stapal Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg kjøpte tidligere i høst Nikon's D80 kit med 18-135 3,5-5,6 objektivet. Det er mitt første SLR kamera, så overgangen fra 2-3 års gamle kompakt-digitale kameraer er jo formidabel og skikkelig morsomt. 18-135 objektivet passer meg bra og har gitt meg mange fine bilder, selv om det har fått litt pepper både her og der. Men i denne mørke årstiden så er behovet for innendørs fotografering (uten blitz) kommet på banen og da er kanskje ikke 18-135 kit objektivet best egnet. Jeg ser to alternativer som vil passe meg og lommeboken bra. Sigma 18-50mm f/2.8 DC HSM Macro eller Tamron 17-50mm f/2.8 Di II. At dette er to rimelig gode objektiver, er vel de fleste enige om. Har lest akam's anbefalinger og mange andre tester. MEN - vil jeg hente så forferdelig mye på å skifte fra 18-135mm'eren til et av de ovennevnte i litt dårligere lysforhold (les juleselskap, bursdager, bryllup etc). Får jeg en ny aha opplevelse? Pål Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 MEN - vil jeg hente så forferdelig mye på å skifte fra 18-135mm'eren til et av de ovennevnte i litt dårligere lysforhold (les juleselskap, bursdager, bryllup etc). Får jeg en ny aha opplevelse?Nei, du vil ikke få en aha-opplevelse. Da vil f.eks. Sigma 30mm f/1.4 være et mye "bedre" valg. Den vil kanskje være litt trang til de største gruppebildene, men til generell fotografering innendørs er den super. I kombinasjon med 18-135 har du en flott kombinasjon til det meste av fotografering. Et annet, kanskje like godt, valg er ekstern blits. Det vil du i mange tilfeller få mye igjen for, men det er klart at statusen går fort fra familiefotograf til "pressefotograf"... Jeg personlig ville nok valgt 30mm f/1.4, den gir deg mange muligheter til kreativ fotografering, så ville jeg i tillegg spart opp til en ekstern blits på litt sikt. Sigma EF-500 DG Super er et meget godt alternativ, om enn litt stor. Dersom du ikke trenger blits til de store salene, er også Nikon SB-400 et godt valg, selv om den ikke er ekstremt kraftig. Lenke til kommentar
stapal Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg personlig ville nok valgt 30mm f/1.4, den gir deg mange muligheter til kreativ fotografering, så ville jeg i tillegg spart opp til en ekstern blits på litt sikt. Sigma EF-500 DG Super er et meget godt alternativ, om enn litt stor. Dersom du ikke trenger blits til de store salene, er også Nikon SB-400 et godt valg, selv om den ikke er ekstremt kraftig. Det ante meg. Jeg vil vel kanskje ikke hente noe særlig på bildekvaliteten / skarpheten og spranget fra 3,5 til 2,8 er jo ikke så stort. Men nå er jo begge disse to zoomlinsene 2,8 hele veien og kit linsen spretter jo fort til 4,5-5 når jeg zoomer litt inn så det vil vel være litt å hente nærmere 50mm? Jeg har også sett på Sigma'n på 30mm 1,4 da jeg ser at mange av mine bilder ligger på 25-30mm innendørs. Men det var dette med fleksibeliteten da. Den er litt vond å unnvære. Kanskje det blir en 30mm 1,4 (sammen med en 50mm 1,8 og 85mm 1,8 som også står på min liste). Blitz er jeg litt usikker på. Er ikke så veldig glad i den litt harde belysningen som det gir (her har jeg sikkert mye å lære). Pål Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 30mm f/1.4 er ikke så dumt som du tror. Jeg var på fest på lørdag og brukte bare 35mm f/2. Den var bare littegrann trang, så en 28 eller 30mm hadde vært konge. Tom Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Lyssterk fastoptikk er bedre enn de zoomene du har nevnt - 2.8 strekker ofte ikke til, på f.eks 50mm vil en 50/1.8D la deg bruke 1/8 av den lukkertiden 18-135 krever for å få samme eksponering(Blender 1.8 i forhold til 4.8.) En 50/1.8 AF-D vil være ett klokt valg om du vil prøve fastoptikk uten å bruke for mye. Forskjellen mellom ett 30/1.4 som tidligere nevnt og 18-135 vil vel nesten være enda større, blender 4.5(viser mitt 18-135 på omtrent 30mm) i forhold til 1.4 utgjør mye. 1.4 er jo hele to blendertrinn mer lyssterk enn 2.8, og det utgjør mye når det begynner å bli mørkt. Selv kunne jeg nesten tenkt meg 50/1.4( deilig metall ), og en fast vidvinkel står på ønskelista - fikk mersmak av min 50/1.8 AF-D Edit: Var litt treg Nevnte jeg btw at ekstern blits på D80 er en helt annen verden enn den innebgyde? Med trådløs blitsstyring, som er innebygd i D80, får man til mye rart. Diffuser og/eller bounce mot vegg gir litt bedre lys enn direkte hardt lys. Endret 10. desember 2007 av jzono1 Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Mørke innekvelder og fotografering kan være vanskelig uten blits. Et objektiv med 2,8 vil ganske sikkert ikke være lyssterkt nok. Jeg bruker mest 35/2 og synes en blits nærmest er påkrevet på innebilder. Riktignok vil du kunne få et trinn raskere med et 1,4 objektiv, f.eks. Sigma 30/1,4 men fortsatt må du skyhøyt med ISO for å ta bilder håndholdt i typisk stuebelysning, ihvertfall hos meg som ikke har flombelysning inne. 1,4 gir også en veldig liten dybdeskarphet. Jeg ville heller foreslått å bruke pengene på blits i første omgang. Både Sigma 500 Super og Nikon SB-800 er gode og kraftige blitser som også kan brukes trådløst, evt indirekte. Er noe helt annet enn et kompaktkamera med blits eller den innebygde blitsen på D80'n. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 "Bytte ut" er et litt sterkt uttrykk, vil jeg si. 18-135 er uansett et greit allround-objektiv å ha i samlingen til de gangene hvor du ikke har lyst til å ha med deg en bunke objektiver. Selv bruker jeg i hvert fall mest Sigma 30/1,4 til innefotografering i dårlig lys (type stearinlys). Men jeg har faktisk brukt Tamron 17-50 ganske mye innendørs også. Det holder ikke hvis eneste lyskilde er et par stearinlys, men i lysrørbelysning gjør det jobben helt greit. D80 gir svært lite støy opp til i hvert fall iso 400, og kombinert med blender 2,8 så gjør det faktisk en helt ok jobb i et noenlunde normalt opplyst oppholdsrom. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Mørke innekvelder og fotografering kan være vanskelig uten blits. Et objektiv med 2,8 vil ganske sikkert ikke være lyssterkt nok. Jeg bruker mest 35/2 og synes en blits nærmest er påkrevet på innebilder. Riktignok vil du kunne få et trinn raskere med et 1,4 objektiv, f.eks. Sigma 30/1,4 men fortsatt må du skyhøyt med ISO for å ta bilder håndholdt i typisk stuebelysning, ihvertfall hos meg som ikke har flombelysning inne. 1,4 gir også en veldig liten dybdeskarphet. Jeg ville heller foreslått å bruke pengene på blits i første omgang. Både Sigma 500 Super og Nikon SB-800 er gode og kraftige blitser som også kan brukes trådløst, evt indirekte. Er noe helt annet enn et kompaktkamera med blits eller den innebygde blitsen på D80'n. Jeg støtter opp om innkjøp av blits. Jeg legger ved et bilde som viser hvor lite lys som faktisk finnes om kvelden. Legg merke til eksponerings-data. f/1.4 gir forøvrig kun 1 blender... Det er ikke helt klart da det er håndholdt med noen pils innabords. 1/15s, f/2, ISO1600, 35mm Tom Lenke til kommentar
stapal Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg takker for alle svar. En Sigma 30 1,4 skal i bestilling med det aller første til julens selskapeligheter. Så tror jeg at en blitz også må til. Hva bør jeg bruke, ser Sigma 500 Super og Nikons SB 800 er nevnt. Har sett litt på Nikons SB 600 men jeg ser at Sigmaen er billigere. Hva bør en D80 ha? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jepp tomsi42. Der er du på ISO 1600, og selv med lysstyrke 1,4 ville du ikke hatt mer en 1/30 s. Det er for langsomt for meg både med og uten pils innabords. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Jeg takker for alle svar. En Sigma 30 1,4 skal i bestilling med det aller første til julens selskapeligheter. Så tror jeg at en blitz også må til. Hva bør jeg bruke, ser Sigma 500 Super og Nikons SB 800 er nevnt. Har sett litt på Nikons SB 600 men jeg ser at Sigmaen er billigere. Hva bør en D80 ha?Sigma EF-500 DG Super er utmerket, men nokså stor. Plager ikke det deg, gir den definitivt mest for pengene. Vil du ha noe mer kompakt, er SB-600 et fint alternativ også, og en SB-400 er strengt tatt nok i mange sammenhenger, men gir deg ikke mulighet for trådløs blits. Endret 10. desember 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg takker for alle svar. En Sigma 30 1,4 skal i bestilling med det aller første til julens selskapeligheter. Så tror jeg at en blitz også må til. Hva bør jeg bruke, ser Sigma 500 Super og Nikons SB 800 er nevnt. Har sett litt på Nikons SB 600 men jeg ser at Sigmaen er billigere. Hva bør en D80 ha? Jeg bruker Sigmaen på en D70 og en D200 og det funker forsåvidt greit. Styrke omtrent mellom SB-600 og SB-800 til samme pris som SB-600, eller litt under. Den virker trådløst og med alle funksjoner, men allikevel er jeg usikker på om jeg vil anbefale den. Etterhvert synes jeg den gir litt unøyaktig eksponering og innstilling for å gjøre den trådløs er nesten håpløst dårlig og tungvindt. Om dette er bedre på Nikon sine aner jeg ikke, så er det noen som har prøvet begge kan de sikkert svare bedre. Styrkemessig vil jeg tro SB-600 holder i massevis så lenge du ikke skal lyse opp en hel gymsal. Lenke til kommentar
Laban(NOR) Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Bruker SB400 og er meget godt fornøyd med den. Stor forskjell fra innebygd.For innendørs fotografering kjører jeg den som oftest rett i taket for å få et bløtere lys. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 SB600 stilles inn til trådløs bruk med ca. 3 trykk 4 hvis man er litt uheldig når man slipper kombinasjonen zoom og -. Samme greie for å stille tilbake. Lysmessig sett er jeg imponert over den, hadde ikke anelse om at den ville være så kraftig som den faktisk er, og eksponeringen sitter stort sett perfekt. Lenke til kommentar
stapal Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 SB600 stilles inn til trådløs bruk med ca. 3 trykk 4 hvis man er litt uheldig når man slipper kombinasjonen zoom og -. Samme greie for å stille tilbake. Lysmessig sett er jeg imponert over den, hadde ikke anelse om at den ville være så kraftig som den faktisk er, og eksponeringen sitter stort sett perfekt. Sist jeg brukte ekstern blitz var på slutten av 70 tallet, s/v film, mørkeromsarbeid og greier.... det var tider det Men jeg regner med at det har skjedd mye på blitzfronten siden den gang. Hva menes med trådløs og hvordan funker det? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Blitsteknologi er en av Nikons sterke sider, så jeg ser ikke noen annen grunn enn pris til å velge uorginalt. SB-600 holder i 95% av tilfellene med mindre du skal ta veldig mye bilder i store kirker eller gymsaler. Siden du har D80 får også fullt utbytte av den trådløse funksjonaliteten med en SB-600. Edit: Bestill den fra USA så får du den for ca 1500 inkludert frakt, moms og fortollingsgebyr. Endret 10. desember 2007 av arnold_layne Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) SB600 stilles inn til trådløs bruk med ca. 3 trykk 4 hvis man er litt uheldig når man slipper kombinasjonen zoom og -. Samme greie for å stille tilbake. Lysmessig sett er jeg imponert over den, hadde ikke anelse om at den ville være så kraftig som den faktisk er, og eksponeringen sitter stort sett perfekt. Sist jeg brukte ekstern blitz var på slutten av 70 tallet, s/v film, mørkeromsarbeid og greier.... det var tider det Men jeg regner med at det har skjedd mye på blitzfronten siden den gang. Hva menes med trådløs og hvordan funker det? I dette tilfellet trådløs iTTL-blitsstyring via Nikon sitt CLS. Med D80 kan man styre to grupper eksterne blitser med den innebygde blitsen, og man kan velge om den skal bidra i eksponeringen. Måten dette gjøres på er at den innebygde blitsen sender signaler som styrer de andre, man får preflash, lyset blir målt og blitsene går av med valgt eksponeringskompensasjon(som styres ifra kameraet.) Har man filter som slipper gjennom kun UV-lys kan man og gjøre dette uten at man får synlig lys ifra den innebygde blitsen. Canon har ett lignende system, E-TTL hvis jeg husker rett, det fungerer og på omtrent samme måte. De fleste merkene idag har en eller annen form for blisstyring, men ikke alle har det direkte i huset som på D80. Problemet med UV-basert styring er stort sett rekkevidden, etter forholdene varierer det hvor lang avstand det fungerer pålitelig over. Man har og radiobasert styring, som pocketwizard slikt, da får man ikke like mye automatikk, men styringen er mer pålitelig over lengre avstand - enkelte av disse systemene klarer fint flere hunder meters avstand. Edit: Legger til ett par eksempler, innebygd vs. ekstern. Frøya har blitt offer for noen blitsblink, og hun vet å lukke øynene når preflashet kommer: (F3.8, 20mm, 1/30) Bruker jeg FV-lås så holder hun øynene åpne: (F3.8, 20mm, 1/30) Her har jeg hatt SB600-en på bordet forran, bak en eske og bouncet den opp i taket med diffusor: (F2.8, 50mm, 1/60) Endret 10. desember 2007 av jzono1 Lenke til kommentar
stapal Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Ok - Sigma 30 f1,4 er bestillt. Men nå ser jeg plutselig behovet for blitz og med mulighetene D80 har med trådløs styring er det jo en helt annen verden enn jeg var vant med tidligere og det de innebygde blitzene kan gi. Her må julegavelisten revideres.... Lenke til kommentar
stapal Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) postet to gange ved tidsavbrudd Endret 10. desember 2007 av stapal Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Ok - Sigma 30 f1,4 er bestillt. Men nå ser jeg plutselig behovet for blitz og med mulighetene D80 har med trådløs styring er det jo en helt annen verden enn jeg var vant med tidligere og det de innebygde blitzene kan gi. Her må julegavelisten revideres.... Utvides, mener du vel ? Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå