Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a4 1.8L 2001, LongLife, olje spørsmål


fossxplorer

Anbefalte innlegg

Jeg byttet motoroljen på en Audi a4 1.8L 2001, som egentlig går på longlife. Jeg byttet da til Mobil1 0W-40, for at jeg ikke ville kjøre den på longlife lenger, synes det ikke er bra for motoren ...

 

Vet at det skal brukes Mobil1 ESP 5W-30 som er godkjent for bl.a VW LL...

 

Men saken er at bilen tilhører familien og får høre nå at den bruker merkbart mer bensin ETTER at jeg putta Mobil1 0W-40. Den pleier å kjøre rundt 400KM på full tank, men ikke nå lenger.

Betyr det ganske sannsynlig at olja har skylda og motoren mistrives?

 

JEg har alt bestilt Mobil1 ESP 5W-30...byttes neste uke...

 

 

Hva sier dere?

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En xW-40 olje er litt tykkere enn en xW-30 olje ved driftstemeratur 100C. Det gir maksimalt 1-2% høyere bensinforbruk. Økning i forbruk ut over dette kan ikke tilskrives oljen.

Jeg tror årstiden med kaldere vær er årsaken til høyere forbruk, evt. tett luftfilter eller for lite lufttrykk i dekkene :)

Lenke til kommentar

Ok ,godt å høre at jeg ikke har brukt olje med en viskositet som ikke burde brukes på denne motoren, siden 0W-40 er tynne ved kald og tykkere ved varm enn 5W-30....

 

Oh ja, det med økt forbruk ved kaldt vær visste jeg ikke nei...

hva kommer det av da? At motoren jobber mer for å holde på driftstemp'en eller noe??

 

Har nok ikke sjekka lufttrykket siden vinterhjul ble bytta.. skal gjøre det snart...

 

Det er ikke jeg som kjører bilen, en i familien....

 

Saken er at han som kjører mener at før oljebytte, kjørte bilen ca 500KM på fulltank,mens nå kun 400KM. Det synes jeg er drastisk og kan nok ikke bare være oljens skyld.

Men jeg mistenkte oljen pga dens varmeviskositet på 40, iforhold til 30 på longlife olja.

 

Men vet dere om Mobil1 0W-40 er GODKJENT for denne Audi A4 1.8L, 2001?

 

 

En xW-40 olje er litt tykkere enn en xW-30 olje ved driftstemeratur 100C. Det gir maksimalt 1-2% høyere bensinforbruk. Økning i forbruk ut over dette kan ikke tilskrives oljen.

Jeg tror årstiden med kaldere vær er årsaken til høyere forbruk, evt. tett luftfilter eller for lite lufttrykk i dekkene :)

Lenke til kommentar
vwlt Lagt til I går, 23:48

Oh ja, det med økt forbruk ved kaldt vær visste jeg ikke nei...

hva kommer det av da? At motoren jobber mer for å holde på driftstemp'en eller noe??

 

Har nok ikke sjekka lufttrykket siden vinterhjul ble bytta.. skal gjøre det snart...

Kan jo være en kombinasjon av flere faktorer dette her.

Ting som bytting til andre dekk er typisk årsak til endring av forbruk, selv om også oljetype som det har blitt forklart kan ha en viss innvirkning.

Rullemotstanden i forskjellige dekk er høyst variabel, og vinterdekk er generelt mye "dårligere" enn sommerdekk. Om luftrykk i tillegg er feil endres motstanden dramatisk. Hva slags føre man kjører på har også stor betydning, våt vei= høyere forbruk, og snø/slaps selvsagt enda mye mer motstand.

Motoren jobber ikke mer for å holde på varmen, men den bruker lenger tid på å nå driftstemperatur, der den er mest effektiv. Når motor er kald trenger den også fetere bensin/luftblanding og dette øker forbruket. I tillegg er oljen tykkere jo kaldere det er, og dette bidrar til friksjonsmotstand både i selve motoren, girkasse, og eventuellt difrensial.

 

Husk også at du må se dette over ganske mange tanker drivstoff, med mindre din familie kjører på en lukket bane under like forhold hele tiden... Det kan jo også være at det er feil på motor/motorstyring, dårlig plugger, tett luftfilter osv, men det er vanskelig å si noe mer om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...