), og teller garantert ikke like mye som en to-årig læringutdannelse.

Er det noe krav til tjenestetid i forsvaret etter fullført lærlingutdannelse?

Ang. rekruttskolen, så er det absolutt noe å anbefale, men kun dersom du har motivasjon til å stå på og gjøre oppgavene dine. Jeg er ikke imponerende fysisk anlagt, men rekruttskolen var 7 av de bedre ukene jeg har opplevd all-time (Madla, Luftforsvaret). Nå er jeg også innkalt til utskrevet befalskurs, så om du havner på Madla er det ikke utenkelig at det er jeg som er han lille viktigperen av en UB-korporal som skriker til deg hva du skal gjøre og tror han er Gud fordi han har to vinkler og en K på skuldrene ;)

edit: Jeg vet på den annen side ikke om Madla også fungerer som rekruttskole for lærlinger, mulig disse sorterer under Hæren. Uansett, her er bittelitt offisiell informasjon fra Forsvaret om Lærling kontrakt.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...