-Shark- Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Er jo lavprofilhjul på denne også da, noe som fører til vesentlig fortere vannplaning enn med vanlige ballongdekk. Hvorfor skulle dekk x i dim 205/40-17 vannplane fortere enn dekk x i dim 205/60-15? Lurer jeg også på... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Er jo lavprofilhjul på denne også da, noe som fører til vesentlig fortere vannplaning enn med vanlige ballongdekk. Hvorfor skulle dekk x i dim 205/40-17 vannplane fortere enn dekk x i dim 205/60-15? Lurer jeg også på... Sier seg selv det!!!! 205/40-17 205/60-15 Den ene typen planer i 40, den andre i 60! Er jo det tallene står for det! Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Er jo lavprofilhjul på denne også da, noe som fører til vesentlig fortere vannplaning enn med vanlige ballongdekk. Hvorfor skulle dekk x i dim 205/40-17 vannplane fortere enn dekk x i dim 205/60-15? Lurer jeg også på... Sier seg selv det!!!! 205/40-17 205/60-15 Den ene typen planer i 40, den andre i 60! Er jo det tallene står for det! :!: Det var ikke så dårlig forklart! Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Da er jeg jaggu glad jeg har 175/80-14 vinterdekk! Lenke til kommentar
zilixiz Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Vil nok tro bredden avgjør sannsynligheten for å plane... Skjønner at de siste postene var kødd Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg har ingen peiling på dette med vannplaning, men om bilen har truffet noe hard, og deretter rulla, så er det jo ikke så usannsynlig at hastigheten var 60 km/h. Ta for eksempel en titt på denne (kræsjtest i 60 km/h kræsjet inn i noe stillestående): Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 ctrl c, ctrl v fra nokiantires.com:Ifølge tester starter vannplaning ved 76 km/t når vann trenger inn under utslitte dekk (mønsterdybde under 1,6 mm), mens for nye dekk skjer det ved 96 km/t. Altså med mindre han kjørte med slicks så er det lite sannsynlig han fikk vannplaning i 60 Sving? Rettstrekke? Nedoverbakke? Hvordan var mønsteret på dekkene? (nei, ikke dybden. Men oppbygningen) Er en god del mer enn mønsterdybde som spiller inn. Bløt sørpe på våren er det veldig fort gjort å plane i. Er kanskje ikke vannplaning akkurat men.. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Synes dette er merkelig mye skader etter "bare" 60 km/t.. Hvis det er tilfellet, bør man jo definitivt ikke anbefalle Ford Sierra sedan til noen. Kjørte ut med en 82 mod BMW E21 i 80km/t en gang. Var griseglatt og jeg kjørte ut av veien, traff en stubbe med froten slik at hele bilen tok en framlengs salto og så bar det inn i skogen. Den bilen fikk mindre skader enn denne her.. Mulig bilen min traff heldig osv og denne var uheldig, men alikevel.. Hadde i hvertfall vært spennende å sett bilde fra selve ulykkesstedet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Kjørte ut med en 82 mod BMW E21 i 80km/t en gang. Var griseglatt og jeg kjørte ut av veien, traff en stubbe med froten slik at hele bilen tok en framlengs salto og så bar det inn i skogen. Høres ut som om du har hatt, unnskyld uttrykket, jævlig flaks. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Vel som dere ser så er bildet tatt i august så sjangsen for sørpe er liten, og det er heller aldri sagt at bilen kjørte inn i noe som sto stille, den kjørte i grøfta Dekkene lingner veldig på Toyo Proxes T1R, men man kan vel ikke si det garantert, men disse dekkene har kommet meget godt ut i tester Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Vel som dere ser så er bildet tatt i august så sjangsen for sørpe er liten, og det er heller aldri sagt at bilen kjørte inn i noe som sto stille, den kjørte i grøfta Dekkene lingner veldig på Toyo Proxes T1R, men man kan vel ikke si det garantert, men disse dekkene har kommet meget godt ut i tester Står ikke grøfta stille? Så faktisk ikke hvordan bil det der var, men det må ha vært sinnsykt sporete veier hvis den har vannplanet så mye. Men er jo mye som spiller inn på slike ting. Fart, vannmengde, spor i veien, sving eller rett strekke, mønsterdybde, dekkbredde, sjåførs erfaring etc. Lenke til kommentar
Chrisjs Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Og vanndybden i den testen var? Står ingenting om, men typisk med noen par mm i sånne tester(5,6,7 mm osv.) Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Står ikke grøfta stille? Så faktisk ikke hvordan bil det der var, men det må ha vært sinnsykt sporete veier hvis den har vannplanet så mye. Men er jo mye som spiller inn på slike ting. Fart, vannmengde, spor i veien, sving eller rett strekke, mønsterdybde, dekkbredde, sjåførs erfaring etc. Joda grøfta står stille, men man kan kjøre etter grøfta uten at bilen blir twisted metal Det er en ford sierra, sjåføren skal vistnok være stefaren til ei 16år gammel jente, men hvor gammel han da er det vet jeg ikke, alt mellom 18 og 90 Endret 12. desember 2007 av MaSo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå