robbery Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hei folkens. For noen uker siden lastet jeg ned noen BETA-Drivere til mitt XFX 8800 GTS NVIDIA 320 skjermkort, der panelet innholder såmangt av forskjellige funksjoner. Blant annet funksjoner for overklokking av CPU, MB, RAM, etc, og jeg kunne stille hastigheten på vifta, noe som jeg ikke kunne gjort før. Det jeg stusset litt på, er at jeg har en AM2 Athlon XP5600+, som skal kjøre på 2.8ghz. Jeg lastet ned et monitor-program som jeg kunne se klokkehastigheten på CPU-kjærnene, og der stod det 1.7ghz på hver og en. Jeg regnet med at det skulle være sånn, men at når det står 2.8ghz på komplett så var det alà kombinert hver kjærne, altså 1.7+1.7 = 3.4, og at det var en feilmargin inne i bildet. Men det jeg ser nå er at når jeg "klokker" opp hastigheten på CPU-en i NVIDIA panelet til 2.8, så ligger temperaturen på nesten samme nivå. Jeg har hatt problemer med å kjøre spill, men merker nå at når jeg har klokket den opp til det "originale" nivået den egentlig skal stå på, har jeg hatt fått en merkbar forskjell i både spill og generelt. Er det mulig at CPU-hastigheten stod på en "safe-mode" verdi når jeg installerte det for første gang, og at den faktisk stod på 1.7 og det var alt for lite, og at jeg først nå har fått den originale verdien opp å gå? Og kan jeg klokke CPU-en så mye jeg vil, bare så lenge temperaturen holder seg på et stabilt nivå? Har en ganske heftig Zalman vifte i kabinettet som tåler en del. Hjertelig takk for alle svar:) Mvh Rune Specs: XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3 ABIT Fatal1ty AN9 32X, nForce 590 SLI Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Tagan Easycon XL 600W, Modulære kabler AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Det er nok cool & quiet som slår inn når klokkehastigheten viser 1.7GHz. Hver av kjernene skal kjøre på 2.8GHz når de blir belastet (klokkes ned når det ikke er nødvendig med kraft for å holde seg kjøligere og spare strøm) Lenke til kommentar
robbery Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 jeg har ikke cool'n quiet! installert :/ så den funksjonene skal vel egentlig ikke være operativ eller intakt på noen slags helst måte. Deaktivert i BIOS og. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 jeg har ikke cool'n quiet! installert :/ så den funksjonene skal vel egentlig ikke være operativ eller intakt på noen slags helst måte. Deaktivert i BIOS og. Er jo egentlig ikke værre enn at du sjekker hva cpu står på som default i bios. Så justerer du spenning og clock opp til det nivået den skal stå på. Kanskje du har elendig minne som gjør at du får langt lavere fsb en det du skulle hatt? Lenke til kommentar
robbery Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 - har hørt og erfart at Corsair er bra RAM jeg. I BIOS står det på default som er 2.8ghz, og FSB og spenningsnivået er som det skal. Men poenget er at med AMD Monitor i Windows stod det 1.7ghz per CPU-kjærne, har klokket den opp til 2.8ghz (som den skal stå på). Men synes det var rart at den stod på 1.7ghz når jeg første installerte den. Når jeg klokker den opp, og installerer AMD Dual Core Syncronizer Fix, så "klokkes" den ned igjen til 1.7ghz. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Last ned cpu-z , sørg for at du starter opp et program som for eksempel Orthos og kjører en stress test på begge kjernene. Nå åpner du cpuz og sjekker hastigheten der. Er den riktig så ser det ut som at cpu'en din klokker seg ned automatisk når den ikke er under last. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå