JoRFa Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hei. Jeg har et par Mission høytalere (veit ikke modell, se vedlagt bilde) som jeg lurer på hva som har skjedd med? Jeg satt å hørte på musikk, åsså skrudde jeg opp litt da det kom en sang med litt bass. Skrudde ikke opp så veldig høyt (har spilt ganske mye høyere med dem før) men så plutselig blir all bassen borte!? Bassen bare kutter helt.. så det er bare diskanten som spiller mens det basselementet beveger seg ikke, det bare vibrerer bittelitt, også kommer det en stygg skrape lyd fra det? Høres nesten ut som dem er sprengt? samme på begge høytalerne. Men jeg har spilt mye høyere med dem før, så jeg skjønner ikke helt hvordan det isåfall kan ha skjedd. Og det er egentli ikke billige høytalere. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Har du mulighet til å teste høyttalerene på en annen forsterker eller forsterkeren på andre høyttalere? Tenker for å finne ut om problemet ligger i forsterkeren eller i høyttalerene. Jeg har stor tro på at det er høyttalerene, men man vet jo aldri helt sikkert. Nå vet jeg heller ikke hvordan høyttalerene er bygget opp, men det kan ha røket en sikring hvis det er det i de. Kommer det skrapelyd hvis du beveger på elementene er de i lle fall sprengte, så det kan du prøve. At begge elementene gikk samtidig tyder på at du har overbelasta enten høyttalerene eller forsterkeren ganske mye. Uansett er det som regel høyttalerene som tar støytten. Lenke til kommentar
JoRFa Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Har du mulighet til å teste høyttalerene på en annen forsterker eller forsterkeren på andre høyttalere?Tenker for å finne ut om problemet ligger i forsterkeren eller i høyttalerene. Jeg har stor tro på at det er høyttalerene, men man vet jo aldri helt sikkert. Nå vet jeg heller ikke hvordan høyttalerene er bygget opp, men det kan ha røket en sikring hvis det er det i de. Kommer det skrapelyd hvis du beveger på elementene er de i lle fall sprengte, så det kan du prøve. At begge elementene gikk samtidig tyder på at du har overbelasta enten høyttalerene eller forsterkeren ganske mye. Uansett er det som regel høyttalerene som tar støytten. Jeg har prøvd et par andre høytalere på forsterker'n og det funka fint. Når jeg beveger på membrand så kommer det nesten sånn lyd som det skal være, skrapelyden blir borte, men så fort jeg slipper så kommer det igjen. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Det skal ikke være lyd i elementet hvis du skyver det forsiktig inn og slipper det rolig ut igjen ... Uanset tyder det på at det er høyttalerene som er ødelagte, men om det bare er en sikring som har røket, eller om du har sprengt begge elementene. Det kan hende du har bånna elementene og slått skeivt/av et eller anna. Du må nesten skru opp og se. Løsne alle skruene rundt basselementet oglirk det ut. Har du mulighet til å legge ned høyttaleren tror jeg det er lurt å gjøre det, slik at elementet deiser en halvmeter ned i gulvet og røsker med seg masse ledninger om du glipper det. Om du har et voltmeter kan du sjekke om høyttaleren får strøm og på den måten finne ut hvor i kjeden feilen ligger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå