Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg i bil, watt og Ampere

Plecto

Anbefalte innlegg

Leste litt her, sto at alt over 90db kan forårsake varige skader hvis man er utsatt for lenge, 120db er smertegrensen, over 130db få man varige skader bare man er utsatt en kort stund, ved 150db, i alle fall 160db sprekker trommehinnen momentant. Så hvis verdensrekorden er på 180db bør bilen være godt isolert for alle man skal et stykke unna for å unngå at ikke trommehinna sprekker for å si det sånn. Noen som vet hvordan man regner tap av lydstyrke over hvilken avstand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste litt her, sto at alt over 90db kan forårsake varige skader hvis man er utsatt for lenge, 120db er smertegrensen, over 130db få man varige skader bare man er utsatt en kort stund, ved 150db, i alle fall 160db sprekker trommehinnen momentant. Så hvis verdensrekorden er på 180db bør bilen være godt isolert for alle man skal et stykke unna for å unngå at ikke trommehinna sprekker for å si det sånn. Noen som vet hvordan man regner tap av lydstyrke over hvilken avstand?

for å i det hele tatt kunne spille så høyt, så MÅ bilene være godt isolert.. alle vegger og paneler i 180,5dB bilen er laget i betong(?) så høres ikke SYKT på utsiden :p

Lenke til kommentar
Blir jo da nærmest et eksperiment, fjernstyre anlegget, sette inn en lydmåler, isolere godt, sette på hørselværn for så å starte anlegget på fullt :p Ikke akkurat noen god lytteopplevelse :p

Det er over 50 000 deltakere verden over som allerede har drevet med dette i maaaaaange år, hehe...

Folk står vel og merke ikke med øreklokker på når de er på utsiden av bilen..

Rudsk-juli-2007-00157.jpg

Rudskogen-sept--(110).jpg

Rudsk-juli-2007-00105.jpg

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Men hvordan forklarer dere at subwooferen min bare brukte 70W når den spilte på fult? Hva er vits med en 500W strømforsyning når den ikke trenger mer enn 70W? Eller er det sånn at subwooferen min har en 500W peak strømforsyning og en kanskje 100W RMS? I så fall trodde jeg at det skulle mer enn 70W med guffe til for å få en subwoofer til å riste på hele huset :p

Lenke til kommentar
Men hvordan forklarer dere at subwooferen min bare brukte 70W når den spilte på fult? Hva er vits med en 500W strømforsyning når den ikke trenger mer enn 70W? Eller er det sånn at subwooferen min har en 500W peak strømforsyning og en kanskje 100W RMS? I så fall trodde jeg at det skulle mer enn 70W med guffe til for å få en subwoofer til å riste på hele huset :p

Åssen forsterker er dette snakk om, og hva målte du med og ikke minst, hvordan målte du.

Jeg mater mine subwoofere med opp til 5000w rms, og det MÅLER vi på utgangen av forsterkeren, så det vet jeg at den yter. Pioneerampene mine har jeg målt til 1800w rms.

Lenke til kommentar

Forsterkeren aner jeg ikke, den er jo innebygget i suben. Har en AudioPro Avanti SW-500.

Satte inn en strømmåler i stikkontakta, altså strømmåler i kontakten og kabelen fra suben i strømmåleren. Den måler da antall Ampere som går igjennom samt spenningen.

Lenke til kommentar
Forsterkeren aner jeg ikke, den er jo innebygget i suben. Har en AudioPro Avanti SW-500.

Satte inn en strømmåler i stikkontakta, altså strømmåler i kontakten og kabelen fra suben i strømmåleren. Den måler da antall Ampere som går igjennom samt spenningen.

Du kan IKKE måle Primærspenninga da, det blir jo heeeeelt feil...

Du må måle spenning og strøm på ledningen som går til høyttaleren, er jo tap osv i forsterkeren..

Og er den ampen på 500w rms?

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
Hvorfor det?

Energinivået kan vel uansett ikke bli noe høyere, og siden strømmen må gjøres om fra vekselstrøm til likestrøm så vil den faktisk miste litt av energien i form av varme.

Har jeg sagt noe annet?

Vanlig klasse A/B er jo 50-60% effektiv kanskje, så snakker vel om 35w maks til den subben, og er jo derfor jeg spør om den er 500w rms.. Noe jeg tviler veldig på at den er.

EDIT: Sjekket spec på subben og der står det 500w rms, så da har jeg lite tro på at trådstarter her har målt riktig.

Spenningsmåling og amperemeter er eneste veien å få dette riktig på.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Du oppnår aldri 500W kontinuerlig dersom det er RMS som oppgis, fordi det er kun i bassen det faktisk blir så mye effekt levert. Normalt sett vil bassen bare være peaks på korte øyeblikk, som altså bare gir noen bursts med 500W RMS. Kondensatorer, spoler, osv. sørger for at den strømmen du måler som går inn til forsterkeren blir jevnet ut.

Lenke til kommentar

Men jeg trodde RMS var den gjennomsnittelige effekten som forsterkeren kan gi til suben, sett bortifra tap i suben så er da 500W den effekten som suben kan ha, hvis det da ikke er sånn at det er planten en forsterker i suben som er way kraftigere enn selve membranen kan klare å yte?

Mulig jeg har målt feil, vet ikke hvordan det kan ha seg men, leste bare av displayet til strømmåleren mens glassene klirret i etasjen over :p Sto 70W, kanskje det hadde blitt mer hvis jeg hadde spilt av et annet medie, tynet et hakk til på forsterkeren ellerno, men tviler på at det hadde blitt så veldig mye mer.

Lenke til kommentar

Men spenning sier ingenting om hvor mye futt du kan få i en gjenstand, sender du 2 millioner volt inn i en støvsuger betyr ikke det at støvsugeren blir helt rabiat hvis motstanden er vel så høy. Men du sier at RMS spenning er den høyeste spenningen forsterkeren klarer å levere over en viss tid uten å klippe? Hva mener du med det? Jeg trodde RMS nettopp var den spenningen en forsterker kan levere uavhengig av tid...

Har hatt 3mx men hva mener du med en sinustone?

Lenke til kommentar

320px-Sine_wave.svg.png

En tone som ser slik ut hele tida, dvs. gjentar seg. På musikk vil effektiv-verdien av spenninga som sagt være mye lavere (ulik høyde og frekvens på kurva).

Forresten, det med tida er feil, ja, mente forvrengning!

Jeg hadde et par artikler på handa som jeg tenkte å slenge inn, men finner dem ikke igjen nå! :( Skal lete videre!

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Det er nok korrekt at forsterkeren kan levere eksempelvis 500W kontinuerlig til høyttalerene, men om den faktisk gjør det bestemmes av signalet en sender inn. Dersom en sender en ren sinus på 40Hz inn, så er det mulig en kan klare å få den til å levere 500W kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...