Gå til innhold

Valg av stativ? Sett på Benro med kulehode.

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter et stativ til mitt Nikon D70s. Ønsker å ha et solid stativ som også bør være så lett som mulig, da jeg ønsker å ta det med på turer i naturen. Stativet bør klare vekten av mitt D70s, Sigma 150mm macro og en sb600 blitz. Jeg har ikke veid hva dette utstyret veier tilsammen.

Jeg har sett litt på følgende stativ og kulehode:

- Benro Aluminium A-298 n6 flexpod (kr. 1.495,-)

- Benro KJ-0 (kr. 1.295,-)

Både stativet og kulehodet har en vektgrense på 8kg, noe som burde holde i lange baner. En par ting jeg liker med stativet er at det har 177cm som maks høyde, og at man kan sette sentersøylen i horisontal posisjon.

Er dette et ålreit oppsett? Noen andre forslag som kan bli litt billigere? Jeg har en maks-grense på 3.000,-, men ser gjerne at det kryper nedover mot 2.000,- Det trenger heller ikke være kulehode, et treveishode vil også være ok for meg.

Vil for eksempel Benro BH-1 kulehode til kr. 499,- med en vektgrense på 6kg være bra nok til mitt bruk?

Endret av janvmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stativet jeg ser på veier 2,26 kg, noe jeg ikke syntes var all verdens tungt. Har som sagt tenkt å dra det med på turer sammen med stor sekk, sovepose og greier... Men til prisen det koster så er det vel ganske bra, og ikke all verdens tungt. Et sted må jeg inngå kompromiss når det gjelder pris mot vekt/stabilitet, og tror kanskje dette kan være et godt alternativ som også virker ganske allsidig.

Du har ikke noe problem med at kulehodet siger etter at du har strammet det?

Lenke til kommentar

Ikke noe sig nei, men så har jeg ikke brukt annet enn D80 og 18-70 evt 60 makro. Blits bruker jeg minimalt når jeg bruker stativ. Alternativ bruker jeg en del "off camera flash" hvor jeg flytter blitsen rundt for best mulig belysning av motiv.

Strammeskruen kan dras til ganske mye. Har du tightet til skikkelig må en skru godt tilbake før en kan finjustere komposisjonen. Men trenger ikke dra til så mye med lett utstyr på kulehodet.

Edit: Strammeskruen har progresiv stramming. Trenger da ikke opne helt opp for å justere. Kan åpne litt og så justere kamera med motstand i kulehodet.

Håper dette ble forståelig skrevet.

Endret av El chico
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...