Gå til innhold

HP eller MAC, erfaringer med HP dv2699?

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser etter en liten bærbar PC (12,1 - 14,1 tommer). Design er viktig. Har sett på en del maskiner, men står nå mellom HP dv2699 (14,1'') og MacBook (13,3'').

Hvordan kvalitet har HP? Har lest litt her på forumet om at det er en del som har hatt problemer med HP. Var det en spesiell modell, eller er HP generelt dårlig?

Endret av thegreatkhali88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha noe som er i nærheten av byggekvaliteten til en MacBook, så går du for NC-modellene til HP, eventuelt alle som har annet utseende enn den du har sett på.

Hadde en førstegenerasjons slik, og den gikk i stykker, dessverre. Har også skjedd min mine kompiser sine. Så anbefaler uten tvil bedriftsmodellene, for at du skal få mest mulig ut av den.

Når det gjelder MacBook, så er det et trygt og godt valg. Men nå bør du vente til 15 januar, til MacWorld Expo 2008 i San Francisco.

Nye modeller kommer nesten helt sikkert, da de har vært på markedet i nærmere to år.

Med mindre du har et voldsomt behov for maskin for øyeblikket, da...

Lenke til kommentar

Fullstendig uenig med Zepticon... :-)

Synes designet på dv2699 banker MacBook, og bare det at man får med Windows er grunn nok til å velge den. ;-)

Men om jeg skal prøve å svare litt mer seriøst, hva skal du bruke maskina til? Hvor mye penger skal du bruke, og hva er viktig for deg?(kan du f.eks OS-X, skal du spille osv?)

Og nei, HP har ikke generelle kvalitetsproblemer, heller omvendt. Men de som alle andre har hatt noen litt dårlige modeller...

Lenke til kommentar

Skal du ha en stilig 12" så gå for 2510p eller 2710p fra HP. Rent og kjempefint design, og kvaliteten fra bedriftserien. Er du student eller ansatt ved en skole under Uninett får du de for rundt 11K

Fredriku: "nc" modellene har utgått, nå er det feks 6910p, 6715b betegnelsene som gjelder :p

Lenke til kommentar
Skal du ha en stilig 12" så gå for 2510p eller 2710p fra HP. Rent og kjempefint design, og kvaliteten fra bedriftserien. Er du student eller ansatt ved en skole under Uninett får du de for rundt 11K

Fredriku: "nc" modellene har utgått, nå er det feks 6910p, 6715b betegnelsene som gjelder :p

HP 2710p så veldig interressant ut. Men den har en Intel Core 2 Duo prosessor på bare 1,20 Ghz. Er det ikke litt lite i forhold til prisen på 15k?

Lenke til kommentar
Fullstendig uenig med Zepticon... :-)

Synes designet på dv2699 banker MacBook, og bare det at man får med Windows er grunn nok til å velge den. ;-)

Men om jeg skal prøve å svare litt mer seriøst, hva skal du bruke maskina til? Hvor mye penger skal du bruke, og hva er viktig for deg?(kan du f.eks OS-X, skal du spille osv?)

Og nei, HP har ikke generelle kvalitetsproblemer, heller omvendt. Men de som alle andre har hatt noen litt dårlige modeller...

Først takk for alle gode råd!

Skal vel for det meste bruke maskinen til skolearbeid. Ikke til spilling. Skal også begynne med programmering etterhvert, hvor jeg kanskje må bruke dataspråket C++ (??). Vet overhode ikke hva det er, så vet ikke hva som passer best til det, Mac eller Pc? Om jeg burde kjøpe sterkest mulig maskin, og ikke bry meg om størrelsen. Regner med å bruke rundt 10 000 kr og oppover.

Lenke til kommentar

Fant ut at jeg tok feil når det gjelder NC-modellene,ja :)

Hehe.

Men altså, jeg har hatt 2 stk av 14" med detnye designet, riktignok med AMD X2-cpu, men den knirket, HD røk osv.

Har en fra bedriftsserien til HP som er 4 år gammel hjemme, den er ennå ikke gått i stykker. Sier sitt om kvaliteten. Dette er dog min personlige mening. Når det kommer til MacBook, så var ikke første generasjon videre godt bygget, da de slet med misfarging, samt sprekker i dekslene. Dette er de over nå, så de kan ikke sammenliknes med tidligere generasjoner.

Uansett, jeg går Informatikk med spesialisering av Drift av datasystemer, og bruker samme maskin som i sigen min.

Har ikke installert Win på den, da det ikke er nødvendig. Kobler meg bare opp til ekstern skrivebord om jeg trenger C++ eller VB.NET, noe du helt sikkert vil komme bort i.

Forøvrig så er det jo mulig du skal drive med det på hobbybasis, og det er da greit å ha muligheten til å kjøre Win.

Vel, en Mac er som regel raskere enn en vanlig maskin fra HP eller Acer til å kjøre både Vista og XP, så jeg ser ikke noe annen løsning enn at du faktisk får den en Mac.

Synes alikevel du skal ta en tur innom Eplehuset, InfoGrafikk eller Officeline/Humac for å finne ut om det er noe for deg.

Det er en fryd å bruke, og det finnes en masse gode programmer både for java- og webprogrammering :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en HP dv 21xx (husker ikke siste siffer) i mars i år. Grei nok, men ikke helt fornøyd. I august gikk batteriet ad skogen. Knirket gjorde den og. Fikk heldigvis nytt batteri på garanti, solgte den og kjøpte min første Macbook. Beste kjøp ever. Storfornøyd. Dessuten er det meste svært enkelt, såpass at selv jeg har kunnet fikse alt uten hjelp.

Så det blir nok ikke vanlig pc på meg igjen med det første :)

Lenke til kommentar

Hehe.

Men altså, jeg har hatt 2 stk av 14" med detnye designet, riktignok med AMD X2-cpu, men den knirket, HD røk osv.

Har en fra bedriftsserien til HP som er 4 år gammel hjemme, den er ennå ikke gått i stykker. Sier sitt om kvaliteten. Dette er dog min personlige mening. Når det kommer til MacBook, så var ikke første generasjon videre godt bygget, da de slet med misfarging, samt sprekker i dekslene. Dette er de over nå, så de kan ikke sammenliknes med tidligere generasjoner.

Uansett, jeg går Informatikk med spesialisering av Drift av datasystemer, og bruker samme maskin som i sigen min.

Har ikke installert Win på den, da det ikke er nødvendig. Kobler meg bare opp til ekstern skrivebord om jeg trenger C++ eller VB.NET, noe du helt sikkert vil komme bort i.

Forøvrig så er det jo mulig du skal drive med det på hobbybasis, og det er da greit å ha muligheten til å kjøre Win.

Vel, en Mac er som regel raskere enn en vanlig maskin fra HP eller Acer til å kjøre både Vista og XP, så jeg ser ikke noe annen løsning enn at du faktisk får den en Mac.

Synes alikevel du skal ta en tur innom Eplehuset, InfoGrafikk eller Officeline/Humac for å finne ut om det er noe for deg.

Det er en fryd å bruke, og det finnes en masse gode programmer både for java- og webprogrammering :)

Kan du vise til noe som backer påstanden din om at Mac kjører Vista og XP raskere enn en HP eller Acer? For jeg tester PCer fra de fleste merker(ink Mac) daglig i jobben min, og i min erfaring så er det bare innmaten det kommer ann på. Fortsatt tilgode å finne noen produsent som klarer å få bedre ytelse uten å dytte inn mer ram, raskere cpu eller raskere disk.

Jeg kan i jobben selv velge nøyaktig hvilken maskin jeg vil ha, og valget falt på den kraftigste 6910p'en til HP. Denne er jeg utrolig fornøyd med. Passe størrelse(14,1"), fin vekt(2,1kg), utrolig solid kabinett(magnesium), meget god ytelse(C2D T7700, 2gb ram, 128mb dedikert X2600 kort), utrolig skarp og god skjerm(matt, 1440*900) og det aller viktigste for min del... Fantastisk batterilevetid med ekstrabatteri(som også "vinkler" maskina litt så den blir mer behagelig å jobbe på), jeg klarer faktisk å jobbe en hel arbeidsdag(8 timer) på en lading. Edit: Og det uten å skru ned skjerm osv til minimum

Jeg har også en 2710p maskin hjemme, og det er en meget fin maskin for folk som er mye på farta. Men jeg vil hvertfall helst ha litt bedre ytelse og heller en litt tyngre maskin, er jo bare snakk om litt over halvkiloen uansett...

Endret av GA
Lenke til kommentar

Har en MacBook 2,16 Ghz prosessor og 1 GB ram. Som jeg er meget godt fornøyd med. Den har helt vanvittig god baterilevetid (kan sitte nærmest en hel skole dag på den), som ikke HP´en hadde. For jeg hadde en HP Pavilion dv et eller annet for et par måneder siden som jeg ikke var noe fornøyd med. Klompete og stor, elendig baterikvalitet og sist men ikke minst så opplevde jeg at PC "klikka" helt uten videre; PC kunne stå avskurdd på skrivebordet med strøm uten ladern på også helt uten videre lage en syklelig pipelyd hvor det eneste som funka for å bli kvitt det var å ta ut batteripakken. Når jeg satte i batteripakken og skrudde på PC igjen funka alt som det skulle og ingen feil melding e.l kom opp. Og dette skjedde ofte!

Derfor råder jeg deg trådstarter til å gå for en MacBook. Hvor jeg i Humac katalog så at den MacBooken jeg kjøpte for et par måneder siden nå leveres med 2,2 Ghz prossesor. Altså en ørliten forbedring. Du kan også på null komma niks bytte rambrikke fra 1 til 2 GB. Som vil funke strålende på en 2,2 Ghz prossesor.

PS: Mac OS v10.5 Leopard knuser Windows Vista!!

Lenke til kommentar

Ikke sammenligne Pavilion med hp bedrifts PCer. Blir ikke engang produsert på samme sted, og er ikke like på noen andre områder enn merket på dem.

Din maskin må ha vært en feilvare, da jeg har hatt alle modeller som har kommet de 2 siste kvartalene innom for test, og kun en har feilet pga defekt disk.

Og etter min mening så knuser Vista, OS x Leopard... Altså, smaken er som baken så ikke kom med så bastante påstander uten hvertfall å backe det opp utrolig godt!

Lenke til kommentar

Hehe.

Hvordan kobler du deg opp til ekstern skrivebord? Har vedlg lite peiling på PC, så er redd slikt vil bli for vanskelig.. Har vært og sett på MacBook. Likte den godt, utenom tastaturet. Men burde jeg da vente til 15. januar, da den MAC-messen er? Uansett om kommer en ny MacBook , vil det vel ta enda lenger til før den kommer her til Norge.

Endret av thegreatkhali88
Lenke til kommentar
Anbefaler deg en HP, fordi det er mer brukevennlig enn en Mac.

He he he.

Jeg vil anbefale deg en MacBook. Den er ypperlig til skolebruk. Rent fysisk er den hendig og batteriet holder en skoledag med aktivt bruk. På programvarefronten til skolebruk har du en del gratisprogrammer å velge mellom, samt Apples egen iWork-pakke som er ypperlig til presentasjoner, tekstredigering osv. I tillegg er det jo mulig å få Office-pakka til Mac og, men det kommer nytt Office nå på nyåret, så anbefaler deg å vente på det.

OSX er grunn til å velge Mac alene. Jeg oppfatter OSX som et bedre operativsystem enn Windows Vista. Det er langt mer brukervennlig, mer stabilt, virusfritt og har mange gode løsninger (da spesielt exposé som er genialt når du lærer å bruke det) som gjør at du jobber mer effektivt.

Det er forventet nye MacBook PRO-modeller nå på nyåret, og det er mye rykter om en liten tablet maskin. Den vanlige MacBooken ble nettopp oppdatert med raskere prosessor og skjermkort, så det er rette tidspunkt å kjøpe den nå.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Microsoft Remote Desktop Connection Beta, som du finner på Microsoft.com/mac.

Og når det gjelder at en Mac kjører Windows raskere enn en PC, så er det ikke værre enn å ta et søk på Google.

Mac Pro (Ja, jeg vet det er den "raskeste" Macen), ble sammenliknet mot likt konfigurerte maskiner fra HP og Dell.

Kom billigere ut i pris OG kjørte Windows bedre. Kan man be om mer?

Forøvrig som det blir sagt, så er det lurt og kjøpe MacBook nå, da den just ble oppgradert. Men Intel slipper nye prosessorer i begynnelsen av januar, og disse vil nok havne i samtlige Macer :-)

Kan leses her f.eks

Og her :-)

Endret av fredriku
Lenke til kommentar

He he he.

Jeg vil anbefale deg en MacBook. Den er ypperlig til skolebruk. Rent fysisk er den hendig og batteriet holder en skoledag med aktivt bruk. På programvarefronten til skolebruk har du en del gratisprogrammer å velge mellom, samt Apples egen iWork-pakke som er ypperlig til presentasjoner, tekstredigering osv. I tillegg er det jo mulig å få Office-pakka til Mac og, men det kommer nytt Office nå på nyåret, så anbefaler deg å vente på det.

OSX er grunn til å velge Mac alene. Jeg oppfatter OSX som et bedre operativsystem enn Windows Vista. Det er langt mer brukervennlig, mer stabilt, virusfritt og har mange gode løsninger (da spesielt exposé som er genialt når du lærer å bruke det) som gjør at du jobber mer effektivt.

Det er forventet nye MacBook PRO-modeller nå på nyåret, og det er mye rykter om en liten tablet maskin. Den vanlige MacBooken ble nettopp oppdatert med raskere prosessor og skjermkort, så det er rette tidspunkt å kjøpe den nå.

Personen som har skrevet om Mac ovenfor har så mange faktafeil og tomme påstander at bare det er grunn nok til å velge en HP.

thegreatkhali88 jeg anbefaler deg å installere Windows XP på den HP'en du skal eventuelt kjøpe. Fordi Vista er en alt for umoden operativsystem til å begynne å bruke det nå.

Lykke til med valget thegreatkhali88!

Lenke til kommentar

He he he.

Personen som har skrevet om Mac ovenfor har så mange faktafeil og tomme påstander at bare det er grunn nok til å velge en HP.

thegreatkhali88 jeg anbefaler deg å installere Windows XP på den HP'en du skal eventuelt kjøpe. Fordi Vista er en alt for umoden operativsystem til å begynne å bruke det nå.

Lykke til med valget thegreatkhali88!

Nå er det jo du som kommer med "tomme påstander" siden ikke du begrunner påstandene dine :thumbdown:

Lenke til kommentar
AMDXP: Personen som har skrevet om Mac ovenfor har så mange faktafeil og tomme påstander at bare det er grunn nok til å velge en HP.
Jeg skal ikke bruke mye tid på det, men et par setninger synes jeg er på rett plass når det gjelder ditt utspill om ”tomme påstander” og ”fakta feil” som du idiotisk nok slenger i vei. Og det er ikke meningen å leke moderator, men kunne du være så snill å referere/sitere til hva som er ”tomme påstander” og ”faktafeil” ved Dassens innlegg du kritiserer uten mål og mening?! Det kunne vært meget ineressant/morsomt å høre.

Dassen: Jeg vil anbefale deg en MacBook. Den er ypperlig til skolebruk. Rent fysisk er den hendig og batteriet holder en skoledag med aktivt bruk. På programvarefronten til skolebruk har du en del gratisprogrammer å velge mellom, samt Apples egen iWork-pakke som er ypperlig til presentasjoner, tekstredigering osv.

Dette stiller jeg meg bak! Har som sagt hatt en HP tidligere (dog ikke med Vista) som jeg byttet ut med MacBook. Og jeg må si jeg er EKSTREMT godt fornøyd med at jeg byttet ut HP´en med en Mac. Dette pga batterikapasiteten, null virus og OSX er som Dassen sier utrolig brukervennlig. Skal du ha deg en datamarskin til det samme bruket som meg (dvs: som en studie/arbeids data, surfing, nedlastning og litt film/bilderedigering) er en Mac ideell! I tillegg så er Mac´en mye mindre av form som gjør den meget lett å frakte med seg. PC´er blir ofte unødvendig store og klumpete.

Dassen: I tillegg er till det jo mulig å få Office-pakka til Mac og, men det kommer nytt Office nå på nyåret, så anbefaler deg å vente på det.

Ved kjøp av Mac Office 2004 på Humac får du mot et lite vederlag Mac Office 2008 helt kostnadsfritt når det er ute i butikken. Men som du sier er det lurt å vente for ut på nyåret har jeg hørt at Apple skal lansere noen nye produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...