Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forum-crackere slipper unna

Anbefalte innlegg

Jeg sa ikke at det var greit at de gjorde, men å sammeligne det med å stjæle en bil eller et eple blir ikke det samme. Et forum kan du bare ta backup av på en minnepenn og legge tilbake hvis noe skjer. Kan du bare kopiere bilen din og ha en reserve i garasjen? Nei, ikke sant.

Nei man kan ikke ta backup av en bil. Men akkurat det er prinsipielt irrellevant. Det kunne vært en nettbank som var offeret, og resultatet langt værre enn å stjele en bil, uansett backuper.

Jeg sammenligner ikke cracking med tyveri. Jeg påpeker at adgang til å gjøre noe galt ikke er tillatelse til det samme. Utgangspunktet var en implisitt påstand om at man kan skylde seg selv når man blir hacket, eller at man bør skylde på utvikleren av systemet og ikke på hackeren. Sånn er det ikke i mine øyne. Folk har ansvar for sine egne handlinger, og gjør man noe galt så er det galt.

At kjeltringen i dette tilfellet ikke var av det verste slaget skal vi takke oss lykkelig for. Det er en formildende omstendighet at vedkommende nøyde seg med simpelt herværk, men galt er det okke som. Uansett hvor dårlig døra var er det ikke greit å gjøre sånt.

Geir :)

Var nok jeg som kjørte bilen/huset inn i diskusjonen icc.

Men som 'tom waits for alice' her påpeker har crackeren et ansvar når han/hun velger å skaffe seg tilgang til å misbruke forumet til å sende ut spam. Å gjemme seg bak påstanden om at "Det er utviklerne sin feil" blir for dumt. Hadde det vært opp til programmerene hadde nok mange programmer vært mindre sikret enn de er i dag. Sikring forkludrer arbeidet, tar tid å implementere, reduserer i de fleste tilfeller ytelse og hadde vært unødvendig dersom folk kunne oppført seg skikkelig (noe som dessverre ikke er mulig).

Crackeren burde selv vite at det han/hun gjør både er ulovlig og umoralsk, og straffes deretter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er uansett ikke så farlig at hw.no , vg.no , itavisen.no og andre blir hakket, riaa / mpaa taper jo ikke penger på dette.

Det som er morsomt er at vg, dagbladet osv lever av piratkopiering, dvs av å oversette nyheter fra de som faktisk gjør journalistarbeid, f.eks CNN, NYT, Washington Post, Akam.no, hw.no osv.... Det er sjelden man finner skikkelig journalistarbeid og egen research blant de norske sladreavisene.

Lenke til kommentar
Det som er morsomt er at vg, dagbladet osv lever av piratkopiering, dvs av å oversette nyheter fra de som faktisk gjør journalistarbeid, f.eks CNN, NYT, Washington Post, Akam.no, hw.no osv.... Det er sjelden man finner skikkelig journalistarbeid og egen research blant de norske sladreavisene.

Jepp, dette er en skikkelig uting for nettaviser generelt. Det er enorme mengder klipp-lim-og-oversett-journalistikk selv hos store nettaviser som burde ha ressurser til å skrive mye selv.

Men dette er jo selvfølgelig økonomisk begrunnet; å jobbe seg gjennom en skikkelig egen sak som man er alene om kan fort ta mange dager. I løpet av samme tid kan den samme 'journalisten' lage 20 'klipp-og-lim'-saker som tilsammen resulterer i enormt mange flere sidevisninger enn den ene 'ordentlige' saken ville ha gjort. Synd og skam egentlig.

Og når selv store og seriøse aktører begynner å inkludere youtube-videoer og lignende - mange av dem helt opplagt copyright-beskyttet og dermed opprinnelig lagt ut uten lov - så blir det bare teit. Prøv å stjel lignende materiell fra VG, Aftenposten eller Dagbladet og de kommer til å slå ned knallhardt på deg - selv om de gjør akkurat det samme selv.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Bare for å ha det helt klart, hw.no har få <<egen>> produserte artikler. Det meste av store nyheter er hentet og oversatt fra andre kilder. Nå sier jeg ikke at det er noe galt i det, men tvert imot. De fleste nettaviser prøver å få samlet flest nyheter til lesernes fordel. Ville du hatt det slik at du måtte klikk deg innom 100-nettaviser hver dag for å holde deg oppdatert?

Jeg syns ikke det er noe galt i videreformiddling av nyheter :D

Lenke til kommentar
Seriøst, om politiet ikke kan forfølge hackere så burdet heller ikke fildere slippe foran i køa!

Med tanke på at det knapt er en brøkdel av en promille av fildelerne som får noen som helst reaksjon (og langt færre som det faktisk åpnes sak mot) så kan man vel ikke akkurat si at disse prioriteres av politiet heller. Tvert i mot så blir kriminalitet på nett enten det er hacking eller fildeling dessverre totalt oversett.

Her quoter du meg ut av sammenheng.

Poenget er at lobbyvirksomhet gjør det mulig at "filleting" blir prioritert istedenfor langt alvorligere saker, en tenåring som laster ned Siste album av britney spears blir ofte prioritert foran andre alvorlige lovbrudd : phishing, alvorlige svindelsaker på nett, hacking/cracking av nettsteder og hærværk og fanteri som massive ddos angrep, botnets og så utrolige mye mye mer.

Enkelt og greit så er det sånn at om man ikke har ressurser så bør man i alle fall bruke de ressursene man har på å ta de værste kriminelle først, og sammtidlig passe på at man ikke blir manipulert av lobbyaktivister.

Lenke til kommentar

Vet ikke om noe sånt har vært vellykket tidligere, men kunne det vært en idé å samle underskrifter som krever at saken skal gjenopptas?

Tydeligvis er det mange engasjerte sjeler her som ønsker disse folka bak lås & slå, så hvorfor ikke starte en kampanje av noe slag....

Kunne jo blitt en bra prinsipp-sak som viser hvor opptatt norske data-brukere er av at Norges Politistyrker får de midlene de trenger.

Få VG, Aftenposten og Dagbladet med på bølgen med et par artikler så har man plutselig den oppmerksomheten man trenger for at politikerne må ta grep.

Se for dere følgende overskrift "Norske internettbrukeres personinformasjon i fare", "Utenlandske crackere forsyner seg av norske brukeres personlige informasjon" osv osv....

Jeg er ikke noe journalist-materiale, så overskrift-eksemplene var ikke all verden, men jeg vet at jeg ville reagert om jeg leste noe sånt på VG Nett en dag...

Før man vet ordet av det har man 10-20.000 underskrifter, og da føler nok brått mr.Storberget at han må ta affære og forsvare hvorfor dette er så dårlig prioritert.

Endret av oceana
Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant at så mange her rakker ned på politiet. Det er et kjent fakta at politiet er rammet av store kutt de senere årene. Folk skriker etter lavere skatter og mer lønn til seg selv uten å innse at dette vil gå ut over noe. Oljeinntektene alene er ikke nok til å drive dette landet.

Til de av dere som kritiserer systemet vi har i Norge. Tror dere virkelig det er bedre i andre land? I Sverige og Danmark klager de like mye over bøter, politi og avgifter som nordmenn gjør. Les litt utenlandsk presse så vil dere se at Norge ikke er i noen særstilling på dette området.

Etterforskning koster, og det mye, men hvem skal betale regningen. Jeg har full forståelse når politiet henlegger slike saker. De kan ikke trylle frem midler. Den vestlige verden og dens ledere later til å tro at det kan kuttes over en lav sko, kalle det effektivisering, og så skal alt gå som smurt. I Posten har de et motto, "Vi skal ikke jobbe fortere, bare smartere," men hvem som helst må se urimeligheten i dette utsagnet. De fleste budene ligger langt over kravene til effektivitet/produktivitet, men klarer ikke jobben innenfor arbeidstiden tross dette. Slik er det også i andre bedrifter og institusjoner. Den norske befolkningen er blant de mest effektive arbeiderne i verden. Hvorfor klarer vi ikke da å få unna arbeidet? Jeg mener svaret må være innlysende.

Det mest skremmende er at befolkningen ikke åpner øynene og ser galskapen.

P.S Ja, jeg jobbet som bud i Posten, men hoppet av skrangletoget. Det har sporet helt av.

Lenke til kommentar

Neineinei, dem gjør ikke det uten at dem betaler for det + at dem fleste bruker NTB og reuters til å finne sakene

Lenke til kommentar
Jeg synes det er interessant at så mange her rakker ned på politiet. Det er et kjent fakta at politiet er rammet av store kutt de senere årene. Folk skriker etter lavere skatter og mer lønn til seg selv uten å innse at dette vil gå ut over noe. Oljeinntektene alene er ikke nok til å drive dette landet.

Eller man er for å endre prioriteringen brukt av dagens midler. Fremfor å finansiere Opera, anti-abort organisasjoner, religiøse troer (de kan ta regningen selv) osv så kan man bruke pengene på det som er viktig for allmennheten. Politi, forsvar, helsevesen, infrastruktur og rettsvesen bl.a. Lommeboken vår er kanskje tjukk, men ikke tjukk nok til at man kan sende sedler rundt i hytt og gevær. Det er sikkert kjekt å bygge en opera (den får fungere som en symbolsk figur i argumenteringen min), men den er ikke viktigere enn å sørge for at man har god nok beskyttelse mot kriminalitet, samt at det er litt vel mange syke i helsekø. For ikke å snakke om eldreomsorgen. Fiks opp i slike ting først, så kan man bruke det som er til overs på nasjonale "bling".

Jeg er glad i dette forumet her, men jeg har sett nok av værre tilfeller som er blitt henlagt. Så når køen av ting som ikke blir etterforsket skal tas fatt på så kommer nok Diskusjon.no litt langt bak i køen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Vel, dette er nok ett eksempel på Politiets holdning mot datakriminalitet her i Norge. Dette er ett av mange eksempler som gir alle nerder der ute signaler om at datakriminalitet lønner seg.. En ting er sikkert, det kommer til å fortsette frem til DNB mister noen milliarder..

Nå var ikke denne saken så veldig alvorlig i forhold til andre saker som blir henlagt over landet. For eksempel vold saker. Bedre at de henlegger forum crackere enn voldsforbrytere. Om det hadde vært penger involvert hadde saken stilt seg ganske anerledes.

Lenke til kommentar
Poenget er at lobbyvirksomhet gjør det mulig at "filleting" blir prioritert istedenfor langt alvorligere saker, en tenåring som laster ned Siste album av britney spears blir ofte prioritert foran andre alvorlige lovbrudd : phishing, alvorlige svindelsaker på nett, hacking/cracking av nettsteder og hærværk og fanteri som massive ddos angrep, botnets og så utrolige mye mye mer.

Enkelt og greit så er det sånn at om man ikke har ressurser så bør man i alle fall bruke de ressursene man har på å ta de værste kriminelle først, og sammtidlig passe på at man ikke blir manipulert av lobbyaktivister.

Og dette har du tall på?

Hvor mange i norge har blitt tatt for å laste ned britney spears i forhold til alvorlige svindelsaker på nett?

Politiet må gjøre som alle politikere må gjøre. De må prioritere. Man kan ikke sammenligne enkeltsaker og konkludere ut fra det.

Selv om det foregår alvorlig kriminalitet, eller at folk må vente i sykehuskø, så betyr ikke det at vi må legge ned resten av samfunnet for å kun konsentrere oss om de førstnevnte sakene.

Dessuten så løser ikke penger alt. Vi har en alvorlig mangel på arbeidskraft i dette landet. Uansett hvor mye penger vi hadde pøset inn i politiet eller helsevesenet så ville vi ikke kunne løse alle problemer.

Derfor er det rett og rimelig at man prioriterer og velger de sakene som har størst samfunnsmessig nytte. For mindre alvorlige saker blir fort bare 'stikkprøver' siden man ikke kan ta alt. Men folk skal vite at det finnes en risk for å bli tatt. Derfor tar man også 'småfiskene' en gang i blandt.

Det er korrekt at mye politikk kan bli avgjort gjennom lobbyisme etc. Men ærlig talt, det er jo slik samfunnet er designet å fungere. Vi har folk som representerer en gruppe. Enten det er et parti, firma, en etnisk gruppe, handikappede.. hva som helst.

Det betyr ikke at man er korrupte for det, og at de med mest penger alltid vinner.

Heldigvis er det de folkevalgte som fortsatt styrer dette landet...

Lenke til kommentar

..men glemmer man å skru på blinklyset, så har de plutselig kapasitet til å kjøre rettsak om du ikke vil godta boten.

..hvis noen slår deg ned på byen, og du får varige skader for resten av livet, så får de kanskje bot på 3000. Snakker man i mobiltelefonen mens man kjører så er boten 1500..

.."sinnsyk i gjerningøyeblikket" er en annen artig vri. Jeg vil tørre påstå at alle som overlagt dreper en annen person er sinnsyk..

Norske lover, norsk rettsvesen.. helt på tryne.

posten er muligens en flekk "off-topic" .. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...