Andrull Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) 36 000w får man med 4 forsterkere, og 165dB får man med 2 subwoofere, så trenger ikke ta så stor plass... Nei, bare jeg som tenkte på en artikkel der det stod om en subwooer som kunne spille oppimot 180dB, og som var plassert i en lastebil, eller noe den duren. Når en begynner å nærme seg et lydtrykk på samme nivå som når en romferge skytes ut, da er du ivhertfall garantert at naboen, nabolaget, og ja, gjerne hele byen hører det. 10dB er en dobbling av det hørbare trykket, 3dB er en dobbling av effekt. Stemmer. "Nesten" riktig da. Endret 12. desember 2007 av andrull Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 36 000w får man med 4 forsterkere, og 165dB får man med 2 subwoofere, så trenger ikke ta så stor plass... Nei, bare jeg som tenkte på en artikkel der det stod om en subwooer som kunne spille oppimot 180dB, og som var plassert i en lastebil, eller noe den duren. Når en begynner å nærme seg et lydtrykk på samme nivå som når en romferge skytes ut, da er du ivhertfall garantert at naboen, nabolaget, og ja, gjerne hele byen hører det. 10dB er en dobbling av det hørbare trykket, 3dB er en dobbling av effekt. Stemmer. "Nesten" riktig da. Han som spiller høyest i dB-drag i verden nå har EN subwoofer, 18" og 4 forsterkere som yter ca 7000w rms pr stk. Han spiller over 180dB Og det er i en Volvo stasjonsvogn. Lenke til kommentar
rhofset Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Jonepet: trodde grunnen til at vi sier at det er 230V og ikke 325V AC i stikkontakten var fordi 325V AC gir like mye effekt som 230V DC? Det er korrekt. Vi sier det er 230V fordi det er det som ville gitt samme effekt om det var en likespenning. Det er det som kalles RMS. 230V er RMS/effektvverdi mens 320V er toppspenning/peak voltage. Snodig at jeg ikke har fått med meg dette etter å ha jobbet som elektriker i 11 år. Enig med Techpoint, det er rart at ingen elektrikkere har fått vite dette! Endret 12. desember 2007 av rhofset Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Sjekket i Haynes boka, men fant ingenting om hvor mye dynamoen lader, noen som vet hvor jeg skal lete? Hadde forestilt meg et par siden med generell teknisk informasjon om bilen, men fant ingenting. Leste forresten litt om høyeste lyder osv. Leste i Illustrert vitenskap at den høyeste lyden som noen gang har vært i historien var ved et vulkanutbrudd for en del år siden. De regnet seg fram til at lydstyrken var på ca. 180 dB, men så leste jeg også at lydstyrken som kommer fra en rakettoppskytning er rundt 200dB, så jeg vet ikke. Er dere forresten sikker på at det finnes høytalere som kan spille 160-180 db? 160dB vil føre til at alle i en omkrets av 10km vi oppleve nok lydstyrke til å nå smertegrensen, høres litt urealistisk ut, ved 160db blir man jo døv momentant. Endret 12. desember 2007 av Plecto Lenke til kommentar
Defus Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hos meg stod det i den boka som fulgte med bilen på spesifikasjoner. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Jonepet: trodde grunnen til at vi sier at det er 230V og ikke 325V AC i stikkontakten var fordi 325V AC gir like mye effekt som 230V DC? Det er korrekt. Vi sier det er 230V fordi det er det som ville gitt samme effekt om det var en likespenning. Det er det som kalles RMS. 230V er RMS/effektvverdi mens 320V er toppspenning/peak voltage. Snodig at jeg ikke har fått med meg dette etter å ha jobbet som elektriker i 11 år. Enig med Techpoint, det er rart at ingen elektrikkere har fått vite dette! Fordi dette er noe eletrikere strengt tatt ikke trenger å vite for å utføre jobben sin? Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 På fagspråket kalles det amplitudeverdi Link her for spessielt innterreserte. Lærte om dette på skolen. Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Sjekket i Haynes boka, men fant ingenting om hvor mye dynamoen lader, noen som vet hvor jeg skal lete? Hadde forestilt meg et par siden med generell teknisk informasjon om bilen, men fant ingenting. Leste forresten litt om høyeste lyder osv. Leste i Illustrert vitenskap at den høyeste lyden som noen gang har vært i historien var ved et vulkanutbrudd for en del år siden. De regnet seg fram til at lydstyrken var på ca. 180 dB, men så leste jeg også at lydstyrken som kommer fra en rakettoppskytning er rundt 200dB, så jeg vet ikke. Er dere forresten sikker på at det finnes høytalere som kan spille 160-180 db? 160dB vil føre til at alle i en omkrets av 10km vi oppleve nok lydstyrke til å nå smertegrensen, høres litt urealistisk ut, ved 160db blir man jo døv momentant. verdensrekorden er som sagt 180,5dB.. og har selv opplevd biler som spiller 165dB ingen fare å stå rett ved siden av den bilen Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Tviler. Det kunne ivhertfall ikke vært i nærheten av 165dB der du hadde plassert ørene dine. Men godt hørselvern osv.. kan det nok sikekrt hende d reddet hørselen dog. Mulig du ikke blir døv hvis frekvensområdet var utenfor det området vi mennesker kan høre... (?) Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 hm, merkelig at ingen av de 100 menneskene som sto i omkrets på 10-20meter av den bilen ble døve da spilte forresten 69hz, noe jeg mener er fullt hørbart for mennesker Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Kan ha noe med at for at det i heletatt skal være mulig å få såpass høyt lydtrykk inni bilen, må den være så bra dempa at utenfor høres det ikke noe særlig Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Kan ha noe med at for at det i heletatt skal være mulig å få såpass høyt lydtrykk inni bilen, må den være så bra dempa at utenfor høres det ikke noe særlig kan fort stemme.. sitti i min egen bil i 147dB.. var ikke kjempe koselig.. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Nå er lydstyrken i et db-drag og fra en rakettutskytning målt med litt forskjellig avstand da. Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Nå er lydstyrken i et db-drag og fra en rakettutskytning målt med litt forskjellig avstand da. jaja, men 180dB målt 200 meter unna er nok ca ganske likt 180dB målt 1 meter unna Lenke til kommentar
espenal Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Dummeste jeg har hørt at du har sitti i bilen din med 147 db hva har du målt dette med og i hvilken skala? Er veldig glad i lyd (spesielt bass:)) og har drivi med mye galskap med div pa-utstyr. Det værste jeg har opplevd er vel bortimot 120 db(a) og da var det så høyt at jeg nesten gjorde i buksa. Man sliter med å fokusere (med øynene) i disse lydnivåene og det spraker som f*** i øra. Så du som har sitti i bilen med 147 DB kan bare gå og kaste db måleren din (eventuelt selge alle høytalerene dine siden du ALDRI vil høre de igjen) edit: retta en trykkleif Endret 13. desember 2007 av espenal Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Dummeste jeg har hørt at du har sitti i bilen din med 147 db hva har du målt dette med og i hvilken skala? Er veldig glad i lyd (spesielt bass:)) og har drivi med mye galskap med div pa-utstyr. Det værste jeg har opplevd er vel bortimot 120 db(a) og da var det så høyt at jeg nesten gjorde i buksa. Man sliter med å fokusere (med øynene) i disse lydnivåene og det spraker som f*** i øra. Så du som har sitti i bilen med 147 DB kan bare gå og kaste db måleren din (eventuelt selge alle høytalerene dine siden du ALDRI vil høre de igjen) edit: retta en trykkleif målte med noe som heter termlab, du har kanskje hørt om det? ved 56 hz spilte jeg 147 før.. dette var med 3000w, nå har jeg 6000w, du er velkommen til å høre hvis du vil. hva målte du med 120dB så du nesten dreit på deg da? lille pingle.. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Dummeste jeg har hørt at du har sitti i bilen din med 147 db hva har du målt dette med og i hvilken skala? Er veldig glad i lyd (spesielt bass:)) og har drivi med mye galskap med div pa-utstyr. Det værste jeg har opplevd er vel bortimot 120 db(a) og da var det så høyt at jeg nesten gjorde i buksa. Man sliter med å fokusere (med øynene) i disse lydnivåene og det spraker som f*** i øra. Så du som har sitti i bilen med 147 DB kan bare gå og kaste db måleren din (eventuelt selge alle høytalerene dine siden du ALDRI vil høre de igjen) edit: retta en trykkleif "OOoo jeg er så smart" Sorry at jeg er sarkastisk, men litt av en måte å angripe en erfaren dB-drager på! Det at du synes 120dB ved MUSIKK er mye, skjønner jeg. Dette var målt ved en sinustone på 57 hertz inne i en bil. Er faktisk litt forskjell. Lenke til kommentar
klovnster Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 og sånn til mitt forsvar, så var du jo faktisk med typhon og du som ikke trodde noe på det og tror jeg er døv.. det sto INGENTING om at jeg ikke holdt for øra Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Sjøl har jeg sitti inni bilen med snittmåling av musikk til ca 140dB over 1 minutt. Og målepunktet er ca 1cm fra frontruta, så det er gjerne myyyye høyere ved elementet. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Nå er lydstyrken i et db-drag og fra en rakettutskytning målt med litt forskjellig avstand da. jaja, men 180dB målt 200 meter unna er nok ca ganske likt 180dB målt 1 meter unna Dessuten er det VELDIG stor forskjell på hvor mye energi som må til for å måle 180dB i alle retninger i åpne omgivelser kontra ett punkt i en liten lukket kupé Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå