Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg i bil, watt og Ampere


Plecto

Anbefalte innlegg

Har fundert litt på dette. Folk sier de har 1000 og 2000 watts anlegg i bilen sin, men så høy watt vil jo ta enorme mengder strøm. 2000watt tilsvarer vel borti 160 Ampere i bilen, noe som vel er skadelig over lengre tid pluss at batteriet vil bli ladet ut på under en halvtime. Hvor mange watt trekker egentlig et greit anlegg til la oss si 5000kr. på full styrke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på om anlegget er lagd for lydkvalitet eller lydstyrke.

 

Du får forsterkere med f.eks. "bare" et par hundre watt og samtidig flere tusen watt, men de er beregnet på forskjellig bruk.

 

Vil tro du får en 1000 watter med tålig god lyd-kvalitet til den prisen.

 

Nå hender det jo at produsenter oppgir effekten med spenning så høy som 18 volt(!), det er noe man må sjekke i spesifikasjonene da.

Lenke til kommentar

Den effekten som oppgis som maks er det skjeldent faktisk leveres til høyttalerene/subben(e) Siden det menneskelige øret oppfatter lave frekvenser (dvs. bass) mye dårligere enn høye frekvenser boostes somoftest bassen noe voldsomt i forhold til resten. Resten er bare noen få watt sammenlignet. Bassen er somoftest som de fleste vet ikke noe som går kontinuerlig, men i pulser som da gir høyt effekttrekk fra batteri, for så omtrendt ingen (hvor da batteriet får ladet seg litt).

Lenke til kommentar

Men hvor mye lader batteriet seg a? Har lest og hørt både 3-4 A, 5-6A og 30-90A :p

 

Testet forresten litt med min egen hjemmesub, kostet vel rundt 7000, aktiv sub med innebygget 500W forsterker. Koblet i en strømmåler som målte en effekt på maks 70W når jeg spilt for fullt (katta stakk ut rimelig fort for å si det sånn :D). Denne suben har vel en del elektronisk i seg, antagelig en kondensator og litt snacks så strømflyten bør vel være forholdsvis jevn fra stikkkontakten, ikke sant? Så hvorfor i alle dager ble det bare 70W!? Forsterkeren min tok maks 350-400W på full styrke, det er en pioneer 6.1 forsterker til rundt 3-4000, har da et billig 5.1 sett med høytalere. Jeg hadde virkelig trodd at suben tok langt mer enn forsterkeren med tanke på at det kreves mye mer strøm å dra lave frekvenser enn høye, eller?

Lenke til kommentar

Det er to ting man må merke seg:

 

1: Det som måles er peak-effekt. Dette er toppen av en vekselstrømkurve.

 

2: Tar du et multimeter og måler, så er det gjenomsnttsvedi du måler (RMS), og dette er det vekselstrømmen ville tilsvart som effekt i en likestrøm.

 

En vekselspenning ser slik ut om man ser den på et oscilloskop:

320px-Sine_wave.svg.png

 

Lyd består av en rekke slike kurver på forskjellige frekvenser. Går man fra starten av og ser på antall grader (altså X-aksen), så er det peak-effekt på 90 grader og på 270 grader. Det er der maks effekt ytes, og det er der man vil se 2000W på en 2000W-forsterker som den leverer så mye. Ellers kan man se at to ganger i hver periode, så er det null spenning, og da, veldig enkelt forklart, null strøm også (ikke realiteten pga. fasevinkel). Dette kan ikke måles met et multimeter. Det er derfor man får 230V om man putter et multimeter i en stikkontakt, men realieten er at i toppene så ligger det ca. 320V (90 grader og 270 grader).

 

Den striplete linjen på bildet er RMSen, og den ligger på ca. 70% av peaken.

 

Dette er da meget enkelt forklart. Er endel flere faktorer, eksempelvis fasevinkel, som også spiller inn.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Det der var veldig oppkarende, takk skal du ha. Så peak-effekten har da ingenting å si? Dette er jo da faktisk det kraftigste en høyttaler kan spille men den vil da vare så kort at det ikke kan merkes? Med den grafen du tegnet der oppe, gjalt det en frekvens eller generelt vekselspenning? Og hvorfor er RMS ved den striplede linjen og ikke i midten? Og et siste spm. hva er egentlig forskjell på en høyttaler som har 1000W peak og 300W RMS og en annen høyttaler som har 2000W og 300RMS? Vil man høre forskjell, i så fall når?

Lenke til kommentar

For å si det sånn, peak-effekten er med på å definere RMSen. Det er alene kun RMSen som betyr noe for faktisk lydutbytte.

 

En vekselspenning kan se ut som omtrendt hva som helst, eneste som må oppfylles er at den veksler mellom positiv og negativ spenning. Lyd generelt sett er sinuskurver som ser slik ut (men de vil ikke se så perfekt rund ut), men kan ha forskjellige fasonger avhengig av frekvens (lavere frekvens er bølgene kortere).

 

RMSen beregnes positiv ved at en tar de negative halvperiodene og teller dem som positiv, fordi det er samme effekten som ytes uansett om den er positiv eller negativ.

 

At en høyttaler som tåler 1000W peak og 300W RMS betyr at den kontinuerlig vil klare å kvitte seg med 300W varme fra spoletrådene, men kan i kortere perioder takle å bli matet med 1000W (med det vil da bygge seg opp med varme, så den vil ikke tåle det over tid). Dette angir altså kun hvor mye effekt den kan takle uten at den brenner opp eller på annen måte blir ødelagt, og det vil ikke gi noen forskjell på lydoutput hvor høy effekt den er oppgitt til å tåle.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Så hvis RMSen regnes ut både fra den positive og negative, burde den ikke da ligge på rundt 0.5?

 

Men når er det man da oppnår peak effekt? Hele tiden når volumet er står på fullt (hvis man har forsterker som er kraftig nok), eller da med en gang man skrur volumet på fullt?

Lenke til kommentar

Hvis man regner på sinuskurver, så ender man opp med 70%av peaken. Det er rett og slett bare pga. måten sinusen er bygd opp. Tar man toppen og "fyller igjen" hullene mellom halvperiodene, så blir kurven flat på ca. 70%.

 

Peak-effekten oppnår du når du merker at forsterkeren kutter bassen, og det skjer logisk nok på høyt volum. Da er det man har nådd toppen, og man får langt fra god lydkvalitet da. Med andre ord, aldri i praksis.

Lenke til kommentar
Jeg har 5000w i min bil, går så det griner det så 1000 watt er vel egentlig bare småfis i forhold

Skal oppgradere til 8000 watt etterhvert tenker jeg..

 

5000W RMS? Hvis peak, hva er i så fall RMS? 5000W RMS er vel praktisk umulig med tanke på ladningskapasitet, batterikapasitet og evnen batteriet har til å levere så høy Ampere.

Lenke til kommentar
Jeg har 5000w i min bil, går så det griner det så 1000 watt er vel egentlig bare småfis i forhold

Skal oppgradere til 8000 watt etterhvert tenker jeg..

 

5000W RMS? Hvis peak, hva er i så fall RMS? 5000W RMS er vel praktisk umulig med tanke på ladningskapasitet, batterikapasitet og evnen batteriet har til å levere så høy Ampere.

 

Han snakker seff RMS ja... jeg har ett ord til deg: DBdrag;)

 

Der finnes biler med mer enn 30KWrms også.. ikke umulig;)

Lenke til kommentar

En hestkraft tilsvarer 750W (30 000W / 750w = 40HP) Med andre ord må man ha en motor som drar 40hestekrefter kontinuerlig. Nå er det vel bare 40% av kreftene i en motor som går til fremdrift og kan omgjøres til strøm, og rent praktisk blir det plutselig oppimot en 100HP som kontinuerlig må arbeide for å holde liv i et 30KW annlegg.

Regner vi med at motoren gjerne skal ha litt overskudd til Peek effekt osv.. ja så må du ha en helvettes motor for å dra annlegget. I en "vanlig bil" så går jo nesten all motoreffekten i såfall til å produsere strøm..... Noe jeg ikke ville tro var mulig, men men.

 

Med andre ord så høres altså 30KW voldsomt mye, og kan nesten ikke være sant i en vanlig bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...