Gå til innhold

Problemer med Sigma 70-200 f/2.8 HSM - fokusproblemer ?

Anbefalte innlegg

Har ett objektiv av type som nevnt i overskriften, som jeg sliter med å få virkelig skarpe bilder med - selv under det jeg selv ser på som mer eller mindre optimale forhold, dvs alt fra letttskyet, til sol fra sia osv.. Alt er etterhvert prøvd - men ikke f... om jeg får skarpe, crispy fine bilder som jeg forventer av dette objektivet.

Har egentlig ikke oppdaga problemet før, da jeg stort sett har tatt bilder på litt avstand, dvs av litt større objekter - så dybden har ikke blitt så avgjørende.

Men siste tiden så har jeg tatt litt bilder av småfugler på fuglebrettet i hagen.. Og disse bildene bare vil ikke bli bra !

Det er forøvrig brukt Nikon D300 på bildene

Her er to ekspempler,

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=20...5132&size=o

exif :

200mm

1/500

f/2.8

ISO 400

Vær : overskyet, ser at valg av blender kan ha noe å si her - men intet er jo skarpt - og jeg er helt sikker på at fokus er lagt på øynene

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=21...5884&size=o

exif :

280mm (1.4 TC Sigma EX)

1/800

f/5

ISO 400

Bildet er tatt i ettermiddag, og kom var på vei ned og kom inn fra venstre i bildet.

Begge bilder er tatt med objektivet godt lent på stativet, slik at det har fungert som en monopod.

Begge bilder er noe behandlet i Lightroom/PS og oppskarpet noe.

Jeg mistenker selv at objektivet har fokusfeil - antar og håper noen har erfaringer/svar/råd og tips..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I tillegg, så bør du nok bruke stativet "skikkelig" og snor-utløser på slike motiver

men så lenge jeg oppnår raske lukkertider som 1/800 så skal vel det strengt tatt ikke være nødvendig ? Det er jo tross alt ikke 500mm jeg opererer med heller...

Den testen får jeg dessverre ikke fått tatt, da printeren har tatt kvelden - har tatt en enkel manuell test der jeg bruker stativ og af, og deretter uten å flytte kamera en tøddel - manuell fokus - men det blir fremdeles litt "suddige" bilder.

Forøvrig så er mine andre objektiver (en Nikon 50mm f/1.8 og Sigma EX 105mm f/2.8 macro) så skarpe som de skal være

Lenke til kommentar
Det er verdt å prøve et bilde av tastaturet ditt 45 grader på skrått - fokuser på f.eks. H, Prøv på f/2.8 og f/8, 70mm og 200mm - bruk stativ og selvutløser slik at det ikke er rystelser tilstede.

Tom

På D300 har du jo mulighet til å justere fokus hvis det kun er snakk om en liten fokusjustering. Du bør ta en fokustest og deretter prøve å rette på det via D300.

Lenke til kommentar

Så har man tatt noen testbilder med objektivet, omtrentlig med en 45graders vinkel

post-102966-1197324347_thumb.jpg

Først med blender 2.8 - har lagt fokus på 10 tallet - dvs 10'ern inni fokuspunktet -men virker som fokus ligger nærmere 11 enn 10 ?

post-102966-1197324367_thumb.jpg

Så blender 8, - det som bekymrer meg er at det fremdeles er noe ullent

Begge bildene over er tatt v 110mm

Her er ett bilde tatt fra samme sted, med min Sigma 105mm f/2.8 - på blender 8 - og akuratt samme lukkertid

Og det fremstår MYE skarpere ennn 70-200'en ??

post-102966-1197324383_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Fokuspunktet ligger i forkant ja.

Jeg hadde tatt det med til forhandler og krevd at det ble fikset.

Hvorfor skal folk kreve så mye? Det holder stort sett å spørre pent :) Er lei av kunder som "krever", uten at vi har fått mulighet til å si noe som helst. Er man litt mer høflig, så får man høflighet tilbake, i tillegg til at problemet blir fikset.

Er for øvrig ikke så uvanlig med feilfokusering, spesielt på Sigma-objektiver. Men Sigma-forhandlere og importøren pleier å være greie på slike saker.

Lenke til kommentar

Det som er litt irriterende er at dette objektivet har vært innsendt til Bergen en gang før... da var det kamerafeil - sleit med å få autofokus til å følge ting - den bare jaga.

Men satte de det da bare på ett kamera og sjekka om autofokus fungerte, ikke noen skikkelige tester bare for å også utelukke andre feil ?

Jaja, tusler i butikken med det i morgen ihvertfall... Så får jeg sitte i hagen og bare se på småfuglene så lenge :)

Lenke til kommentar
Objektivet ble levert inn med ett smil idag, uten krav om noenting som helst, bare ett ønske om at det ble sendt inn og fiksa :)

Håper bare det går fort, for det har begynt å dukke opp to forskjellige spetter i hagen :)

(flagg og grønn eller grå)

Et smil løser det meste. En kunde leverte et Nikon 70-200/2,8 VR til oss for noen dager siden, og spurte med et smil om vil kunne tilby han et låneobjektiv. Jeg ringte litt rundt hit og dit, og fikk fort tak i et. Det blir levert ut til kunden med et smil så klart. Hadde han vært sur og tverr, hadde jeg kanskje latt han vente den uken man har til å rette opp feilen før kunden kan kreve lånekamera, ikke vært mer hyggelig tilbake enn han var mot oss, eller til og med hevdet at det var en "urimelig kostnad" for butikken å få tak i et slikt objektiv som kunden kan låne mens han har sitt på service.

Selvsagt hadde jeg ikke gjort det siste, men enkelte forhandlere kan nok finne på å gjøre noe slikt om kunden viser seg å være litt tverr og vrang fra første stund. Det er alltid mer gøy å gi god service til de som er hyggelige i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Skulle ønske butikken jeg handla i hadde muligheten for låneobjektiv... for jeg er redd for at det kan ta tid før jeg får mitt tilbake nå i julerushet :(

Alle butikker har "muligheten" for låneobjektiv. Det eneste kan være, om det medfører en såkalt "urimelig" stor utgift for butikken å låne ut et tilsvarende objektiv. Da kan det være du må ta til takke med et objektiv som kun dekker dine primærbehov, som er å ta bilder. Da kan i praksis et hvilket som helst objektiv regnes som godt nok.

De fleste importører eller verksteder har objektiv å låne ut, enten samme type, eller noe som i det minste ligner det du leverer inn. Det handler ene og alene om butikken gidder å ta en telefon for å få tilsendt et objektiv du kan låne i mellomtiden, med mindre butikken selv har noe du kan låne da, så klart.

Nå vet jeg ikke hvem din forhandler er, men gå tilbake til de, og be de i det minste om å ta en telefon eller to for å sjekke om de kan få tak i et objektiv du kan låne, så du har noe å ta bilder med i julen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk dette objektivet (makro versjon) for et par dager siden. Kjøpte et brukt gjennom eBay.

Har ikke hadt tid til å teste det så mye enda. Men merker at den undereksponerer/gir mørkere bilde på f/2.8 enn på f/4. Er det normalt at objektiver er mindre lyssterke enn de er oppgitt til å være. Fra f/4 til f/2.8 kjører jeg dobbel så rask lukkertid men bildene blir et halvt stop mørkere. Kjedelig ettersom lysstyrken er viktig for mitt behov (innendørs sirkus forestillinger). Har forresten mærket det samme med 50mm 1.4 vid åpen. Men ikke i like stor grad.

Andre som opplever det samme?

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt dette objektivet litt mere skjønner jeg godt hvorfor det er såpass mye skarpere nedblendet. Mitt frontfokuserer (på en 1D2) også på samme måte som hos trådstarter. Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg fikk det brukt fra statene på onsdag. Bor i Finland. Får bare enda mer lyst på originaloptikken med IS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...