fossxplorer Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Jeg byttet motoroljen på en Audi a4 1.8L 2001, som egentlig går på longlife. Jeg byttet da til Mobil1 0W-40, for at jeg ikke ville kjøre den på longlife lenger, synes det ikke er bra for motoren ... Vet at det skal brukes Mobil1 ESP 5W-30 som er godkjent for bl.a VW LL... Men saken er at bilen tilhører familien og får høre nå at den bruker merkbart mer bensin ETTER at jeg putta Mobil1 0W-40. Den pleier å kjøre rundt 400KM på full tank, men ikke nå lenger. Betyr det ganske sannsynlig at olja har skylda og motoren mistrives? JEg har alt bestilt Mobil1 ESP 5W-30...byttes neste uke... Hva sier dere? Endret 10. desember 2007 av vwlt Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hørtes jo veldig merkelig ut da. De har ikke satt på skiboksen for sesongen da? Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 En xW-40 olje er litt tykkere enn en xW-30 olje ved driftstemeratur 100C. Det gir maksimalt 1-2% høyere bensinforbruk. Økning i forbruk ut over dette kan ikke tilskrives oljen. Jeg tror årstiden med kaldere vær er årsaken til høyere forbruk, evt. tett luftfilter eller for lite lufttrykk i dekkene Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Neida, hehe Hørtes jo veldig merkelig ut da. De har ikke satt på skiboksen for sesongen da? Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Ok ,godt å høre at jeg ikke har brukt olje med en viskositet som ikke burde brukes på denne motoren, siden 0W-40 er tynne ved kald og tykkere ved varm enn 5W-30.... Oh ja, det med økt forbruk ved kaldt vær visste jeg ikke nei... hva kommer det av da? At motoren jobber mer for å holde på driftstemp'en eller noe?? Har nok ikke sjekka lufttrykket siden vinterhjul ble bytta.. skal gjøre det snart... Det er ikke jeg som kjører bilen, en i familien.... Saken er at han som kjører mener at før oljebytte, kjørte bilen ca 500KM på fulltank,mens nå kun 400KM. Det synes jeg er drastisk og kan nok ikke bare være oljens skyld. Men jeg mistenkte oljen pga dens varmeviskositet på 40, iforhold til 30 på longlife olja. Men vet dere om Mobil1 0W-40 er GODKJENT for denne Audi A4 1.8L, 2001? En xW-40 olje er litt tykkere enn en xW-30 olje ved driftstemeratur 100C. Det gir maksimalt 1-2% høyere bensinforbruk. Økning i forbruk ut over dette kan ikke tilskrives oljen.Jeg tror årstiden med kaldere vær er årsaken til høyere forbruk, evt. tett luftfilter eller for lite lufttrykk i dekkene Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 vwlt Lagt til I går, 23:48Oh ja, det med økt forbruk ved kaldt vær visste jeg ikke nei... hva kommer det av da? At motoren jobber mer for å holde på driftstemp'en eller noe?? Har nok ikke sjekka lufttrykket siden vinterhjul ble bytta.. skal gjøre det snart... Kan jo være en kombinasjon av flere faktorer dette her. Ting som bytting til andre dekk er typisk årsak til endring av forbruk, selv om også oljetype som det har blitt forklart kan ha en viss innvirkning. Rullemotstanden i forskjellige dekk er høyst variabel, og vinterdekk er generelt mye "dårligere" enn sommerdekk. Om luftrykk i tillegg er feil endres motstanden dramatisk. Hva slags føre man kjører på har også stor betydning, våt vei= høyere forbruk, og snø/slaps selvsagt enda mye mer motstand. Motoren jobber ikke mer for å holde på varmen, men den bruker lenger tid på å nå driftstemperatur, der den er mest effektiv. Når motor er kald trenger den også fetere bensin/luftblanding og dette øker forbruket. I tillegg er oljen tykkere jo kaldere det er, og dette bidrar til friksjonsmotstand både i selve motoren, girkasse, og eventuellt difrensial. Husk også at du må se dette over ganske mange tanker drivstoff, med mindre din familie kjører på en lukket bane under like forhold hele tiden... Det kan jo også være at det er feil på motor/motorstyring, dårlig plugger, tett luftfilter osv, men det er vanskelig å si noe mer om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå