Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg i bil, watt og Ampere

Plecto

Anbefalte innlegg

nei, var ikke i en vanlig bil det var snakk om heller. Snakk om en bil som er konstruert for å burpe noen sekunder. Gjerne tiltalls batterier av heftig kaliber som mater forsterkeriet... og så blir det vel brukt ladere(?) for å få opp strømmen igjen etterpå.

Dessuten hadde det ikke vært mulig å sitte i en bil med et anlegg som spyr ut 30KW konstant:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvis du lar bilen stå på tomgang i en times tid så vil batteriet være fullada? Har du noe sted jeg kan finne dokumentasjon på hvor mye dynamoen i f.eks. bilen min lader, vet det er mange faktorer i bildet, men altså hvor lang tid det tar for dynamoen å lade opp batteriet så det blir mer praktisk? Har hørt så veldig mye her nå at jeg usikker på hva som er riktig :p Fikk jo fortalt av en bilmekaniker at dynamoen lader med rundt 3-4 A e.l. Men lader den med 100A så burde jo ikke kraftig anlegg i bil være noe problem :p

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen universalliste som forteller hvor mye dynamoen lader i hver eneste bil, men det skal være mulig å finne ut, siden det står i verkstedsmanualer, eksempelvis Haynes.

Dynamoen blir typisk dimmensjonert etter hvor mye som kreves for å lade batteriet, drive motoren, drive alt originalt tilbehør, samt en god del ekstrautstyr. Tar man f.eks lys på en bil, så: Hver nærlyspære: 4A, hver fjernlyspære: 4A = 16A for å drive lys. Baklys tar vel 10A dersom alt står på. Tåkelys tar 8A, så da er man oppe i 34A. Så kommer drivstoffpumpe, tenning, osv. for å drive motoren. Går fort 5-10A der sikkert, så si 40A totalt da. Vindusviskere: 5A => 45A. .. så har man jo litt igjen da til å lade batteriet i tillegg til å drive ekstrautstyr som ikke er standard.

Lenke til kommentar
En hestkraft tilsvarer 750W (30 000W / 750w = 40HP) Med andre ord må man ha en motor som drar 40hestekrefter kontinuerlig. Nå er det vel bare 40% av kreftene i en motor som går til fremdrift og kan omgjøres til strøm, og rent praktisk blir det plutselig oppimot en 100HP som kontinuerlig må arbeide for å holde liv i et 30KW annlegg.

Regner vi med at motoren gjerne skal ha litt overskudd til Peek effekt osv.. ja så må du ha en helvettes motor for å dra annlegget. I en "vanlig bil" så går jo nesten all motoreffekten i såfall til å produsere strøm..... Noe jeg ikke ville tro var mulig, men men.

Med andre ord så høres altså 30KW voldsomt mye, og kan nesten ikke være sant i en vanlig bil.

36 000w er det meste jeg har sett i en "vanlig" bil.

Dere må huske det at ett anlegg som kan yte 30-36 000w rms ikke gjør dette hele tiden, det er bare på absolutt maks og i korte øyeblikk (bass slag) at det kan ligge opp mot dette..

Som f.eks i bilen min så har jeg nå en amp som kan yte 5000w rms, ,men det er jo ved maks justering og bånn spiker på anlegget, og de færreste spiller musikk som går maks hele veien gjennom..

Så hvis du lar bilen stå på tomgang i en times tid så vil batteriet være fullada? Har du noe sted jeg kan finne dokumentasjon på hvor mye dynamoen i f.eks. bilen min lader, vet det er mange faktorer i bildet, men altså hvor lang tid det tar for dynamoen å lade opp batteriet så det blir mer praktisk? Har hørt så veldig mye her nå at jeg usikker på hva som er riktig :p Fikk jo fortalt av en bilmekaniker at dynamoen lader med rundt 3-4 A e.l. Men lader den med 100A så burde jo ikke kraftig anlegg i bil være noe problem :p

En standard dynamo på en litt større bil med bensinmotor, f.eks Mondeo har 90A dynamo som kan lade 90A

3-4A er jo bare helt latterlig, den mekanikeren har enten misforstått spørsmålet ditt eller så vet han ikke hva han snakker om.

Lenke til kommentar

Har selv forsterker til subben som er oppgitt til 4000w rms :) Det er vel med 14,5V inn da (tror det er 400A som er anbefalt sikring). Og så har jeg 120A dynamo...

Jonepet: trodde grunnen til at vi sier at det er 230V og ikke 325V AC i stikkontakten var fordi 325V AC gir like mye effekt som 230V DC?

Vel, du sier kanskje ikke noe annet du heller da... hehe

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Jonepet: trodde grunnen til at vi sier at det er 230V og ikke 325V AC i stikkontakten var fordi 325V AC gir like mye effekt som 230V DC?

Det er korrekt. Vi sier det er 230V fordi det er det som ville gitt samme effekt om det var en likespenning. Det er det som kalles RMS. 230V er RMS/effektvverdi mens 320V er toppspenning/peak voltage.

Lenke til kommentar

Det er korrekt. Vi sier det er 230V fordi det er det som ville gitt samme effekt om det var en likespenning. Det er det som kalles RMS. 230V er RMS/effektvverdi mens 320V er toppspenning/peak voltage.

Snodig at jeg ikke har fått med meg dette etter å ha jobbet som elektriker i 11 år.

Lenke til kommentar
Kva er poenget med alt effekthysteriet? Eg har ein subwoofer på 200W som klarer seg meir enn godt nok. Frontsettet er heller ikkje noko varmeovn i spesifikasjonene.

Er det noko poeng i å bruke effekt som eit utgangspunkt for valg av utstyr?

Bare hvis du konkurrerer, slik som techpoint :)

Jeg nevnte at forsterkern min var oppgitt til 4krms, men nevnte ikke at det er i 1ohm, og jeg kjører i 4 ohm. Da får jeg ut 1500W, som er mer enn nok til daglig bruk.

Lenke til kommentar
Er det en måte å regne sånn ca om fra RMS til dB? 36000W må vel føre til et skadende volum :p

Selvfølgelig er det skadelig, det er jo 500w rms også det....

Kan ikke regnes ut, men vet jo av erfaring at visse biler innen visse konkurranseklasser ligger mellom 158-165dB med denne effekten..

Men vet jo også at de har vært oppe i 180,5dB med mindre effekt enn dette i extreme klassene.

Lenke til kommentar
Går ikke det under "lastebil-stereo" ? :whistle:

Ps: Smertegrensen er på 120dB, og det skal vel ikke altfor mye høyere til før trommehinnene går.

Var det slik at hver 3dB er en dobbling i lydstyrke? Eller var hver dB en dobbling?

Altså at 120dB er dobblet så høyt som 119dB.

36 000w får man med 4 forsterkere, og 165dB får man med 2 subwoofere, så trenger ikke ta så stor plass...

10dB er en dobbling av det hørbare trykket, 3dB er en dobbling av effekt.

Er det en måte å regne sånn ca om fra RMS til dB? 36000W må vel føre til et skadende volum :p

Nei, fordi alle høyttalere gir forskjellig lydoutput pr. watt. (btw. over 95% av effekten går rett ut i varme).

Og det er forskjellig fra bil til bil... Samme utstyr kan spille svært forskjellig i to biler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...