Gå til innhold

Forsterker til surroundanlegg

Anbefalte innlegg

Skal du plutselig ha nye høyttalere nå? skjønner ikke helt jeg :p

Ville uansett ikke satsa på noen av de du linka til sist, for det var ingen gode pakker, Selv om de var billige ville ikke jeg kjøpt de.

Hehe! nei! skal ha det proson sette! men duger de?:p

har du no peiling på om det følger med ledninger til det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De tåler ikke noe sånn voldsomt med effekt, så en helt greit forsterker bør holde, men jeg synes det er viktig du kjøper en med inngang for flerkanals lyd, slik at du ikke får "juksesurround".

Ledninger tviler jeg på at følger med.

okey! er det sånn inngang på den H/K ??

Lenke til kommentar

Den H/K forsterkeren har flerkanals innganger, to optiske og to koaksiale ser det ut til. I tillegg har den, etter det jeg kan se på bildet, vanlig analog tilkobling for flerkanals lyd.

Det skal du ikke bry deg så mye om, poenget er at den mottar flerkanals lyd og bearbeider den, og ikke mottar stereolyd og mikser til noe som likner på surroundlyd :)

Etter det jeg kan se, så har den også Pre Out på alle kanaler, det vil si at om du en gang i fremtiden skal kjøpe nye, mer krevende fronthøyttalere, så lipper du å kjøpe helt ny forsterker, du trenger bare et effekttrinn.

Men de 40 wattene som den leverer per kanal er "sterke" watt, så jeg tror ikke du vil mangle krefter med det første.

Det er nok heller høyttalerene du kommer til å ville bytte ut først i så fall.

Lenke til kommentar
Den H/K forsterkeren har flerkanals innganger, to optiske og to koaksiale ser det ut til. I tillegg har den, etter det jeg kan se på bildet, vanlig analog tilkobling for flerkanals lyd.

Det skal du ikke bry deg så mye om, poenget er at den mottar flerkanals lyd og bearbeider den, og ikke mottar stereolyd og mikser til noe som likner på surroundlyd :)

Etter det jeg kan se, så har den også Pre Out på alle kanaler, det vil si at om du en gang i fremtiden skal kjøpe nye, mer krevende fronthøyttalere, så lipper du å kjøpe helt ny forsterker, du trenger bare et effekttrinn.

Men de 40 wattene som den leverer per kanal er "sterke" watt, så jeg tror ikke du vil mangle krefter med det første.

Det er nok heller høyttalerene du kommer til å ville bytte ut først i så fall.

okey:) høres bra ut:) går jeg nok for den:D

Lenke til kommentar

Jeg sendte han mail med den spilleren og han svarte

Hei!jeg har den fortsatt,kjøpte den for 3000kr nettopp,men i mitt hus fikk jeg en lav jordingslyd av høyttalerne ved lavt volum,vi prøvde den i et annet hus,lyden borte.En stereoanlegg-mann fortalte at han har vært borti det før,følsomt elektrisk anlegg.Jeg orket ikke å bruke tid,så jeg kjøpte en annen,som i tillegg ikke er så avansert som avr3000.

syns det var litt rart, bør jeg ta sjangsen på å kjøpe den da a, om det blir jordingsfeil:S

hva mener han med at den er så avansert?:S

Det han mente med avansert var at det var for mye knapper og innstillinger for han. Jeg har ikke særlig peil på sånn anlegg selv da:S

Endret av Blaavarp
Lenke til kommentar

Jeg tenker han mener at den har flere instillinger/koblinger/funksjoner enn den han kjøpte.

Tror du kan ta sjansen på å kjøpe forsterkeren, for hvis du faktisk har "sensitivt" jordingsnett eller hva det var han kalte det, så kobler du bare til en ikke-jorda kontakt. Er sikker på at du har minst en ujordet stikkontakt :)

Lenke til kommentar

Du må finne ut hva du skal koble på forsterkeren og plasseringen til den og høyttalerene.

Så må du måle hvor mange meter kabel hver høyttalere trenger og legge det sammen. Ikke har for stor forksjell på lengdene til de to bakhøyttalerene eller de to fronthøyttalerene.

Det er ideellt om det er like lang kabel til venstr høyttaler som til høyre.

Du trenger en optisk/koaksial kabel eller flere RCA kabler, avhengig av kilden og hva slags utganger den har.

Bruk optisk eller koaksial hvis du kan det.

Ellers trenger du ingen flere kabler.

Lenke til kommentar
Du må finne ut hva du skal koble på forsterkeren og plasseringen til den og høyttalerene.

Så må du måle hvor mange meter kabel hver høyttalere trenger og legge det sammen. Ikke har for stor forksjell på lengdene til de to bakhøyttalerene eller de to fronthøyttalerene.

Det er ideellt om det er like lang kabel til venstr høyttaler som til høyre.

Du trenger en optisk/koaksial kabel eller flere RCA kabler, avhengig av kilden og hva slags utganger den har.

Bruk optisk eller koaksial hvis du kan det.

Ellers trenger du ingen flere kabler.

okey! får høre med bruttern ell noe, han har mere peiling enn meg:P

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du går innom en hi-fi butikk og kjøper den billigste* surroundrecieveren de har, så kan jeg nesten garantere at den vil gjøre jobben greit.

* Noen butikker fører jallamerker, og de bør du styre unna, andre fører bare luksusmerker som har en budsjettmodell som koster _KUN_ 15 000kr, og den skryter de på å være billig ...

Regn med å måtte ut med 15-2500kr for en ny, avhengig av om den er på salg eller ikke.

Kjøp merkevarer og ikke fortserkere som er underpriset. For eksempel som yter 7*150W og koster 995,-.

Hvis du finner info om strømtrekket til recieveren, så gang det med 0,6 og del på antall kanaler du skal drive (5), så har du hvor mange watt du maks kan trekke per kanal.

Eks.: trekker 350W = (350*0,6)/5 = 42W per drevne kanal.

Noe som er litt annerledes enn de 60-80 wattene forsterkeren mest sansynlig er spesifisert til ...

Hvor kan du tenke deg å kjøpe hvis du skal ha nytt?

jeg lurte på en ting bluum?

hva mener du med strømtrekket..altså det betyr "strømforbruk ved drift"?

eller hva?

Lenke til kommentar

Ser at enkelte er på forumet er svært glad i å vurdere forsterkere ut fra strømforbruk. Man bør da være klar over at noen måler maks forbruk mens andre oppgir snitt. En annen ting er at disse verdiene må taes med en klype salt fordi at i enkelte land blir avgifter regnet ut fra strømforbruk. Det er da selvsagt gunstig å oppgi lavere forbruk enn det som er reellt. Til slutt vil jeg si at dette med watt egentlig betyr lite i den store sammenhengen. Dobling av effekten gir bare 3dB høyere lydtrykk.

Frode

Lenke til kommentar

Men store høyttalere trenger ofte litt mer effekt for å holdes styr på enn mindre.

4" mot 12" med samme følsomet for eksempel. Det kreves litt mer effekt for å holde det større og tyngre elementet under kontroll enn det lille og lettere.

Og høyttalere med lav følsomhet trenger mer effekt for å spille like høyt som en med høyere følsomhet.

Så har man store høyttalerelementer eller høyttalere med lav følsomhet bør man ha litt godt med effekt. ;)

Lenke til kommentar
Men store høyttalere trenger ofte litt mer effekt for å holdes styr på enn mindre.

4" mot 12" med samme følsomet for eksempel. Det kreves litt mer effekt for å holde det større og tyngre elementet under kontroll enn det lille og lettere.

Og høyttalere med lav følsomhet trenger mer effekt for å spille like høyt som en med høyere følsomhet.

Så har man store høyttalerelementer eller høyttalere med lav følsomhet bør man ha litt godt med effekt. ;)

Med andre ord er effekten altså bare en liten del av regnestykket. Jeg synes som sagt at det fokuseres alt for mye på effekt her på forumet, men dette er jo helt vanlig blant folk flest.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...